تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/11/07 - 18:10
کد خبر: 343862

موبایل‌های آینده عرق می‌کنند

محققان چینی با الهام از پستانداران پوششی حاوی فلز ابداع کرده اند که در مجاورت گرما عرق می کند تا دستگاه الکترونیکی یا موبایل را خنک کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دیلی میل، دانشمندان چینی یک گام به ساختن موبایل هایی نزدیک شده اند که در مجاورت گرمای زیاد عرق می کنند تا دستگاه خنک شود.

در همین راستا با الهام از فرایند عرق کردن در بدن پستانداران، یک پوشش مخصوص دستگاه های الکترونیکی تولید شده که حاوی فلز است و ۳ برابر موی انسان ضخامت دارد.  این پوشش با آزاد کردن آب دمای دستگاه های الکترونیکی را پایین نگه می دارد. به این ترتیب همزمان با تبخیر شدن آب، گرمای اضافی دستگاه های الکترونیکی نیز از بین می رود.

«روژو وانگ» محقق ارشد این پژوهش در دانشگاه Shanghai Jiao Tong  می گوید: توسعه میکروالکترونیک ها سبب شده تقاضا برای ایجاد روش های مدیریت گرما نیز افزایش یابد. زیرا همه تجهیزات و قطعات الکترونیکی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و تراشه ها نیز به شدت داغ می شوند. در حال حاضر با استفاده از فن یا موادPCM ( مانند موم و اسیدهای چرب) دستگاه را خنک می کنند.

اما اکنون روش جدیدی ابداع شده است. در این پژوهش محققان از ۰.۳ گرم از پوشش MIL-۱۰۱(Cr) استفاده کردند و به نتایج جالب توجهی دست یافتند. آنها ورقه های آلومینیومی ۱۶ سانتیمتر مربعی را با ماده حاوی فلز پوشاندند.

ماده MIL-۱۰۱(Cr) روی ۳ تراشه با ضخامت های مختلف ۱۹۸، ۳۱۳ و ۵۱۶ میکرومتری به کار رفت. در مرحله بعد این ورقه ها در مجاورت گرما قرار گرفتند.

دمای یک ورقه بدون پوشش پس از ۵.۲ دقیقه به ۶۰ درجه سانتیگراد رسید. حال آنکه گرمای ورقه ای با نازکترین میزان پوشش پس از ۱۱.۷ دقیقه به ۶۰ درجه سانتیگراد رسید. دمای ورقه با ضخیم ترین پوشش نیز پس از ۱۹.۳۵ دقیقه به ۶۰  درجه سانتیگراد رسید.

این ماده علاوه بر آنکه قابلیت خنک کنندگی بالایی دارد، می تواند بلافاصله پس از دور از شدن از منبع گرما با جذب رطوبت، دوباره احیا شود.

بنابراین این روش برای دستگاه هایی که همیشه استفاده نمی شوند، مانند موبایل، باتری های شارژی و ایستگاه های مخابراتی مناسب است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top