تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/12/06 - 14:11
کد خبر: 346759

رستمی: برخی‌ها دنبال آن هستند ما از جایگاه و نقش اصلی زنان غافل شویم

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی گفت: اسلام در بیان حقوق همسر می‌گوید ظلم به زن جزء بدترین ظلم‌هاست و کسی که به زن ظلم کند در روز قیامت خداوند کریم طالب حق مظلوم خواهد بود، خداوند است که وکیل مدافع زن در روز قیامت می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل مرکز ارتباطات و اطلاع‌ رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طی سخنانی در مراسم جشن «نگین خاتم» در دانشگاه علوم پزشکی ایران که به مناسبت تجلیل از جایگاه بانوان برگزار شد، درباره نوع نگاه به نقش زن در اعصار مختلف و جوامع گوناگون، حقوق، کرامت و منزلت زن در  اسلام و همچنین جایگاه و نقش ویژه‌ای که زن می‌تواند به عنوان یک عنصر مفید در خانواده و جامعه خصوصا تمدن سازی اسلامی داشته باشد گفت: ما روز مادر و روز زن را که متعلق به یک بانوی بزرگ است را در فضایی جشن می‌گیریم که به تعبیری بین دو جاهلیت زندگی می‌کنیم.

وی افزود: قرآن کریم خطاب به مسلمانان از جاهلیت اول نام می‌برد مفسران می‌گویند جاهلیت اول به این معنی بود که اگر کسی دختر دار می‌شد شرمنده و سرافکنده بود آنجا که قرآن کریم می‌فرماید اگر به کسی خبر دختر دار شدن می‌دادند از خشم چهره‌اش سیاه می شد و به علت شرمندگی از مردم فاصله می‌گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی تصریح کرد: اما دوره دیگر دوره جاهلیت مدرن است دوره ای که ما در آن به سر می بریم دوره ای است که زن را وسیله ثروت اندوزی بیشتر مالکان سرمایه می انگارد و اثبات ادعای ما درگیری‌ها، گلایه‌ها و شکایت‌هایی است که در بخش‌های مختلف جوامع پیشرفته و جوامع متمدن مدعی حقوق بشر درباره ظلم به زنها وجود دارد و یک مثال بارز آن مشکلات زنان در هالیوود است.

وی تأکید کرد: جذابیت برای دیده شدن و آنچه موجب قدرت و ثروت آنها می‌شود، فروخته شدن کالاها بواسطه زن و ثروت اندوزی و همچنین زن بعنوان وسیله تبلیغ محصول از شاخصه های جاهلیت مدرن است. این همه آن چیزی است که ما در بخش‌های مختلفی از دنیا آن را به وضوح مشاهده می کنیم که از آن به عنوان جاهلیت مدرن یاد می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اما آن چیزی که خداوند از طریق اسلام درباره زن تلاش می‌کند که به ما ارائه بدهد نمونه بارز نقش و جایگاه زنان می‌تواند باشد. به عنوان مثال آنجایی که  از روایات، احادیث و آیات قرآن کریم می توان چنین استناد کرد که حضرت زهرا (س) برترین زن هستی و حتی برتر از همه مردان است و نام ایشان را در کنار همسر و پدرش می آورد به گونه‌ای که فهم دانشمندان و مفسران را در تحلیل آن باز می دارد.

وی تصریح کرد: این مسئله تا آنجایی است که امام صادق (ع) می‌فرماید پیامبران هر دوره ای بر اساس محبت و معرفت حضرت فاطمه زهرا (س) به پیامبری برگزیده می‌شدند و همچنین در نشان دادن جایگاه هر زنی پیامبر(ص) دست دخترش را می بوسد در جامعه‌ای که داشتن دختر ننگ بوده و در مواجهه با دخترش او را در جایگاه خودش می‌نشاند و خودش به کناری می نشیند و رضایت و خوشنودی و خشم و ناراحتی او را با رضایت خدا و خشم و ناراحتی خداوند متعال معرفی می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی تأکید کرد: اسلام در بیان حقوق همسر می‌گوید ظلم به زن جزء بدترین ظلم هاست و کسی که به زن ظلم کند در روز قیامت خداوند کریم طالب حق مظلوم خواهد بود، خداوند است که وکیل مدافع زن در روز قیامت می‌شود و بر همین اساس است که طبق فرموده پیامبر بهترین وسیله برای بخشش گناهان را دعای مادر می‌داند و دربین شفیع‌ها که اعتبار و آبرو آنها موجب بخشیدن سنگین ترین گناهان است مادر را بهترین وسیله معرفی می کند.

وی گفت: این نگاه اسلام در مقابل دو دیدگاهی که در افراط در به میدان کشاندن زن به عنوان ویترین و ظرف فروش کالا و در مقابل این نگاه تفریط در به کنج عزلت نشاندن زن و او را همانند برده حساب کردن کاملا متفاوت و از جنس دیگری است.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی یادآور شد: اما اسلام درباره زن متعالی ترین نگاه را عرضه می کند و زن را به واسطه شخصیت او نه به واسطه زیبایی جسمی‌اش چنان جایگاهی می‌دهد که فاطمه زهرا می‌شود بلندگو و تریبون دار و اولین سخنگوی دفاع از ولایت امیرالمومنین علی (ع ) زینب کبری (س ) می‌شود رهبر جریان قیام بزرگ امام حسین علیه السلام بر علیه امپراطور آن روز دنیا یزید آن هم پس از پس از شهادت امام حسین آنهم در یک نقطه نه بلکه در کربلا و کوفه و شام تا مدینه. این آن نقش مهم زن است که ما  باید به دنبال رسیدن به آن باشیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: برخی‌ها دنبال آن هستند که با بازی های جعلی ما را به فراموشی نقش های اصلی زن که باید در خانواده و جامعه داشته باشد مشغول کنند و ما غافل باشیم از آن از شان و حق و نقش اصلی زن که به عهده زنان است.

وی یادآور شد: اسلام تغییر در عالم را از انسان خواسته و با اشاره به این فرموده حضرت علی (ع) اتزعم انک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الاکبر تو فکر نکن که انسان کوچکی هستی بلکه همه عالم در تو پیچیده شده تأکید کرد تعبیری که حضرت آقا در گاو دوم دارند تمدن سازی از ما خواسته شده شده اما مقدمه آن خودسازی و انسان سازی است بعد از آن جامعه پردازی یعنی شروع از خود تحول در جامعه و ایجاد تمدن.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی افزود: در این مسیر باید حرکت کنیم و  و باید خوب بدانیم و درک کنیم که خانواده کوچکترین و مهمترین واحد جامعه است و اینکه اسلام چقدر به آن وزن و اهمیت می دهد اسلام تشکیل خانواده و حضور در جمع خانواده و نهی از تنهایی و انزوا از جامعه را توصیه می کند.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: به خاطر وجود همین نگاه هست که به برکت انقلاب اسلامی امروز دانشگاه‌های ما مجامع علمی ما محیط های پژوهشی تاثیرگذار هستند و  حضور دختران و زنان ما پررنگ تر از حضور مردان است این نقش این وضع و این فرصت موقعیت مناسبی است برای معرفی الگوی جامع زن در نظام عالی تربیتی که خداوند متعال معرفی کرده است. زن فعال، پژوهشگر و دانشمند موثر در جامعه‌ای که نقش اصلی و وزن اصلی خودش که محوریت کانون خانواده است را فراموش نکرده و به آن توجه می‌کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top