تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/01/18 - 10:38
کد خبر: 351205

مطلبی بیشتر از کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان تحمیل نشود

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی گفت: با این موضوع که مدارس حجمی بیشتر از کتاب های درسی را تحمیل کنند مخالف و معتقد هستیم همان حجم مطالب کتب درسی کاملا کفایت می کند، تکالیف بیشتر برای دانش‌آموزان باید به صورت پژوهشگرانه و با مطالعه فردی آنها صورت گیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، حجت الاسلام علی ذوعلم روز درباره حجم دروس دانش‌آموزان اظهار داشت: برنامه درسی که در مواد آموزشی و کتاب های درسی متمرکز است، متناسب با زمان پیش بینی شده تمریناتی را برای فکر کردن در اختیار قرار داده است، اما سازمان دهی اجرایی این فعالیت ها به طراحی معلمان در مدارس بستگی دارد.

وی افزود: براساس نص صریح برنامه درسی ملی، معلمان خود شریک برنامه ریزی درسی هستند، سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی کلیشه ای و بسته برنامه ریزی درسی را ارائه نمی دهد که نتواند در دامنه اختیار و ابتکاری برای معلمان قرار گیرد.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، معلمان باید در برنامه درسی دانش‌آموزان برای ایام فراغت محورهایی را مشخص کنند که نشاط دانش آموزان و جهت‌گیری اصلی آنها را تحت تاثیر قرار ندهد، اما باید یک نوع اندیشه ورزی، تامل و ارتباط با درس حفظ شود.

حجت الاسلام ذوعلم با اشاره به اینکه خلاقیت در تکالیف درسی در اختیار مدارس و معلمان آموزشی است، گفت: معاونان آموزشی وزارت آموزش و پرورش هم در این زمینه راهنمایی های کلانی انجام می‌دهند یا معاونان آموزشی استان های مناطق نیز براساس اقتضائات منطقه ای و اجرایی تصمیم هایی می گیرند که قابل احترام است.

وی همچنین درباره میزان ساعات درس دانش‌آموزان بطور معمول اظهار داشت: فرض بر این بوده که حداقل معادل همان زمانی که دانش آموزان بخصوص در دوره های متوسطه در مدارس روی مفاهیم کار می کنند، معادل آن در طول هفته بتوانند در قالب مطالعه و حل تمرین کتاب های درسی یا گروهی پژوهشی یا موضوعات مختلف درسی، به همان اندازه وقت بگذارند. البته می دانیم که دانش آموزان به این طریق وقت گذاری نمی کنند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی ادامه داد: بطور متوسط دانش آموزان دوره دوم متوسطه روزی ۶ ساعت به مدارس می آیند، به این معناست که در هفته ۳۰ ساعت هم به تمرین، پژوهش و مطالعه بپردازند که در مجموع ۶۰ ساعت در هفته خواهد بود.

حجت الاسلام ذوعلم افزود: دانش آموزان در هر هفته ۱۰ ساعت بطور مستقیم درگیر مباحث درسی هستند و ۱۴ ساعت باقی مانده در شبانه روز برای امور دیگر دانش‌آموزان کافی است.

وی خاطرنشان کرد: البته دانش آموزانی که خلاق‌ و پر تلاش‌تر هستند، بیشتر از این حد تعیین شده  برای مفاهیم درسی زمان می گذارند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top