تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/02/01 - 20:15
کد خبر: 352945

گردشگری مجازی حلقه مفقوده صنعت گردشگری

گردشگری مجازی یکی از موضوعات مهم در صنعت گردشگری روز دنیا است که باید بیشتر به آن توجه شود، در این راستا سازمان صنایع دستی و میراث فرهنگی استان البرز اقدام به آغاز دوره‌های آموزشی گردشگری مجازی کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ صنعت گردشگری امروزه در ردیف صنعت‌های پردرآمد، پاک و کم‌هزینه دنیا قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۰ میلادی ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد کشورهای دنیا از این بخش تأمین شود و در همان سال از هر ۱۵ نفر شاغل در سطح دنیا یک نفر در این بخش فعال باشند.

از طرفی صنعت گردشگری دنیا ابعاد متنوعی همچون توریسم الکترونیکی، اکوتوریسم، توریسم درمانی، ورزشی، روستایی، فرهنگی و تاریخی یافته‌است.

با توجه به این وضعیت و با توجه به اینکه ایران طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی دارای رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی و رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی است و همچنین جمعیت جوان روبه گسترش، نرخ بالای بیکاری، لزوم افزایش درآمد ارزی و سرمایه‌گذاری خارجی توجه بیش از پیش به این بخش می‌تواند زمینه رسیدن به اشتغال کامل، افزایش درآمد ارزی، معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی به جهانیان، تعامل گسترده و سازنده با کشورهای دنیا، درهم‌ شکستن مرزهای قومی و اقلیتی، را فراهم کند.

از طرف دیگر شرایط امروز کشور و جهان پس از شیوع کرونا ویروس، بسیاری از مراکز گردشگری اقدام به راه‌اندازی گردشگری مجازی کردند که بازخورد خوبی در میان اقشار مردمی نیز داشته است.

فضای مجازی گردشگری روشی نوین با توانایی نمایش سه بعدی همزمان با اراده کاربر و ارتباط مستقیم با او تاثیرگذارتر از مابقی روش‌ها و با هزینه به مراتب کمتر وارد عمل شده است. فضای مجازی با کاربردهای بسیار همچون شبیه‌سازی مکان‌های تفریحی، ساختمان‌ها، شهرک‌ها، فروشگاه‌ها، کارخانه‌ها و...، آموزش با قابلیت اتصال به محیط واقعی و ثبت وقایع محیط به صورت همزمان در فضای مجازی و کاربردهای آدرس‌دهی و مکان‌یابی قبل از سفر و حتی کاربردهای تبلیغاتی، فرهنگ‌سازی اکنون ابزاری بسیار قدرتمند برای تبلیغ شده‌است.

برگزاری دوره‌های آموزشی گردشگری مجازی در استان البرز

فریدون محمدی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، از برگزاری دوره های آموزش مجازی گردشگری به علت پیشگیری از ویروس کرونا خبر داد.

محمدی گفت: با عنایت به مکاتبه مدیر کل دفتر مطالعات آموزش گردشگری با ادارات کل استان‌ها و ابلاغ به تمامی موسسات دارای مجوز، اجازه برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت در استان البرز را همچون دیگر استانها  در بازه زمانی شش ماهه اول سال جاری صرفا دروس نظری  ودوره های آموزشی  به صورت مجازی داده شده است.

وی افزود: با توجه به درخواست موسسات آموزشی این استان دوره‌های آموزشی  مجازی در قالب واحد پلتفرم مشترک ابلاغی برگزار می‌شود و متقاضیان می‌توانند پس از ثبت در خواست و از طریق سایت اعلام شده به مراکز آموزشی نسبت به انجام آزمون فوق الذکر در دوره های آموزشی معین اقدام کنند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در پایان گفت: با توجه به اهمیت آموزش متقاضیان بخش گردشگری و اهمیت این استان به لحاظ قابلیتهای بالا در این زمینه رسیدن به جایگاه مناسب در بخش آموزش و توسعه منابع انسانی از اهداف اصلی این اداره کل خواهد بود.

مزیت توسعه و تقویت گردشگری مجازی در جامعه

سلماز خزایی، کارشناس گردشگری و جهانگردی، در رابطه با مزیت‌های گردشگری مجازی، به خبرنگار فارس گفت: این نوع گردشگری عبارتست از بکارگیری فنآوری نوین برای ارائه سرویس‌های مورد نیاز گردشگران با استفاده از فناوری اطلاعات و ارائه سرویس‌های مورد نیاز گردشگران با کیفیتی بالاتر و هزینه ای کمتر.

خزایی افزود: فضای مجازی گردشگری، روشی نوین با توانایی نمایش سه بعدی همزمان با اراده کاربر و ارتباط مستقیم با تاثیرگذاری زیاد است که با هزینه به مراتب کمتر وارد عمل شده است.

این کارشناس حوزه گردشگری بیان کرد: ارزش و اهمیتی که فناوری اطلاعاتی و ارتباطی برای توسعه زیرساخت های گردشگری در دنیا ایجاد کرده است بسیار جالب و قابل تأمل است. وقتی یک گردشگر بتواند اطلاعات گردشگری مربوط به بناهای تاریخی یک کشور را در پهنه جهانی وب ملاحظه کند و درباره آن‌ها اطلاعات صوتی تصویری و متنی خوبی بدست آورد نسبت به آن مشتاق می‌شود.

وی ادامه داد: مزایای گردشگری الکترونیکی، بسیار حائز اهمیت بوده، ما را به استفاده از آن، ترغیب خواهد نمود. این ویژگی ها و مزایا عبارت اند از:

1. تبادل اطلاعات در کم ترین زمان ممکن بین علاقمندان به گردشگری
2. انتشار اطلاعات چند رسانه‌ای به صورت صوتی و تصویری و ویدئویی از مناطق مختلف گردشگری
3. ظرفیت سازی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مجازی گردشگران با توریست های آماتور
4. معرفی فرصت‌های اقامتی رایگان در کشورهای مختلف جهان
5. معرفی فرصت‌های اقامتی ارزان در کشورهای مختلف جهان
6. معرفی ظرفیت‌های حمل و نقل ارزان در شهرهای مختلف جهان
7. استفاده از گردشگری آنلاین برای تبلیغات و بازاریابی
8. مشورت آنلاین پیش از سفر
9. پیدا کردن همسفر از طریق شبکه‌های اجتماعی
10. توسعه ارتباطات و روابط ملت ها به صورت مستقیم و راحت
11. کاهش مسائل زیست محیطی و ارتقای توسعه پایدار
12. کارآفرینی دیجیتالی در عرصه گردشگری
13. کاهش نیاز به مدیران تور و هزینه های سربار

هرچند گردشگری الکترونیک به اندازه مسافرت‌های واقعی، لذت بخش و خاطره انگیز نیست، اما از آن جا که به همه مردم و بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و فرهنگی آن‌ها این امکان را می‌دهد تا از مناطق دیدنی دنیا بازدید کنند، صنعتی قابل توجه، محسوب می‌شود. با این حال، در کشور ما به دلایلی چون نبود زیرساخت‌های اولیه و پرهزینه بودن ایجاد آن‌ها، رشد ناچیز فناوری اطلاعات و عدم استفاده همه افراد از اینترنت و کمبود سایت‌های جامع گردشگری، این صنعت با اقبال عمومی همراه نشده است؛ اما مزایای بالقوه این فناوری، به ویژه در امر اشتغال زایی و کسب درآمد مستقل از نفت، همه افراد و به ویژه فعالان این بخش را بر آن خواهد داشت تا برای رونق این صنعت، همت گمارند.

و آخر اینکه ظهور این تکنولوژی‌ها همه جنبه‌های زندگی و نهادهای اجتماعی بویژه صنعت گردشگری را تحت تأثیر قرار داده و باعث شده شیوه نوینی در مسافرت‌های درون شهری و جهانگردی به وجود آید و تاثیرات عمیقی در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و فرهنگی بوجود آورد.

امروزه اکثر کشورها به فکر استفاده از این فن‌آوری برای ثبت مکان‌های تاریخی و گردشگری خود افتاده‌اند. امیدواریم مسؤولین میراث فرهنگی و گردشگری ایران هرچه زدوتر برای ثبت آثار بی‌نظیر این آب و خاک در عرصه فضای مجازی و شبیه‌سازی گردشگری سه بعدی وارد عمل شوند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top