تاریخ انتشار: 27 مهر 1390 - 18:56:52
کد خبر: 36311

چهارشنبه بازار کتاب `خبرنامه دانشجویان ایران` /هفته چهاردهم

نامه های فهیمه به یک دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف

خبرنامه دانشجویان ایران: دوران جنگ، دورانی است که در آن می توان ره صد ساله را یک شبه طی کرد. دورانی است که هر فردی می تواند از فرصت استفاده کرده و خود را به اوج برساند. در هشت سال دفاع مقدس ما، تنها رزمندگانی که در جبهه مشغول نبرد بودند به اوج نرسیدند بلکه مادران و همسران شهدا نیز در این مکتب درس پرواز آموختند و با دیگر شهدا همجوار شدند.
 
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، برای کامل کردن تصویر زن در دفاع هشت ساله ملت ایران در برابر یک تجاوز جهانی اگر نگوییم راه درازی در پیش داریم به یقین قدم های بزرگی هم برنداشته ایم. آنچه تاکنون نشان داده شده، سایه های مبهمی از حضور پرقدرت زنان در صحنه های جنگ بوده است. در حالی که حداقل نیمی از این دفاع مقدس را لشکر پیدا و ناپیدای زنان به دوش کشیدند.
 
فهیمه بابائیان پور یکی از آن سایه های مبهم بود که خورشید وجودش سال ها در پشت ابر های نازای تبلیغات باقی مانده و مثل نقش جهادی بقیه زنان نادیده انگاشته شده است.
 
و این کتاب یعنی "نامه های فهیمه" اشعه هایی از آن خورشید را در برگرفته و در برابر چشمان شما قرار داده است.
 
فهیمه ای که هم زمان با بهار در فروردین 43، به این دنیا قدم گذاشت و مایه خیر و برکت برای خانواده اش شد. او کسی است که بعد از گذراندن دوران کودکی به مدرسه رفت و با تلاشی که داشت جزو شاگردان برگزیده در مقاطع مختلف تحصیلی اش شد. فهیمه دوران نوجوانی خود را همزمان با شکل گیری انقلاب سپری کرد و در این بین نقش مبارزاتی بسیاری ایفا نمود. بعد از انقلاب حتی آن هنگام که سن او برای شرکت در انتخابات قانونی نبود در رای گیری رفراندم جمهوری اسلامی به عنوان ناظر صندوق در یکی از حوزه های انتخاباتی حضوری فعال داشت.
 
با شروع جنگ فهیمه وارد مرحله دیگری از زندگی خود شد. در همان اوایل جنگ بود که فهیمه در حالی که سال آخر دبیرستان را سپری می کرد به درخواست ازدواج جوانی جواب مثبت داد که به یقین می دانست مدتی اندک با او نخواهد بود. غلامرضا صادق زاده دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، به خواستگاری کسی آمده بود که جز او کسی دیگر را یارای همراهی با خود نمی دید.
 
پس از گذشت پنج ماه از حضور غلام رضا در جبهه، او به تهران بازگشت تا همراه فهیمه به زیارت امام خمینی (ره) و خواندن عقد راه یابند. وقتی امام از فهیمه برای جاری ساختن صیغه عقد درخواست وکالت می کند، فهیمه به امام می گوید:" جواب مثبت من مشروط است!" و در ادامه می گوید: " به شرط دعای شما برای شهادت هر دوی ما در این دنیا و قبول شفاعت ما در آخرت." و امام با متانتی خاص فرمودند: "موفق باشید. رسول خدا شفاعت شما را بکنند." جالب این است که تنها خرید این ازدواج دو عدد حلقه نقره بود که به سفارش فهیمه و غلامرضا عبارت «تنها ره سعادت-ایمان، جهاد، شهادت» بر آن حک شده بود و باید گفت که غلامرضا در جریان ماموریت خنثی کردن مین به شهادت رسید و این در حالی بود که در پیکر متلاشی شده او حلقه ازدواجش با نقش «تنها ره سعادت-ایمان، جهاد، شهادت» خودنمایی خاصی داشت.
 
بعد از آن خانواده غلامرضا از فهیمه خواستند مجدد عروس آنها شود. فهیمه با دادن جواب مثبت به خانواده همسرش نشان داد که پیروی از راه شهیدان با زندگی دنیایی منافاتی ندارد و تن دادن او به این ازدواج در ادامه راه و سفارش شهید انجام گرفت و با علیرضا برادر شهید غلامرضا صادق زاده ازدواج کرد.
 
کتاب "نامه های فهیمه" که به همت علیرضا کمری تدوین شده و اکنون به چاپ هجدهم رسیده در برگیرنده یادداشت ها و نامه هایی است که فهیمه برای همسر شهیدش غلامرضا نوشته و نامه هایی که شهید پاسخ داده نیز در آن آمده است.
 
در اولین یادداشت فهیمه می خوانیم: " ...خداوندا کمکم کن بتوانم تا آخرین لحظه زندگی ام فردی باشم که نبودنم مساوی بودنم نباشد و در نبودم اثری را داشته باشم که می توانسته ام در بودنم داشته باشم."
 
در نامه ای دیگر خطاب به غلامرضا می خوانیم: "...قدر این لحظات را بدانید که شما در چند قدمی الله هستید. بدانید که اینجا مردم برای شما عابدان شب و شیران روز دست به دعا برمی دارند. باور کن رضا دلم آنگونه دگرگون شده که قلمم را توان رسم آن حال نیست. آنجا که انسان خود را در چند قدمی الله می بیند چه حالی دارد. باور کن قصدم بازی با واژه ها نیست که بگویی هربار نامه ای می آید، واژه ها رژه می روند. ولی دلی دارم که جز خدا از آن آگاه نیست. بگذار به الله سپارمش که بهترین نگهبان این لحظات است."
 
در نامه پنجم خود آورده است: " غلامرضا همسر رزمنده، مهربان و عزیز و دوست داشتنی من! روز تولد تذکری است برای انسان. باشد که هر زمان همانند این روز برایمان بیدار باشی! بیست و یک سال، به بیان دیگر 7555 روز و به زبانی 181320 ساعت و یا 10879200 دقیقه و از همه بالاتر و چشم گیرتر 652752000 ثانیه گذشت و گذشت اما جای شکرش باقی است که لا اقل دو سال عاشقانه در راه او گام نهادی..."
 
نامه های فهیمه سراسر نکته و معرفت است که پرداختن به آن در این وجیزه نمی گنجد و به نظر بسیاری از خوانندگان، این کتاب نگوییم تاثیر گذارترین کتاب دفاع مقدس بوده باید آن را جزو کتب تاثیرگذار عرصه جهاد و شهادت دانست. باید این کتاب را ورق زد و از آن ارتباط محبت آمیز بین زن و شوهر را آموخت. باید با خواندن این کتاب اولویت های زندگی را عوض کرد. اینکه فهیمه در نامه هایش تاکید بر انس گرفتن با دعای کمیل و نماز شب می کند را باید به دیده موعظه نگریست.
 
در آخر به بخشی از وصیت نامه فهیمه که در سن 19 سالگی نوشته اشاره می کنم:
 
"...خواهران و برادرانم، تمامی آنانی که روزی بر وصیت نامه این حقیر نگاهی می اندازید در این مدت زندگی ام به یک اصل رسیدم و آن اینکه هدایت جز با ادامه خط رسالت و به دنبالش ولایت کسب نمی گردد.
 
ای آنانی که گوش شنوایی برای سخنان حقیر دارید، سعی کنید که به حساب هر روزتان در شب برسید.
و در پایان امام عزیزی که چند لحظه ای از زندگی ام را به هم صحبتی اش نشسته ام و برایم ان شاء الله دعا کرد که شهادت در دنیا و شفاعت در آخرت نصیبم شود نیز مرا خواهد بخشید چرا که نتوانستم پیرو خوبی برای این رهبر باشم..."
 
فهیمه بابائیان پور در 27 فروردین 67 در اثر سانحه ای دلخراش قفس دنیا را ترک گفت به دیدار حق نایل گردید.
 
کتاب "نامه های فهیمه" که هجده بار تجدید چاپ شده با قیمت 2700 تومان توسط انتشارات سوره مهر روانه بازار گشته است.
 
مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top