تاریخ انتشار: 11 آبان 1390 - 10:57:43
کد خبر: 37237

چهارشنبه بازار کتاب `خبرنامه دانشجویان ایران` /هفته شانزدهم

در بحران های انقلاب، رهبری چه نقشی داشت؟

خبرنامه دانشجویان ایران: تاريخ جمهوري اسلامي در دوران زعامت مقام معظم رهبري، آكنده از حوادث بزرگ و رويدادهاي بسيار مهم و سرنوشت‌ساز بوده است، حوادث و بحران‌هايي كه هر يك از آنها به تنهايي قادر بود يك نظام مستقر با ريشه‌هاي بسيار عميق را از جاي بركند و آن را به موزه تاريخ بسپرد؛ حوادثي نظير ارتحال امام خميني(ره) در سخت‌ترين شرايط امنيتي كه در نگاه دشمنان انقلاب اسلامي يك فرصت استثنايي براي نابودي جمهوري اسلامي و يك نقطه عطف در تاريخ مبارزات آنها عليه انقلاب اسلامي ايران به شمار مي‌رفت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»ٰ سی‌وهشتمین جلد از مجموعه «نیمه پنهان» که توسط محمدتقی کرامتی با عنوان «نقش رهبری در مدیریت بحران‌ها» به نگارش درآمده شامل چهار فصل «بحران‌های امنیتی»، «بحران‌های سیاسی»، «بحران‌های فرهنگی»، «نابسامانی اقتصادی» است که طی سه دهه از سوی دشمنان داخلی و خارجی متوجه انقلاب اسلامی ایران بوده است.

کتاب «نقش رهبری در مدیریت بحران‌ها» به بررسی نقش تاریخ ساز «ولی فقیه» به عنوان یک رهبری بی بدیل الهی، اعتقادی و سیاسی در مهار چالش‌ها و بحران‌هایی که هر کدام می‌توانست ریشه‌های انقلاب اسلامی را از جا بر کند، پرداخته است.

فتنه‌هاي بزرگي مانند جنگ اول خليج ‌فارس در آغاز مسووليت رهبري مقام معظم رهبري، واقعه ميكونوس و بحران در روابط خارجي ايران و بالاخره دوران پر آشوب حاكميت اصلاح‌طلبان كه به چالشي دامنه‌دار براي نظام اسلامي بدل شد و خود به تنهايي بستر تكون بحران‌ها و رويدادهاي بسيار تلخ و ملال‌آور در طول يك دهه شد. در اين وضعيت، ملت ايران هيچ‌گاه از اصول و آرمان‌هاي اسلامي و انقلابي خود كوتاه نيامد و در حراست و پاسداري از اين بناي رفيع چنان‌كه شايسته يك ملت بزرگ، پيشتاز و تمدن‌ساز بود، از خود همت و سرسختي نشان داد.

نویسنده در مقدمه این کتاب به ذکر این نکته پرداخته که اتفاقات و بحران‌هایی در کتاب ذکر شده است که اولا به منصه ظهور رسیده و افکار عمومی و یا بخش‌هایی از حاکمیت را درگیر خود کرده باشد و ثانیا به لحاظ حساسیت و دامنه تخریب در درجه‌ای از اهمیت بوده که ورود رهبری را اجتناب ناپذیر کرده است...و در ادامه نیز تاکید کرده است: «مجموعه حاضر را نباید به عنوان سند کاملی از حضور پرقدرت ولی فقیه و نحوه تاثیرگذاری ایشان بر رویدادهای اجتماعی - سیاسی و امنیتی تلقی کرد.»

در فصل اول این کتاب، به مهمترین اتفاقات و رویدادهای داخلی و خارجی که از بعد امنیتی حائز اهمیت بوده و نظام جمهوری اسلامی را به طور جدی تهدید کرده، پرداخته شده است. اتفاقاتی نظیر ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ، جنگ اول خلیج فارس، جنگ افغانستان، جنگ دوم خلیج فارس و بحران انرژی هسته‌ای از مباحث این فصل است.
 
در فصل دوم، کتاب با نگاهی مفصل به ماجرای میکونوس و بحران در روابط خارجی و نقش رهبر انقلاب در حل این بحران، مهمترین چالش ها و تنش‌های سیاسی داخلی که نظام جمهوری اسلامی در طول 17 سال گذشته به ویژه در دوران حاکمیت اصلاح طلبان با آن مواجه بوده است را مورد تحلیل و واکاری قرار می‌دهد.این کتاب با ارائه تصویری جامع و مبتنی بر اطلاعات دقیق و تحلیل عمیق از نقش رهبری در نظام اسلامی به خوانندگان کمک می‌کند تا در یابند چرا در طول سه دهه پس از انقلاب، چهره‌ها و گروه‌های سیاسی سکولار با مغالطه‌های نظری و سفسطه‌های ژورنالیستی بسیار کوشیده‌اند تا به غلط از «ولایت فقیه» چهره‌ای دیکتاتور بسازند و هم روشنفکران لائیک و هم سنت گرایان سکولار نظام مبتنی بر آن را «سلطنت اسلامی » ـ‌که مانند مارکسیسم به بازتولید یک نظم ایدئولوژیک فاشیستی می‌انجامد ـ‌ معرفی کرده‌اند.

در فصل سوم كتاب نيز رويكرد نرم‌افزاري دشمن در مقابله با نظام جمهوري اسلامي كه موجب پيدايش بحران‌هايي در حوزه‌هاي فرهنگي شده است، ارزيابي و تحليل شده است.

فصل چهارم كتاب به تبيين اجمالي نابساماني‌هاي مديريتي، به ويژه در جنبه اقتصادي و نقش رهبري معظم انقلاب در برون‌رفت از اين نابساماني‌ها اختصاص يافته است. هدف اصلي در اين فصل، نماياندن نگراني‌ها و دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري درباره مسائل اقتصادي و معيشتي مردم و نقش ارشادي بسيار موثر ايشان در جهت‌دهي برنامه‌ها و فعاليت‌هاي كلان دولت، به سوي نيازها و اولويت‌هاي اصلي جامعه است.


این کتاب که جلد اول از مجموعه «نقش رهبری در مدیریت بحران‌ها» است، پیش از این و طی 4 ماه به صورت پاورقی در سال 85 در روزنامه کیهان منتشر شده بود و معطوف به دوره زمانی رهبری آیت‌الله خامنه‌ای از سال 1368 تا تحولات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در دوم خرداد 1376 است. ناشر وعده داده است که مجلدات بعدی این کتاب را با محوریت مدیریت تحولات در دهه 1380 در اینده نزدیک منتشر کند.

کتاب «نقش رهبری در مدیریت بحران‌ها» توسط انتشارات موسسه کیهان به چاپ رسیده است و در 288 صفحه و به قیمت 5000 تومان به فروش می‌رسد.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top