تاریخ انتشار: 30 آذر 1390 - 10:18:33
کد خبر: 40558

چهارشنبه بازار کتاب `خبرنامه دانشجویان ایران` /هفته بیستم و سوم

روایت پیوستن مرتضی به خیل عاشوراییان

خبرنامه دانشجویان ایران: "بگو مناظره میان عقل و عشق را! اکنون بنگر حیرت عقل را و جرات عشق را! بگذار عاقلان ما را به ماندن بخوانند ... راحلان طریق عشق می دانند که ماندن نیز در رفتن است. جاودانه ماندن در جوار رفیق اعلی و این اوست که ما را کش کشانه به خویش می خواند ..."

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، کتاب "فتح خون" تحلیل محرم و واقعه کربلا است در قالب فرازمانی و فرامکانی خود تا الگویی برای زندگی امروز معرفی کند.

 و چه دلنشین تر از این که این کلام را از زبان شهیدی در راه اجابت حق بشنوی؟ آن کس که خوش در یافته راه امام خویش را آنگاه که می گوید: "شعر نیز ترنم موزون آن مستی و بی خودی است و شاعر تا از خویش نرهد، شعرش شعر نخواهد شد. شعر تا از شاعر خویش نرسته حدیث نفس است و اگر شاعر از خود رها شود، حدیث عشق. پس نه عجب اگر شعر و شمشیر و عشق و پیکار باهم جمع شود...که کار عشق، لاجرم کربلایی است."

نویسنده، روایت را از وقایع پس از شهادت امام حسن(ع) شروع کرده و خواننده را قدم به قدم با خود همراه کرده و در ظهر عاشورا و در بیابان کربلا به حال خویش رها ساخته است. در این اثر به تفسیر موشکافانه بر آنچه که بر آل الله گذشته، پرداخته و چرایی کربلا و به وقوع پیوستن آن را با فضاسازی مناسب، تصویر کرده است. او خواننده را با سبک زندگی و افکار و گفتار امام (ع) آشنا ساخته و به این سان داغ شهادت ایشان و یارانشان را بیش از پیش به خواننده منتقل کرده است.

نویسنده، خواننده را شاهدی بر شهادت کربلاییان می بیند، آنگاه که از شهادت نخستین شهید عاشورا و تنها وصیت او سخن می راند: "... و با دو دست به حسین اشاره کرد و فرشتگان بر صبر و وفای او سلام گفتند: سلام علیکم بما صبرتم..." و یا آنجا که به بیان شهامت یاران حق می پردازد و حکایت می کند از اسیری در دستان لشکریان عمر سعد وقتی که می گوید: "و الله من جهد خویش را به تمامی کرده ام. جز آنان که با شمشیر من جراحت برداشته اند، دوازده تن از شما را کشته ام. من خود را ملامت نمی کنم که اگر هنوز دست و بازویی برایم مانده بود، نمی توانستید مرا به اسارت بگیرید."

نثر کتاب در دو سبک و به موازات هم به پیش می رود. اول متن کتاب که به شرح واقعه و توصیف اتفاقات پیش آمده پرداخته و دوم بخش ادبی که رازگشایی از همان وقایع از زبان راوی است که دیدگاهی عارفانه دارد.

از ابتدای کتاب نویسنده با بیان خاص خود، دنیا را در چشمان خواننده کوچک نموده و عشق را، آزادگی را، مردانگی و شجاعت را به رخ او می کشد تا آنجا که او را به این فکر وا می دارد که در آن هنگامه کدام راه را برمی گزیند؟!

نویسنده سپس در فصل ده کتاب، به شهادت قمر بنی هاشم و اباعبدالله پرداخته و این فصل را نیمه تمام رها کرده است. آن گاه با شهادت خود در نبردی به سبک امامش، آن را به اتمام می رساند و مهری بر صحت گفته های خویش می زند. گویا جز با شهادتش نمی توانست وصف عاشورا را به پایان برساند و این گونه خود را به خیل عاشوراییان رسانید.

کتاب "فتح خون"، اثری کامل و ناتمام از شهید سید مرتضی آوینی است که در 127صفحه، به قیمت3500 تومان توسط نشر واحه عرضه می گردد.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top