تاریخ انتشار: 00 00 0000 - 00:00:00
کد خبر: 42

تفاوتهای بومی گزینی در کنکور 88 با کنکورهای 86 و 87

در کنکور سال گذشته باقیمانده سهمیه ایثارگران به صورت 100 درصد بومی برای تمامی رشته اعمال می شد اما در کنکور 88 بر اساس مصوبه اخیر قرار شد، پذیرش در 13 رشته پرمتقاضی به صورت 50 درصد بومی و 50 درصد آزاد انجام می شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: معاون سازمان سنجش گفت: بومی گزینی در کنکور 88 نسبت به کنکورهای دو سال گذشته با تغییرات مثبتی مواجه بوده است به طوریکه در کنکور 87 پذیرش در تمامی رشته ها به صورت 80 درصد بومی و 20 درصد آزاد انجام می شد و در کنکور 86 نیز این درصد 70 به 30 بود.

ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: از سوی دیگر در کنکور سال گذشته باقیمانده سهمیه ایثارگران به صورت 100 درصد بومی برای تمامی رشته اعمال می شد اما در کنکور 88 بر اساس مصوبه اخیر قرار شد، پذیرش در 13 رشته پرمتقاضی به صورت 50 درصد بومی و 50 درصد آزاد انجام می شود.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور گفت: بر اساس گسترش هر رشته در سطح کشور بومی گزینی به صورتهای بومی استانی، ناحیه ای و قطبی صورت می گیرد.

وی با اشاره به برخی درخواستهای نمایندگان مجلس درباره حذف بومی گزینی در برخی رشته ها و یا دانشگاهها گفت: این بحث از لحاظ عدالت آموزشی قابل اجرای نیست اگر دانشگاهی را از بومی گزینی حذف کنیم داوطلبان آن استان در کنکور متضرر خواهند شد و نمی توانند از سهم خود استفاده کنند.

خدایی اضافه کرد: از آنجا که پذیرش دانشجو در رشته های دانشگاهی در دوره های روزانه باتوجه به ماهیت و گسترش رشته ها در سطح کشور به روش گزینش بومی (استان، ناحیه ای و قطبی) و کشوری صورت می گیرد، آخرین تغییرات بومی گزینی در آزمون سراسری 88 بر اساس آخرین مصوبه کمیته منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی در 13 عنوان رشته توسط سازمان سنجش اعلام شده است.

به گزارش مهر، بر اساس این مصوبه مقرر شد: در رشته های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی صنایع گروه آزمایشی ریاضی و فنی، در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در گروه آزمایشی علوم تجربی و در رشته های حقوق، روانشناسی، حسابداری در گروه آزمایشی علوم انسانی، پذیرش بومی پس از کسر سهمیه 40 درصدی ایثارگران به صورت 60 درصد گزینش بومی و 40 درصد آزاد صورت می گیرد.

در صورت عدم تکمیل ظرفیت اختصاصی به سهمیه ایثارگران باقیمانده ظرفیت در این رشته ها به صورت 50 درصد گزینش بومی و 50 درصد آزاد به پذیرش داوطلبان اختصاص می یابد.

بر اساس اعلام سازمان سنجش، گزینش بومی رشته های اعلام شده شامل کلیه گرایشهای مربوطه است.

به گزارش مهر، گزینش در سایر رشته ها نیز بر اساس مصوبه 213 امین جلسه شورای مورخ سال 69 و کمیته مطالعه و برنامه ریزی کنکور بوده و پذیرش بومی پس از کسر سهمیه ایثارگران به صورت 80 درصد بومی و 20 درصد آزاد صورت می گیرد.

سازمان سنجش اعلام کرده است: در صورتی که ظرفیت اختصاصی ایثارگران تکمیل نشود، باقیمانده ظرفیت به صورت بومی جهت پذیرش داوطلبان اختصاص می یابد.

بر اساس این اطلاعیه، تمامی قوانین و مصوبات آزمون شامل سهمیه ها و شرایط و ضوابط که در دفترچه آزمون شماره درج شده به قوت خود باقی است و جزئیات روش پذیش دانشجو در کنکور 88 با شرح کامل در دفترچه شماره 2 به اطلاع داوطلبان می رسد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top