تاریخ انتشار: 12 بهمن 1390 - 13:19:05
کد خبر: 42408

چهارشنبه بازار کتاب `خبرنامه دانشجویان ایران` /هفته بیست و هفتم

داستان مدیر مدرسه ای با معاون و دبیران فاسد

خبرنامه دانشجویان ایران: وقتی حمید مهران از اداره فرهنگ بیرون آمد، برگه ابلاغ او امضا و بعد از دو سال مدیر مدرسه شد. مدرسه راهنمایی نفیسه پزشکیان در جنوب غرب تهران است. مدرسه ای که از زمان تاسیس خود چهار مدیر را به بهانه ای بیرون انداخته و حالا او پنجمین مدیری است که باید جای آنها قرار بگیرد. اما چرا مدیران قبلی نتوانستند حتی یک سال در این مدرسه دوام بیاورند؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، کتاب "خلوت مدیر" با قلمی ساده و روان توسط علی اکبر ولایی به نگارش در آمده است. "خلوت مدیر"، بیش از هر چیز، اثری انسانی و به شدت عاطفی است. فضایی که در خلوت مدیر ترسیم گردیده، نمادی از فضایی فساد آلود و مسموم است. اخلاق و ارزشهای انسانی در آن رنگ باخته است و در دورنمای زمانه، تنها یک راه باقی است. قدم گذاردن در مسیری که افق روشن نجات را نوید می‌دهد. خلوت مدیر، روایت سرگشتگی‌ها و حدیث سالیان سال جراحت روح و رنج تنهایی آدمیان است. روایت شوره زاری است که از میانش گلهای شرافت و پاکی سر بر آورده اند. روایت آدمهایی که از زخم زمانه به تنگ آمده اند و به دنبال مفری برای رهایی‌ هستند.

این رمان با تم اجتماعی و سیاسی در ژانر ادبیات داستانی انقلاب قرار می‌گیرد که جریان آن بین سال‌های 55 تا 57 در جریان است و پرداختی به اتفاقی پیش از سال‌های پیروزی انقلاب را مورد توجه دارد. سال هایی که مردم ایران روزگار تاریکی را در سایه حکومت پهلوی سپری می کردند.

به نظر می رسد "خلوت مدیر"  که دارای منشأیی واقعی است، می‌تواند رمانی متفاوت لقب گیرد چرا که نویسنده سعی کرده‌ در آن، شاخصه‌هایی همچون زبان، نثر و نوع لحن روایت را به گونه‌ای پیش ببرد که مخاطب با اصل داستان احساس نزدیکی داشته باشد و تأثیری حسی را بر خود ببیند. ضرب آهنگ داستان به شکلی است که مانع از خستگی و دلزدگی خواننده از مطالعه آن می‌شود. همچنین مخاطب بیش از آنکه روایت را تحمیل شده بر خود بداند، اثر به طور ناخودآگاه در ضمیر او تأثیرگذار است.

داستان از آنجایی آغاز می شود که فردی به نام حمید مهران مدیر مدرسه ای می شود که بخاطر شرایط خاصی که در مدرسه حاکم است، مدیران قبل از او به یک سال نشده از سمت خود استعفا داده اند.

وجود افرادی مانند شمس - یکی از معاونین مدرسه - و دیگر دبیران فضای مدسه را از واحد آموزشی خارج کرده و به صورت دلخواه حکومت پهلوی رقم زده که انجام شدن کارهای غیر اخلاقی یکی از نمونه های آن است. نویسنده رمان "خلوت مدیر" با فضا سازی بسیار خوب نویسنده را به سال های قبل از پیروزی انقلاب برده و با لحنی ساده و گیرا نقش سرکرده های حکومت پهلوی را به تصویر کشیده است.

مهران که اکنون مدیر مدرسه است سعی دارد به هر نحوی شده در مقابل مدافعان سلطنت شاه قرار گیرد چرا که مدیران قبلی توسط همین افراد اخراج شدند. وی این کار را با معاون دیگر خود که از مبارزین و فعالان انقلابی است انجام می دهد. اتفاقات جالب و خواندنی که در این مدرسه می افتد و هم چنین وجود گروه هایی مانند ساواک برای سنگ اندازی و مانع شدن در مقابل حمید مهران و چند همکار دیگرش خواندنی است.

رمان "خلوت مدیر" که نگارشش به مدت 2 سال طول کشیده است، به جهت بازگویی تلاش مردم ایران در قبال رهایی از ظلم طاغوت و جان فشانی هایی که افرادی چون حمید مهران ها در شغل و سمت خود داشتند تاثیری عمیق بر روی مخاطبان خود دارد.

پایان این رمان که جلد اول سه‌گانه است با پیروزی انقلاب گره می‌خورد. البته شاید موضوع انقلاب در این رمان، در وهله اول به چشم نیاید، چون بیشتر تاثیرگذاری اثر و برقراری ارتباط مخاطب با شخصیت‌های داستان برای نویسنده اهمیت داشته است. به همین جهت این کار با نمونه‌های مشابه تفاوت زیادی دارد. لحن و زبان به کار گرفته شده در این رمان هم متفاوت از رمان‌های معمول درباره انقلاب است و در آن تلاش شده است که با مخاطب گریزان از کتاب آشتی شود. طوری که هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص از خواندن آن لذت ببرند.

جلد دوم این کتاب که در امتداد جلد اول آن است، با حفظ شخصیت‌های جلد نخست، سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را مدنظر دارد، با دنبال کردن داستان در روایتی جدید به حوادث جنگ تحميلي عراق عليه ايران تا قبول قطعنامه 598 می پردازد که به نوبه خود رمانی انقلابی-دفاع مقدس محسوب می‌شود.

گفتنی است مجلد سوم اين مجموعه با موضوع حوادث پس از جنگ در كشور به نگارش درآمده است.

لازم به ذکر است علی‎اکبر والایی داستان نویسی را به طور جدی از سال 64 آغاز کرد. از سال 65 همکاری‌اش را با برنامه قصه ظهر جمعه رادیو آغاز و نویسندگی این برنامه را با وقفه‌هایی چندساله به مدت دوازده سال ادامه داد. او هم‌زمان با نوشتن قصه، بیش از 300 نمایشنامه نیز برای رادیو
نوشت.

والایی بیشتر آثارش را پیش از چاپ در ماهنامه‌های خاص نوجوانان و همچنین مجلاتی مانند رشد، سوره نوجوان، آینده سازان و... منتشر کرده است. از آثار وی می‌توان به؛ سرزمین خدایان، غریب دریا، دستی از دور، فرزندان صحنه، باد در گیسوان آتش، رسته سنگ اندازان، مردی از مدینه فاضله، آوای
پرستوها، ایستگاه، نغمه ساز فاراب، علامه مجلسی و... اشاره کرد.

کتاب "خلوت مدیر" از سوی انتشارات نیستان و در قالب ادبیات برتر در 328 صفحه به قیمت 7000 تومان منتشر شده است.
 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top