تاریخ انتشار: 25 فروردین 1391 - 15:41:03
کد خبر: 47653

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب هفتم

مروری کوتاه بر کتاب های منتشرشده باموضوع مهدویت در سالی که گذشت

مروری کوتاه بر کتاب های منتشرشده باموضوع مهدویت در سالی که گذشت

از جمله کتابهای قابل توجه در موضوع مهدویت، میتوان به کتاب «مهدی (عج)، ده انقلاب در یک انقلاب» اثر حسن رحیمپور ازغدی اشاره کرد که در سه بخش «دولت عاشقی و عدل جهانی»، «مهدی؛ نیمی شرقی، نیمی غربی» و «جهانی شدن، پایان تاریخ و مهدویت» تنظیم شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: طبق آخرین اطلاعات به روز شده در سال 90 در زمینه کتابهایی با موضوع مهدویت، 257 کتاب چاپ اول به بازار چاپ و نشر کشور عرضه شد که از این تعداد کتاب، 86 کتاب به عنوان مهدی، 122 کتاب به عنوان امام زمان، 45 کتاب به عنوان مهدویت، و 33 کتاب به عنوان موعود اختصاص یافته است.
 
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آخرین آمار منتشره از سایت خانه کتاب، حاکی از آن است که در مجموع، تعداد 60 هزار و 870 عنوان کتاب در بازه زمانی ابتدای فروردین تا پایان بهمن ماه سال 90 منتشر شده است.
 
برخی کتابهای منتشر شده با موضوع مهدویت، در سال جاری به قلم نویسندگانی چون آیتالله عبدالله جوادی آملی، آیتالله العظمی لطفالله صافی گلپایگانی، آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی و حسن رحیمپور ازغدی در ایران تألیف شده است.
 
به نظر میرسد در این مدت، انتشارات مسجد مقدس جمکران، موعود عصر و بنیاد مهدی موعود، پرکارترین ناشران کشور در میان ناشران فعال در حوزه مهدویت بوده اند.
 
از جمله کتابهای قابل توجه در موضوع مهدویت، میتوان به کتاب «مهدی (عج)، ده انقلاب در یک انقلاب» اثر حسن رحیمپور ازغدی اشاره کرد که در سه بخش «دولت عاشقی و عدل جهانی»، «مهدی؛ نیمی شرقی، نیمی غربی» و «جهانی شدن، پایان تاریخ و مهدویت» تنظیم شده است.
 
آثاری چون «عقیده نجاتبخش پیرامون عقیده به ظهور و حکومت حضرت مهدی (عج)»، «وابستگی جهان به امام زمان»، «نظام امامت و رهبری»، «پاسخ ده پرسش پیرامون امامت»، «خصایص و اوصاف حضرت مهدی»، «به سوی دولت کریمه»، «باورداشت مهدویت»، «انتظار، عامل مقاومت و اصالت مهدویت» نیز در سال جاری به قلم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی تألیف شده است.
 
همچنین کتابهای «حکومت جهانی مهدی (ع)» به قلم آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، «عصاره خلقت درباره امام زمان و امام مهدی (عج) موجود موعود» از سوی آیتالله عبدالله جوادی آملی در سال جاری منتشر شده است.
 
در کتاب «امام مهدی (عج) موجود موعود» که توسط انتشارات اسراء منتشر شده، مجموعه مباحث گفتارها و نوشتههایی که استاد جوادی آملی در مورد حضرت مهدی ایراد کرده آمده است و در سه بخش «امامشناسی»، «انتظار» و «از ظهور تا مدینه فاضله مهدوی» در گروه عترتپژوهی پژوهشکده علوم وحیانی معارج، توسط حجتالاسلام سیدمحمدحسن مخبر تنظیم و تحقیق شده است.
 
«آینده و آیندهسازان» نیز عنوان کتابی از محمد دشتی است که به ارزیابی تحولات آینده جهان و نقش ایرانیان در ظهور حضرت مهدی (عج) پرداخته است. نویسنده در این کتاب با تحریر سلسله مقالاتی با عنوان «آینده و آیندهسازان»، به تفسیر و تحلیل احادیث و روایات وارده از جانب ائمه معصومین(ع) میپردازد و تحولات آینده جهان و نقش ایرانیان را در ظهور حضرت مهدی(عج) مورد ارزیابی قرار میدهد.
 
«امام مهدی کی آفاقی حکومت» نیز توسط سیدمرتضی مجتهدی سیستانی و عرفان حیدر و با همکاری انتشارات الماس به چاپ رسیده است. این کتاب مجموعه مطالب اجتماعی و کیهانشناختی درباره «نشانههای عصر ظهور» است.
 
نویسنده با طرح مقولههایی مانند عدالت، قضاوت، پیشرفت اقتصادی، رفع بیماری، تکامل عقل، تکامل علم و فرهنگ، تکامل معنوی و سفرهای فضایی، و با بررسی گفتههای دانشمندان نتیجه میگیرد که این موضوعات در حال حاضر در پایینترین سطحند و در واقع علم و فرهنگ انسانی، یک مشت خیالات بیش نیست.
 
«امام مهدی کی مختصر سوانح حیات» نیز که توسط سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی و مهدیحسن بهشتی پدید آمده است، توسط انتشارات قیام به چاپ رسیده و به بررسی ابعادی از زندگانی، فضایل و شخصیت «امام مهدی»(عج) به زبان اردو پرداخته است.
 
در این نوشتار، ابتدا به اثبات ولادت امام مهدی(عج) و وجود آن امام پرداخته شده و دیدگاههای شیعه و اهل سنت در این زمینه منعکس شده است.
 
کتاب «امام مهدی موعود» نوشته فضل الهی تهامی گلپایگانی نیز از سوی انتشارات کوثر غدیر و رسالت یعقوبی، با موضوع جنبههای قرآنی به مروری بر مباحث مربوط به مهدویت در آیات و روایات پرداخته است.
 
در این اثر، ابتدا به صورت اجمالی به تبیین شخصیت امام مهدی از منظر قرآن کریم پرداخته شده و سپس فواید وجود امام غایب از لحاظ مادی و معنوی بررسی شده است.
 
واحد تحقیقاتی انتشارات عالمه نیز در اثری با عنوان «امید منتظران مهدی (عج)» دعای ندبه را از دیدگاه معصومان (ع) مورد توجه قرار داده و به شرح و تفسیر دعای ندبه پرداخته است.
 
«انقلاب مهدی و پندارها» اثر سیدمحمدباقر صدر و سیداحمد علمالهدی با همکاری دفتر نشر فرهنگ اسلامی و کتاب «اولین میراث مکتوب درباره حضرت مهدی (ع)» اثر محمدباقر انصاری با همکاری انتشارات دلیل ما در سال جاری به چاپ رسیده است.
 
«پرتوی از حضرت مهدی(عج) در ادیان جهان» اثر عفت شریعتی کوهبنانی نیز در این مدت منتشر شده است. نویسنده در این کتاب، به بررسی اصل مهدویت در نگرش ادیان مختلف و نیز نظر دانشمندان جهان درباره حضرت مهدی(عج) پرداخته است.
 
ابراهیم شفیعی سروستانی نیز اثری با عنوان «پرسش از  موعود» با همکاری مؤسسه فرهنگی موعود عصر منتشر کرده و به مهمترین پرسشهای جوانان درباره امام مهدی علیهالسلام پرداخته است. نویسنده در این کتاب به چهارده پرسش مطرح شده درباره شخصیت، زندگی، غیبت و ظهور امام مهدی(عج) پاسخ داده است.
 
«پرسشهای مردم و پاسخهای امام مهدی(ع)» نیز توسط محمدحسین رحیمیان و احمد قاضیزاهدی به رشته تحریر در آمده است. همچنین کتاب «پیام گلها» توسط احمد حبیبیان به بررسی جلوههایی از شخصیت مهدی موعود با نگاهی ویژه به غزلیات حافظ پرداخته است.
 
در کنار نویسندههای آشنا در حوزه مهدویت، نویسندگانی ناآشنا هم به چشم میخورند که کتابهایی با موضوعات نو به رشته تحریر در آوردهاند.
 
کتاب «آخرین طلوع» از جمله کتابهای مشتمل بر داستانهای مذهبی است که توسط فرشته منعمی و مهدی وحیدیصدر در انتشارات براق به چاپ رسیده است.
 
«آقای مهدی! سلام» نام دیگر کتاب داستانی است که به قلم حمیده رضایی و سیده زهرا برقعی به رشته تحریر درآمده و در بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) منتشر شده است.
 
«امام مهدی (عج)» عنوان کتابی است که پدیدآورندگانی چون مهدی حجوانی، محمدرضا دادگر، حسین فتاحی، محمدجواد مولوینیا، رضا دیلمی، حمید علیمحمدی، صفر سفیدرو، عاطفه محمدعلی، منقذ الموسوی، حسنین عباس و سیدعلی روحبخش مشترکا دست به تألیف آن زدهاند.
 
آثار «پیمان غدیر؛ بیعت با مهدی (عج)» نوشته سیدمحمد بنیهاشمی، «حضرت مهدی (عج)» نوشته مهدی وحیدیصدر و منقذ موسوی، «خورشید غایب؛ مختصر نجمالثاقب پیرامون حضرت مهدی (عج)» اثر رضا استادی و حسین بن محمدتقی نوری، «درسنامه مهدویت» پیرامون مباحثی در مورد حضرت مهدی (عج) و «دوران غیبت» اثر خدامراد سلیمیان، «راز یک نگاه» شامل داستانهایی از شفایافتگان حضرت ولیعصر (عج) به قلم لیلا اسلامیگویا و «روز رهایی؛ در سایهسار مهدی موعود (عج)» اثر لطیف راشدی، کامل سلیمان و سیدمحمد دلالموسوی نیز از دیگر کتابهای منتشر شده در سال جاری است.
 
همچنین کتابهای «شوق دیدار؛ مهدی موعود (ع) در شعر معاصر جمهوری آذربایجان» توسط مصطفی قلیزاده علیار، «صالحی از عرش؛ رمانوارههایی همراه با اطلاعات عمومی مهدیشناسی» توسط فاطمه دهکردی، «صبح امید» با موضوع پژوهش پیرامون ولادت، غیبت و ظهور امام مهدی (عج) توسط حسینعلی مصدقیان نیز به رشته تحریر درآمده است.
 
«عصر زندگی» نیز اثری است از سیدمحمد حکیمی که به پژوهشی در انقلاب جهانی مهدی «عج» و چگونگی آینده انسان و اسلام پرداخته است.
 
«قائم آل محمد، حضرت مهدی (عج)» اثر محسن ماجراجو و مهدی صباغی، «قافله شکر» اثر سیدمرتضی میرسراجی، «قیام و انقلاب مهدی(ع) از دیدگاه فلسفه تاریخ و مقاله» اثر مرتضی مطهری، «صحیفه مهدیه» اثر محمدحسین رحیمیان، محمد ظریف و سیدمرتضی مجتهدی سیستانی، «کرامات حضرت امام حسن عسکری و حضرت مهدی (ع)» اثر علی و حمید ابراهیمی، «عصر رهایی» اثر سیدعلی حسینی قمی، «کراماتی از مهدی موعود (عج)» اثر زینب محمودی، «کرامتهای حضرت مهدی (عج) (با تجدیدنظر و اضافات)» اثری از واحد تحقیقات مسجد مقدس جمکران، «کوی یار» مشتمل بر مجموعه اشعار درباره حضرت مهدی (عج) اثر علی گرجی، «گذری بر زندگی چهارده معصوم؛ امام مهدی (عج)» اثر عباس قدیانی، «مانند پیامبران» با بیان شباهتهای بین امام مهدی (ص) و پیامبران علیهمالسلام اثر علی باباجانی، وارث الکندی و زهره واحدیان، «مجموعه کبیر از خاتمالانبیا (ص) تا خاتمالاوصیا (عج)» اثر کاظم عابدینی مطلق و زینب شبانکاری، «مردی که خواهد آمد» اثری از زهرا شهبازی، شهرام عظیمی و مهدی مرادحاصل نیز در سال جاری به چاپ رسیده اند.
 
منبع: ماهنامه ساعت صفر
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top