تاریخ انتشار: 15 فروردین 1392 - 09:30:46
کد خبر: 78911

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب سی‌ام

درباره قمری که در آسمان بنی هاشم می درخشد

درباره قمری که در آسمان بنی هاشم می درخشد

آنچه خواندید بخشی از کتاب "ماه به روایت آه " روایت ابوالفضل زرویی نصرآباد از زندگی و شخصیت حضرت عباس (ع) است که در مجموعه ی متون فاخر انتشارات نیستان منتشر شده. این کتاب، اولین اثر زرویی در حوزه ای غیر از حوزه ی طنز می باشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: " امروز وقتی چهره زیبای عباس را با آن لبهای خشک و ترک خورده، بر بلندای نیزه دیدم، گریان و بر سرزنان، بی اعتنا به تازیانه سواران پیش رفتم و با صدایی بریده و سوخته عرض کردم: « خوش آمدید مولای من... » آن گاه در حالی که بغض و گریه گلویم را می فشرد، نالیدم که: آیا چنین است شیوه ی کریمان در وفای به عهد؟ مگر نه این که مرا بشارت دادید به این که سلامم را پاسخ خواهید گفت؟
آه آه آه ... می دانی چه شد که از هوش رفتم؟ به خدا قسم هنوز جمله ام را به پایان نبرده بودم که آن لبهای خشکیده، با همان لبخند شیرین و محجوب به حرکت در آمد: سلام بر تو ای زید ... "
 
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آنچه خواندید بخشی از کتاب "ماه به روایت آه " روایت ابوالفضل زرویی نصرآباد از زندگی و شخصیت حضرت عباس (ع) است که در مجموعه ی متون فاخر انتشارات نیستان منتشر شده. این کتاب، اولین اثر زرویی در حوزه ای غیر از حوزه ی طنز می باشد.
 
به گفته ی وی: "در مورد شخصیت حضرت عباس (ع) جدا از مظلومیتی که ایشان در زمان شهادت داشته اند، در زمان حیات نیز و حتی پس از شهادت نیز مظلوم واقع شده اند و به همین جهت در مورد زندگانی ایشان کمتر متنی نوشته شده است و اگر هم نوشته شده غلوآمیز است و بدون اندیشه ی تاریخی. من ولی سعی کردم زوایای پنهان زندگی ایشان را بیرون بکشم و در این کتاب روایت کنم. آنچه در این کتاب در مورد شخصیت حضرت ابوالفضل (ع) خوانده می شود، همگی معتبر و متقن و به استناد منابع تایید شده است."
  
"ماه به روایت آه"، روایت گر ناگفته هایی از قبل و بعد شهادت حضرت از زبان دوازده راوی است که همگی به جز (زید بازرگان) شخصیت های واقعی هستند؛ شخصیت هایی همچون: مسلم بن عقیل، امّ البنین، زینب (س)، عبدالله بن ابی محلّ، امّ کلثوم، سرجون، شبث بن ربعی، امام حسین (ع)، عبیدالله بن عباس بن علی و ...
 
زرویی برای نوشتن این کتاب حدود 3 سال وقت گذاشته، و از 60 منبع استفاده کرده است که از بین این منابع می توان به «مروج الذهب» و «موسوعة الامام الحسین» اشاره کرد.
 
در بخشی از کتاب از "زبان عبیدالله بن عباس بن علی" می خوانیم:
" فقدان پدری که همه از او به نیکی یاد می کنند و دوست و دشمن از جوانمردی، رشادت، از خود گذشتگی و ادب و کرامتش می گویند، بر سینه ام سنگینی می کند. آخرین بار که پدرم را دیدم، هفت – هشت ساله بودم. تنها چیزهایی که از او در خاطرم مانده؛ قامت رشید، چشمان درشت و معصوم، دستان نوازشگر و بوسه های گرم اوست بر گونه و پیشانی ام.
آخر خدایا؛ مگر پدرم عباس چگونه بوده و چه کرده است که علی بن الحسین، امام زمان من در ستایش او می فرماید: « خدا، عباس، عموی ما را رحمت کند که وجود خود را ایثار کرد و از امتحان الهی سرافراز بیرون آمد. به خدا قسم در روز قیامت، عمویم عباس در نزد خدا صاحب چنان مقام و منزلتی است که تمام شهیدان بر عزّت و جلالش غبطه می خورند.» "
 
از نقاط قوت و جذابیت های کتاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
- بر خلاف انتظار، در کتاب به شکل و شیوه ی شهادت حضرت ابوالفضل(ع) اشاره ای نشده است.
- بخش عمده ای از کتاب صرف بازگویی و راز گشایی مطالبی شده که با داشتن جذابیت برای مخاطب، کمتر به آنها پرداخته شده است. مطالبی مثل خانواده ی مادری، ازدواج، حیطه ی دانش و معرفت، جایگاه آن حضرت در میان اهل بیت و ...
- متن کتاب در عین سادگی، ساختار ادبی محکم و قابل تاملی دارد.
- ذکر تاریخ شمسی هر واقعه در برابر تاریخ قمری آن. که خواننده فارسی زبان را با زمان وقوع حوادث در روز و ماه و سال هجری شمسی آن وقایع آشنا می کند.
- این کتاب تنها برای شناخت حضرت عباس (ع) نوشته نشده، و ما را با تاریخچه و پیشینه ی افراد دیگری هم آشنا می کند. مثلاً شخصیتی مانند شبث ابن ربعی که شخصیت بسیارعجیبی در تاریخ اسلام است با زاویه دید بسیار جدیدی در این کتاب دیده شده است.
- اگر می خواهید از نحوه ی پیدایش بنی هاشم و بنی امیّه مطلع شوید، با خواندن این کتاب دیگر احتیاجی به خواندن سایر کتب تاریخی ندارید. 
 
در گوشه ای دیگر، از زبان عقبه بن سمعان، غلام همسر امام حسین (ع) می خوانیم:
 
" مقام و جایگاه و اختیارات عباس (ع) به عنوان سپاه سالار، نایب، سرپرست، امین و از همه مهمتر «برادر» مولای مان حسین، به قدری گسترده بود که حتی نزدیکان و فرزندان امام نیز بدون مشورت و اجازه او کاری نمی کردند اما همین صاحب اختیار و همین درگاه حاجات، به قدری مبادی آداب و حدّ شناس بود که بدون امر و درخواست امام به محضرش نمی رفت، بی اجازه و رخصت امام در حضورشان نم نشست و بیش تر وقتش را همراه غلامان و خادمان می گذراند. "
 
چاپ اول این کتاب 192 صفحه ای در سال 91 و با قیمت 7000 تومان توسط انتشارات کتاب نیستان راهی بازار کتاب شده است.

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top