تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1389 - 11:43:08
کد خبر: 9364

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب اول

کتاب هایی برای نسل سوم و چهارمی ها

کتاب هایی برای نسل سوم و چهارمی ها

در کنار خرید های گسترده ای که کنکوری های آینده کشور چه کارشناسی و چه ارشد و دکترا انجام می دهند عده ای علاقمند مطالعه در حیطه های دیگری هستند و این غصه که نمی دانم از کجا شروع کنم و از کجا بخرم بر دل اکثرشان مانده است.

خبرنامه دانشجویان ایران:.در کنار خرید های گسترده ای که کنکوری های آینده کشور چه کارشناسی و چه ارشد و دکترا انجام می دهند عده ای علاقمند مطالعه در حیطه های دیگری هستند و این غصه که نمی دانم از کجا شروع کنم و از کجا بخرم بر دل اکثرشان مانده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این میان از همه بیشتر بچه های نسل سوم و چهارم انقلاب که عنوان فعال دانشجویی می گیرند و علاقمندند افسران جوان با بصیرتی باشند و از محیط اطراف خود و اعتقادات و دیگر مناسبات خود بدانند به چرخه غریبانه و دغدغه وار خود در دالان های کتاب ادامه می دهند و گه گداری چیزهایی هم می خرند.

از این ها که بگذریم فرصت محدود است و بن کارت های دانشجویی چپر چلاق که به برخی رسیده و عده ای هم هنوز دریافت نکرده اند مفت مفت پس از پایان تاریخ می سوزد. به همین جهت معرفی چند کتاب، غرفه، انتشارات و آثار چند استاد ارجمند و مجموعه های چند رسانه ای در این روزها بی تأثیر نخواهد بود و ما بسته به اهمیت برخی مسائل و از باب تنها یادآوری به رفقا چند خطی در خصوص هر یک می نویسیم.

الف- ولایت فقیه، مردم سالاری دینی، حکومت دینی:
یکی از موضوعات اساسی و بنیادین در پایه گذاری جمهوری اسلامی ایران و مدل حکومت الهی مسئله ولایت فقیه است که به همین سبب همیشه نوک پیکان آماج و حملات دشمنان قرار گرفته است. در این بین ضعف در دانایی و تسلط علمی بر این مقوله مهم و همچنین عدم سواد مکفی در حمایت و پاسخگویی به شبهات مطروحه پیرامون اصل اساسی قانون اساسی و سنگ بنای جمهوری اسلامی باعث گردیده که اکثر اوقات رویکردی انفعالی و توجیهی را شاهد باشیم.

از سر درد و دغدغه و در برخی مواقع تنها از سر محبت، جوانان احساس می کنند که باید بدانند و یا اگر شبهه ای دارند از سر ارادت و یا خجالت بر زبان نمی آورند. بنابراین دوستی چون کتاب می تواند در تقویت عقبه فکری در این موضوع یاری گر اذهان و حامیان این تئوری ژرف فقه شیعه باشد که لاجرم برخی آثار را معرفی می کنیم:

1- "نگاهی گذرا بر نظریه ولایت فقیه" گردآوری شده توسط آقای نادری از میان سخنرانی های علامه مصباح برای ایجاد زمینه اولیه مفید خواهد بود.

2- "پرسش های و پاسخ های علامه مصباح" کتاب دیگری است که از به هم پیوستن 5جلد کتاب کوچک که مجموعه پرسش ها از محضر علامه مصباح یزدی بوده و پاسخ های درخور ایشان را به همراه دارد و در غرفه مؤسسه امام خمینی(ره) موجود است.

3- "پرسش های و پاسخ های دانشجویی(جلد های23، 15 و8)" از دیگر کتاب هایی است که در رابطه با موضوعات دین و سیاست، ولایت فقیه، مجلس خبرگان رهبری و حکومت دینی شامل پرسش های متداول و روزمره دانشجویی به همراه پاسخ های خوب و منطقی است که توسط واحد آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) جمع آوری شده و در غرفه نشر معارف با چاپ های جدید یافت می شود.

4- "ولایت فقیه" کتابی زرد رنگ شامل چند سخنرانی امام راحل(ره) پیرامون این مسئله عظیم است که قطعاً قرائت و مطالعه آن در کنار کتب فوق که به نوعی بسط نظریه بر شمرده می شوند حائز اهمیت است.

5- "ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت": عنوان کتابی است که در خصوص موضوع و مسئله اساسی و کلیدی ولایت فقیه درس های منبری علامه جوادی آملی را در بر میگیرد که انصافاً به جهت غنا و رفع شبهه یکی از کارآمدترین و انبوه کتبی است که تا کنون منتشر شده است این کتاب در قیاس با دیگر کتب به صورت تفصیلی تری بحث را دنبال کرده و به محضر علامه برای تأیید هم برده شده است و برای تهیه به انتشارات أسرا ناشر آثار علامه جوادی مراجعه کنید.

6- "بررسی تطبیقی نظریه های ولایت فقیه" متعلق به پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی و همچنین "مهارقدرت در مردمسالاری دینی" نوشته پرویز امینی در مؤسسه فرهنگی و اجتماعی صدرا در نشر معارف از نمونه کتاب های دیگری هستند که مطالعه آن ها جهت دانستن مابقی نظرات پیرامون نظریه ولایت فقیه خالی از لطف نیست.

7- "ولایت فقیه" استاد حجت الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی در میان کتاب های پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی اگر که تجدید چاپ شده باشد هم غالباً توصیه می شود.

8- "تدین، حکومت و توسعه" نوشته دکتر محمد جواد لاریجانی نیز از دیگر کتب مفید مؤسسه فوق است.

9- "مبانی مشروعیت در نظام اسلامی" از کتاب های مختصر مفیدی است که کانون اندیشه جوان منتشر می کند و در کمتر از یک ساعت تمام می شود و نکاتی را خلاصه وار بر دانایی شما در خصوص کم و کیف حکومت دینی می افزاید و خوراک قماش دانشجو همین است.

10- "نظام سیاسی اسلام" تهیه شده در مؤسسه امام خمینی(ره) هم، همچون یک کتاب دانشگاهی خلاصه در خصوص این موضوع مطالبی قابل فهم و عرض دارد.

نسبت به موضوع فوق قطعاً کتاب های بیشمار دیگری تهیه شده که به جهت کمی جا اینجا بنای پرداختن به آن ها را نداریم و معتقدیم هر که تا همین حد بداند خود طی طریق را پس از این تا ابد پیش خواهد گرفت. لذا مابقی پیش کش!

ب- جریان شناسی سیاسی:
از آنجایی که دانشجوی باید سیاسی باشد، شناخت، درک و تحلیل سیاسی داشته باشد، باید سیاسیون را بشناسد، جریانات و گروه ها را بشناسد، مواضع و اندیشه شان را بداند، تا بتواند در یکایک مناسبات سیاسی جامعه که هر لحظه گوشه ای از آن در بردارنده ی سرنوشت کشور است، تأثیر گذار باشد.

در این میان آگاهی از وضعیت و تاریخچه گروهک های و جریان های سایسی و احزاب در فهم این مسئله که هدف چیست؟ آرمان چیست؟ دانشجو و دانشگاه کجای این قصه ایستاده است؟ حق چیست؟ کدامین جریان به حق است؟و... همه و همه در گام ابتدایی نیازمند مطالعه و تاریخ خوانی و جهت یابی جریانات و از همه مهمتر آگاهی از ملاک های تعیین این جهت یابی است و مرقوم نمی شود مگر با خواندن آثاری از این دست:

1- "جریان ها و سازمان های سیاسی-مذهبی ایران از 1320 تا 1357" نوشته رسول جعفریان که جریانات و گروه های مختلف را به تفصیل جهت گیری ها، فعالیت ها و موضع گیری ها شرح داده و تاریخ خوانی می کند البته در این بین نقد عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران بر این کتاب مطالعه آن را جذاب تر هم می کند.

2- "جریان شناسی چپ در ایران" از کتاب های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یکی از بهترین کتاب هایی است که همه آنچه را که یک جوان باید در رابطه با حامیان تفکرات چپ مارکسیستی و کمونیستی نجوا می شده و هم اکنون نیز می شود را بداند و نقد آن ها را هم در همان جا خوانده و با رجال و شخصیت های حامی آن نیز آشنا شود.

3- "جریان شناسی سیاسی در ایران": نوشته دکتر علی دارابی کتابی است که در قالب جمع آوری از دیگر کتاب های مشابه نمونه ای موفق برشمرده می شود و پژوهشگر محترم به نحوی جالب مطالب و نکات مهم از تاریخچه هر جریان سیاسی را به همراه مناسبات فرهنگی شان آورده است. این کتاب که در غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یافت می شود برای کسانی که از خواندن کتاب های قطور خسته نمی شوند لذت بخش بوده و به نوعی از معدود کتاب هایی است که جریانات پس از شکل گیری انقلاب را هم مورد ارزیابی و بررسی قرار داده است. این کتاب یکی از آخرین و جامع ترین کتاب هایی است که نشان از تسلط پژوهشگر در مطالعه تمامی کتب نوشته شده در این موضوع دارد.

4- "آسیب شناسی حزب مشارکت" تهیه شده در مرکز اسناد انقلاب اسلامی به واکاوی و تحلیل کامل وقایع و حوادثی است که توسط حزب مشارکت اسلامی به عنوان یکی از جریانات رادیکال حامی جبهه دوم خرداد و محمد خاتمی که چنید پیش پروانه آن هم باطل شد پرداخته است و پرونده های معروفی چون قتل های زنجیره ای، 18 تیر و... را رمز گشایی کرده است.

5- "شوالیه های ناتوی فرهنگی" دیگر کتابی است که توسط پیام فضلی نژاد نوشته شده و برملا می کند فعالیت جاسوسان و نهاد های داخلی و خارجی مرتبط با دستگاه های غربی و تحت حمایت قلدران جهانی را که چگونه سال ها ضمن در دست داشتن منصب های دولتی تیشه به ریشه ملت ایران می زدند و اقدام علیه امنیت ملی می کردند. این کتاب از مجموعه کتاب های نیمه چنهان انتشارات کیهان است که پس از انتشار سر و صدای زیادی کرد.

6- "چریک های پشیمان" برای هر آنکس که می خواهد از بهزاد نبوی بداند، از سازمان جعلی مجاهدین انقلاب اسلامی ایران که با رانت دولتی ایجاد شد بداند، از افرادی بداند که با قیافه های ظاهرالصلاح چگونه بسیاری شان خیانت کردند و ماه ها آشوب در کشو راندند مطالعه اش واجب است. این کتاب نیز از دیگر عناوین مجموعه کتاب های نیمه پنهان مؤسسه کیهان است.

7- "سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران"چاپ شده توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی یکی دیگر از کتاب های خوبی است که در معرفی این سازمان نقش به سزایی داشته است. فراموش نمی شود که حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب 2 پایگاه اصلی هواداران محمد خاتمی و جریان منحرف دوم خرداد بوده است.

8-"جامعه روحانیت مبارز" کتاب منتشر شده در رابطهبا تاریخچه شکل گیری و انشعابات متعدد جریان روحانیت و معرفی جریانات چپ و راست سنتی و روحانی در سال های پیش و پس از انقلاب اسلامی است که مطالعه آن به جهت نقش تأثیر گذار روحانیت و مرجعیت بر سیاست های خرد و کلان کشور مهم به نظر می رسد.

9-"نهضت آزادی" نوشته شهریار زرشناس و منتشر شده انتشارات صبح به همراه کتاب زیر در معرفی تفکرات و دیدگا های جریان جبهه ملی و نهضت آزادی ها است.

10-"پایان دولت موقت" منتشر شده توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی که دربردارنده تاریخ روزهای پردردسر دولت مهدی بازرگان و تفکرات منحرفانه او است.

11- "سازمان مجاهدین خلق پیدایی تا فرجام" کتابی سه جلدی است که به کوشش جمعی ار پژوهشگران تهیه شده و ناشر آن موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی است. در این کتاب تمامی اقدامات، تاریخچه و موضع گیری های و ترورهای این سازمان تروریستی از سال 1344 تا سال 1384 فاش و پرده برداری شده است.

12- "کارگزاران سازندگی از فراز تا فرود" نوشته علی دارابی است. حزب کارگزاران محصول گفتمان سازندگی دولت 8 ساله هاشمی رفسنجانی است.  در این کتاب تاریخچه، زمینه ها، مواضع و اساسنامه حزب مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است و تلاش شده است که به این پرسش پاسخ دهد که میان آمد و شد دولت ها و فراز و فرود احزاب ارتباط معناداری وجود دارد.

ج- جریان شناسی دانشجویی:
بحث پیرامون فعالیت های دانشجویی گسترده تر از این حرف هاست اما از آنجایی که تحریف در تاریخ نگاری این مقوله بسیار صورت می گیرد چند نمونه از کتاب هایی که مشخصاً در خصوص تاریخچه و مرام انجمن های اسلامی و بویژه دفتر تحکیم وحدت و دیگر فعالیت های جریان دانشجویی تا کنون به چاپ رسیده اند به شرح زیر است:

1- "تاریخچه جریان دانشجویی (جلد اول) دفتر تحکیم وحدت" نوشته حسین قویدل و در انتشارات نشر معارف یافت می شود.

2- "موج سوم" نوشته علی خضریان در خصوص تاریخچه و علت انحراف انجمن های اسلامی در دل دوم خرداد و شکل گیری تشکلی به نام اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دارد و این کتاب نیز در انتشارات نشر معارف قابل خریداری است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top