تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/06/28 - 09:19
کد خبر: 210294

امکانی که خیلی از دانشجویان دانشگاه آزاد نمی‌دانند؛

سامانه‌ای فقط برای پایان نامه‌های دانشجویان دانشگاه آزاد/ سیکا چیست؟

سامانه‌ای فقط برای پایان نامه‌های دانشجویان دانشگاه آزاد/ سیکا چیست؟

یکی از «مصائب» دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی، انتخاب موضوع پایان نامه است، مسئله ای که وقتی به اندازه دو -سه ترم را از هر دانشجو میبرد؛ در این میان دسترسی به یک پایگاهی برای اطلاع از موضوعات پایان نامه یا حتی دسترسی به کتابخانه یک دانشگاه میتواند کمک زیادی به دانشجو کند. دانشگاه آزاد از سال 90 دست به یک سیستم متمرکز برای حل این مشکل برای دانشجویان خود کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: یکی از «مصائب» دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی، انتخاب موضوع پایان نامه است، مسئله ای که وقتی به اندازه دو -سه ترم را از هر دانشجو میبرد؛ در این میان دسترسی به یک پایگاهی برای اطلاع از موضوعات پایان نامه یا حتی دسترسی به کتابخانه یک دانشگاه میتواند کمک زیادی به دانشجو کند. دانشگاه آزاد از سال 90 دست به یک سیستم متمرکز برای حل این مشکل برای دانشجویان خود کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تا سال 1390، تعداد بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد با استفاده از نرم افزارهای مختلف، خدمات کتابخانه خود را به شکل مستقل و صرفا در محل کتابخانه ارائه می‌دادند. از میان این واحدها تعداد اندکی امکان جستجوی اطلاعات در منابع کتابخانه را از طریق اینترنت دارا بودند. بدین شکل که دانشجو یا محقق می‌توانست با اتصال به سایت اختصاصی آن واحد دانشگاهی به جستجو در منابع کتابخانه همان واحد بپردازد.

اما این دانشگاه با ایجاد شبکه‌ای یکپارچه به نام «سیکا» توانست خدمات پایان نامه و کتابخانه ای را به دانشجویان خود در سراسر کشور و به صورت همزمان ارائه دهد.و اکثر واحدهای این دانشگاه جهز به این سامانه شدند.

مزایای مهم شبکه سیکا
    امکان اشتراک و جستجوی همزمان منابع کتابخانه‌ای، به عنوان مثال:
* امکان جستجوی پایان‌نامه‌های موجود در کلیه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی جهت انتخاب موضوع پیشنهادی برای پایان‌نامه و اطمینان از غیرتکراری بودن آن
*تسهیل در امر فهرست‌نویسی بنیادی یک سند با مشاهده فهرست‌نویسی‌های انجام شده در واحدهای دیگر دانشگاه آزاد موجود در شبکه سیکا
* مدیریت مستقل منابع واحدهای دانشگاهی و عدم وابستگی کاری به شبکه متمرکز
*  امکان ایجاد نظام امانت بین کتابخانه‌ای در سراسر کشور
* یکپارچه شدن سیستم کتابخانه‌های واحدهای دانشگاهی، تحت شبکه‌ای کاملا Online و مبتنی بر داده‌های واقعی

  شیوه‌های جستجوی همزمان در شبکه سیکا
اما این سامانه چگونه کار می کند؟ و دانشجویان به چه شکل میتوانند موضوعات و مطالب خود را در این سامانه جست و جو کنند.

فقط کافی است در قسمت جستجوی پایاننامه، عبارت مورد نظر را وارد و گزینه " انجام جستجو" را انتخاب کنید.

به علت زیاد شدن تعداد واحدهای دانشگاهی فعال در شبکه سیکا، طبقه‌بندی مراکز امری اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. از این‌رو به جهت سهولت دسترسی به منابع اطلاعاتی، طبقه‌بندی استانی حائز اهمیت می‌گردد. اما جستجو در کل واحدهای دانشگاهی یا به عبارت بهتر در کل شبکه سیکا نیز از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل در پورتال جدید، جستجو با دو روش زیر ارایه می‌گردد:

جستجوی کشوری: جستجوی همزمان در تمامی واحدهای دانشگاهی سراسر کشور
جستجوی استانی: جستجوی همزمان در واحدهای دانشگاهی یک استان خاص

شیوه جستجوی کشوری
  برای جستجو در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی یا به عبارت بهتر در کل شبکه سیکا، کافی است که از صفحه اصلی برروی منوی جستجوی کشوری کلیک و سپس بر حسب نیازخود، جستجوی منابع فارسی یا لاتین را انتخاب کنید.

درپنجره‌ای که به شکل زیر باز می‌شود، با استفاده ازدو فرم "جستجوی ساده"، و"جستجوی پیشرفته" می‌توانید به صورت همزمان در واحدهای دانشگاه آزاد مورد نظر، به جستجو بپردازید. حالت پیش‌فرض برای جستجو، فرم جستجوی ساده است و برای انتخاب فرم جستجوی پیشرفته، کافی است بر روی آن کلیک کنید.

لازم به ذکر است ابتدا شیوه جستجوی ساده ، به تفصیل توضیح داده می‌شود و درانتها امکانات موجود در فرم‌ جستجو‌ی پیشرفته مطرح می گردد.

  شیوه جستجوی ساده
 ابتدا عبارت مورد نظر برای جستجو را در بخش "عبارت جستجو" وارد کنید. سپس در دریچه بازشونده روبروی عبارت جستجو، مدخل جستجوی دلخواه خود را انتخاب کنید (فلش سمت چپ این دریچه را فشار دهید و از فهرست مداخل، مدخل مورد نظر را انتخاب کنید). توضیح اینکه، در این حالت می‌توانید از عملگرهای منطقی ("و"، "یا" و "بجز") استفاده و عبارات جستجو را با هم ترکیب منطقی کنید.

   اعمال محدودیت‌ها در جستجو
    برای محدود کردن نتایج جستجو از فیلترهای زیر می‌توانید استفاده کنید:

** تاریخ اثر
  در این قسمت از صفحه، تاریخ نشر یک مدرک،می تواند محدود به یک دوره زمانی خاص شود. فرض کنید می‌خواهید از میان نتایج جستجو، منابعی را بازیابی کنید که بین سالهای 1376 تا 1384 چاپ شده‌اند. در این حالت، تاریخ کوچکتر (شروع فاصله زمانی) را در دریچه سمت راست و تاریخ بزرگتر (اتمام فاصله زمانی) را در دریچه سمت چپ وارد کنید.

**  انواع پایگاه
  دراین قسمت می‌توانید تعیین کنید جستجو درکدام نوع از پایگاه‌ها انجام گیرد. چنانچه می‌خواهید در تمام انواع پایگاه‌ها اعم از کتاب، نشریه، مقاله و ...، جستجو انجام شود، مربع سمت راست گزینه "تمام انواع پایگاه داده" را کلیک کنید تا تمام گزینه‌ها به شکل انتخاب شده تغییر کنند. در غیر این صورت پایگاه‌های مورد نظر خود را تک به تک انتخاب نمایید. به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید فقط در پایگاه کتاب و مقالات جستجو انجام شود؛ به شکل زیرتوجه کنید:

  مراکز اطلاع‌رسانی
  چنانچه بخواهید جستجوی خود را به یک واحد محدود کنید، می‌توانید از فهرست مراکز اطلاع‌رسانی، واحد موردنظر را مشخص کنید. برای این کار ابتدا تیک مربوط به همه مراکز اطلاع رسانی را برداشته و سپس واحد یا واحدهای موردنظرتان را بااستفاده از تیک انتخاب کنید. درغیر این صورت جستجو به شکل پیش‌فرض در تمام واحدهای دانشگاه آزاد انجام می‌شود.

به عنوان نمونه، شیوه جستجوی کتابها و مقالات با موضوع روانشناسی کودک در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد سراسر کشور در شکل زیر نمایش داده شده است:

  پس از وارد کردن اطلاعات لازم برای جستجو، تکمه "انجام جستجو"  را در پایین صفحه کلیک کنید. نتایج جستجوی شما در صفحه‌ای به شکل زیر نمایش داده می‌شود. برای مشاهده  یافته‌های مربوط به بیش از یک واحد، می‌بایست با استفاده از تیک، آنها را انتخاب و سپس گزینه "نمایش نتایج جستجوی انتخابی" را کلیک کنید. درغیر این صورت برای مشاهده یافته‌های یک واحد خاص، بر روی نام آن واحد دوبارکلیک نمایید. به عنوان مثال، برای مشاهده "فقط یافته‌های مربوط به واحد قوچان" روی نام آن کلیک می‌شود.

سپس در صفحه‌ای به شکل زیر می‌توانید نمایش خلاصه رکوردهای یافته شده را مشاهده نمایید.

با انتخاب فرم کامل، میتوانید اطلاعات کامل سند را مانند شکل زیر مشاهده کنید.

  حال به کاربرد دو گزینه دیگر "سابقه جستجو" و" نمایش خلاصه رکوردها" موجود درشکل فوق اشاره می‌شود:

برای مشاهده سابقه جستجوهای انجام شده، می‌توانید ازگزینه "سابقه جستجو" استفاده نمایید. چنانچه بخواهید به صفحه مربوط به نتایج جستجو بازگردید، می‌بایست بر روی گزینه "نمایش خلاصه رکوردها" کلیک کنید.

آشنایی با فرم جستجوی پیشرفته
  همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، در جستجوی پیشرفته، امکانی وجود دارد که حداکثر سه عبارت جستجو را در سه مدخل دلخواه با هم ترکیب منطقی کرده و جستجو کنید. مزیت این نوع جستجو در این است که در یک جستجوی ترکیبی، می توانید ترتیب مداخل را آزادانه تغییر دهید. برای مثال شیوه جستجوی کتاب‌هایی با ناشر"امیرکبیر" که عنوان آنها "ایران" نباشند (ناشر=امیرکبیر بجز عنوان=ایران) درشکل زیر نمایش داده شده است.

**  شیوه جستجوی استانی
  برای جستجو در واحدهای دانشگاه آزاد یک استان خاص، کافی است در نقشه ایران  که در صفحه اصلی موجود است(شکل  الف) و یا از طریق منوی اصلی جستجوی استانی (شکل ب)،بر روی استان مورد نظر، کلیک کنید. به عنوان مثال استان خوزستان.

شکل الف

     شکل ب

لازم به ذکر است پس از انتخاب استان مورد نظر می‌توانید همان‌گونه که در ابتدای راهنما شیوه جستجوی ساده توضیح داده شده است، جستجوی خود را انجام دهید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
حسین خمجانی
1402/06/05 - 20:28

همکاری
تورهای مسافرتی آفری
حاشیه بازی استقلال و فولاد/ اعتراض سرخ‌ها به گل آبی‌ها
استقلال با برد مقابل فولاد به صدر برگشت
فروش ۴۳۰ هزار کتاب در بخش مجازی نمایشگاه
۹۰ درصد دانشجویان بین‌الملل در ایران عراقی و افغانستانی هستند
هوش مصنوعی، فریب انسان را یاد گرفته‌ است
انتشار اسامی منتخبان راه‌یافته به مجلس دوازدهم از دو لیست انتخاباتی
هدیۀ رهبر انقلاب به یک خانم نویسنده
تاکنون بیش از ۱۵ هزار کودک در غزه به شهادت رسیده است
نصرالله: فلسطین و غزه، به مسئله نخست جهان تبدیل شده‌اند
هندوستان تایمز: دهلی‌نو علاقه‌مند به ارتباط بیشتر با ایران است
صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری شرکتهای دانش بنیان در سال قبل
بانک آمریکا: دلار نشانه‌هایی از خستگی را نشان می‌دهد
پاسخ به چند سؤال پرتکرار درباره امتحانات نهایی
تعطیلی شنبه‌ها، کور کردن چشم است بجای سرمه زدن!
پیرهادی: مراجع عظام گفتند صرف تعطیلی شنبه «تشبه با یهودیت» محسوب نمی‌شود
سیدحسن نصرالله: موشک‌ها همچنان به بئرالسبع و شهرک‌های اطراف غزه اصابت می‌کند
ورود سامانه بارشی جدید از فردا به کشور
مظلومان جهان چشم‌شان به بسیجیان ایران است
فراخوان پلیس برای تعویض پلاک‌های سوخته و دارای نقص
شهید سلیمانی و شهید زاهدی در همه جبهه‌ها حاضر بودند
اینفوگرافیک: رنگ زبان شما درباره سلامتی‌تان چه می‌گوید؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top