تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/12/13 - 18:38
کد خبر: 159994

محسن جمالزاده؛ تاملی در نامه رهبری به جوانان غربی/ 3

پاتکی برای غرب در عرصه دیپلماسی عمومی

پاتکی برای غرب در عرصه دیپلماسی عمومی

نامه رهبری به جوانان اروپا و آمریکا را می توان با عنوان یک پاتک برای غرب در عرصه دیپلماسی عمومی برشمرد به گونه ایی که در یک جایگاه بدون واسطه با ملت ها دقیقا آنجایی که به عنوان نقطه قوت غرب برای هدایت افکار عمومی قلمداد می شد تبدیل به یک میدان فرصت شده که میتواند ضمن بستر سازی برای آشنایی جوانان غربی با گفتمان انقلاب اسلامی

خبرنامه دانشجویان ایران: محسن جمالزاده// از ویژگی های مهم و اساسی امت اسلام و جامعه برتر ایمانی، اسوه و سرمشق بودن آن برای دیگر انسان ها و جوامع است. خداوند از مومنان واقعی می‌خواهد تا با تلاش و جان فشانی خویش جامعه ای را شکل بخشند که بتواند به عنوان نمونه و سرمشق عملی برای دیگر جوامع قرار گیرد و انسان ها و جوامع دیگر بتوانند با بهره گیری از روش ها و شیوه های جامعه برتر، جوامع خود را شکل داده و یا شیوه ها و روش های نادرست آن را اصلاح و بازسازی کنند. بنابراین امت اسلام گواه عمل دیگران است؛ آنچه در این نوشتار مورد کنکاش قرار می گیرد بحث " مخاطب شناسی " در نامه مقام معظم رهبری برای جوانان اروپاست.

همانطور که در شماره های قبلی (اینجـــا و اینجــا) این نوشتار ذکر کردیم در این نامه بستر اجتماعی جامعه مورد خطاب قرار گرفته اند و نه بستر سیاسی آن که این مهم خود بیان گر این مطلب است که تحول در جامعه اروپا از چه قشری باید آغاز شود به این معنا که ضرورتی ندارد تحول را یا حداقل نقطه آغاز این تحول بزرگ را وابسته به دولت ها و سران سیاسی بدانیم وبی تردید تحول از بطن جامعه بسیار ریشه دارتر خواهد بود.

اسلام هراسی

نارضایتی عمومی و فراگیری که نسبت به نظام جهانی در صحنه بین الملل دیده می شود و می توان به راحتی آن را از تجمعات خیابانی گرفته تا شبکه های اجتماعی پیگیری کرد سرآغاز تغییر و تحولی بنیادی در هندسه قدرت جهانی است اما به راستی نقش آمریکا و دولت های اروپایی به عنوان کسانی که بقاء خود را در حفظ این شرایط موجود می دانند و از طرفی نقش جمهوری اسلامی که خود را در موضع منتقد و چالشی با این نظام معرفی می کند و آن را ناعادلانه می خواند؛ چیست؟

براستی امروز ابزار آلات جنگ قدرت آنقدر پیچیده شده است که به هیچ عنوان نمی شود آن را محدود به پیشرفت های دفاعی کرد و جنگ سرد فقط بخشی از این جبهه را تشکیل می دهد؛بخش بزرگی از جبهه امروز مربوط به"جنگ نرم" است که کارآمدترین کم هزینه ترین و در عین حال خطر ناک ترین انواع شیوه های جنگی است؛هرچند در مورد این جنگ تعریف واحد و قابل قبول همگان وجود ندارد اما می توان انرا به طور خلاصه تغییر باورهای جبهه مقابل در عرصه های مختلف اعتقادی فرهنگی سیاسی دانست که کارامد ترین ابزار آن هم " دیپلماسی عمومی " و" تبلیغات رسانه ایی " است.

هدف غایی دیپلماسی عمومی تاثیرگذاری بر افکار عمومی ملتهای هدف است؛ افکار عمومی در واقع برگ برنده ای است که در دست هر کس باشد براحتی می تواند اعمال قدرت کند؛ دیپلماسینامه رهبر انقلاب به جوانان غربی عمومی با روش های مختلفی صورت می گیرد از جمله: تبادلات علمی- دانشجوی، فرهنگی، ورزشی، بکارگیری رسانه های رادیویی، تلویزیونی، و اینترنتی، خدمت رسانی، و در نهایت، انتشارات.
امروز نظام سلطه میدان دیپلماسی عمومی را به عرصه فرصت آفرین برای خود تبدیل کرده است تا جایی که براحتی می تواند فرهنگ ها و ارزش های مغایر با منافع خود را به چالش کشیده و به زانو در آورد و تصرفش بر قلب ها و ذهن ها به گونه ایی باشد که جامعه جهانی آنچه مورد خواسته آنهاست را به عنوان حقیقت بپذیرند.

نامه رهبری به جوانان اروپا و آمریکا را می توان با عنوان یک پاتک برای غرب در عرصه دیپلماسی عمومی برشمرد به گونه ایی که در یک جایگاه بدون واسطه با ملت ها دقیقا آنجایی که به عنوان نقطه قوت غرب برای هدایت افکار عمومی قلمداد می شد تبدیل به یک میدان فرصت شده که میتواند ضمن بستر سازی برای آشنایی جوانان غربی با گفتمان انقلاب اسلامی؛ آنان ر ابه این فهم برساند که لازمه آشنایی با یک تفکر و فرهنگ، بهره گیری ازمنبع و مصدر اصلی آن است.

نکته ایی که به نظر بسیار حائز اهمیت می باشد این است که نامه خطاب به جوانان است و با توجه به محتوای مطالبه جویانه آن سوال هایی در ذهن آنها ایجاد خواهد کرد که بستر مناسبی برای تحولات فکری و رشد آنها خواهد بود و از طرفی هم جبهه داخلی با توجه به رسالتش برای رساندن این نامه به دست گیرنده مجبور است خودش را رشد دهد یعنی مثلا توانایی های ارتباطی و زبانی خود را تقویت کند و تمام فعالیت های شخصی و تشکیلاتی خود را در شبکه های اجتماعی و غیره هدفمند کند تا وظیفه " نامه رسانی " را بدرستی انجام دهد. گذراندن این پیچ تاریخی کاری سخت اما شدنی است که نیاز به همت استقامت و ایمان دارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بالاخره دانشگاه تهران تخلف کرده یا نه؟ / برگزاری بزرگترین جشن ازدواج دانشجویی / سلام ۱۳۰۰ نودانشجو
حمله مستقیم رژیم صهیونیستی به بیمارستان «کمال عدوان» غزه
ضرورت راه‌اندازی بیمارستان در مناطق جنگ‌زده لبنان
موج جدید توحش رژیم صهیونیستی در لبنان
حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به سرزمین‌های اشغالی
جزئیات سفر نظارتی اعضای کمیسون امنیت ملی به جزایز سه‌گانه
حزب‌الله شهادت «حسین علی هزیمه» را تایید کرد
تأثیرات مثبت اقدامات شورای فقهی بانک مرکزی بر کاهش نرخ تورم
کشته و زخمی شدن ۱۰ نظامی صهیونیست در کمین مرگبار حزب‌الله
رئیس‌جمهور وارد تهران شد
پزشکیان: توطئه آمریکا به مرور خنتی خواهد شد
حمله پهپادی به پادگان «راموت نفتالی»/حمله موشکی به پایگاه «نشریم»
پوتین: نگران اوضاع خاورمیانه هستیم/ با ایران تماس مستمر داریم
حزب‌الله یک جنگنده و یک پهپاد «هرمس۴۵۰» صهیونیست‌ها را فراری داد
پزشکیان روسیه را به مقصد تهران ترک کرد
جریان ریشه‌دار حزب‌الله لبنان را نمی‌توان با ترور سرانش تضعیف کرد
حزب‌الله قوی‌ترین مدافع لبنان در برابر طمع ورزی رژیم صهیونی است
چهارم آبان ماه روزی تلخ در تاریخ ایران و بهبهان +فیلم
تکذیب یک خبر درباره محمدرضا عارف؛ ماجرای حکم پزشکیان چیست؟
این فوتبالیست به دلیل فوت پدرش در بازی فردا حضور ندارد
اعتراف معاون حقوقی پزشکیان به غیرقانونی بودن حضور ظریف در دولت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top