تاریخ انتشار: شنبه 1393/03/10 - 10:13
کد خبر: 130773

اندر احوالات آزادسازی قیمت بلیط هواپیما!

خبرنامه دانشجویان ایران: چند روز پیش بود که قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از ۲۸ اردیبهشت ماه خبر داده بود و در این زمینه تصریح کرده بود که آزادسازی قیمت ضرورتا به گران شدن بلیت‌ها منجر نمی‌شود و در واقع به معنی منعطف شدن قیمت‌هاست.

اما خبرگزاری ها خبر از آن دادند که سازمان هواپیمایی کشور و شرکت‌های هواپیمایی از ابلاغ بخشنامه‌ای در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

آزادسازی چرا و چگونه؟

آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از اهداف ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه است که براساس آن، نرخ بلیت هواپیما براساس تقاضای بازار و شرایط خاص پروازی تعیین می‌شود.

در ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه آمده است که دولت باید تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع‌سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی در بخش بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه با آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، قیمت خدمات فرودگاهی، شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط را واقعی ‌کند که این مورد تکلیف دولت برای انجام ماده ۱۶۱ بند ب است.

بند (الف) این ماده قانونی مرتبط با برقراری پرواز و جابه‌جایی کالا و مسافر برای فرودگاه‌های بین‌المللی و بند (ج) آن درباره ساماندهی امور حمل و نقل هوایی و ارتقاء رقابت‌پذیری با رویکرد لغو انحصارات مربوط به حمل و نقل هوایی، شرکت‌های هواپیمایی و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، همینطور تسهیل قوانین مربوط به تأسیس هواپیمای جمهوری اسلامی ایران و از این قبیل است.

براساس این گزارش، آزادسازی بصورت پلکانی به اجرا در می‌آید تا شرکت‌ها آمادگی لازم را برای اجرای کامل این قانون به دست بیاورند. در حال حاضر تنها شرکت‌های ایران ایر، ماهان و آسمان شرایط اجرای این قانون را دارند که قرار شده در جریان آزادسازی به دیگر شرکت‌ها کمک کنند.

تأثیر تحریم‌ها بر صنعت هوایی کشور

تحریم‌های پی در پی صنایع هوایی و شرکت‌های هواپیمایی، ناوگان هوایی کشور را در سال‌های اخیر با مشکلات جدی مواجه کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این زمینه گفته است: «هزینه‌های تعمیر و نگهداری هواپیماها ممکن است که ۵ تا ۶ درصد هزینه‌های یک ایرلاین را به خودش اختصاص دهد. اما با هواپیماهایی که در ایران داریم حدود ۲۵ درصد هزینه‌های ایرلاین‌ها مربوط به تعمیر و نگهداری هواپیما است.»

از سویی دیگر نقص‌های متعدد فنی که در پروازهای کشور رخ می‌دهد، نشان از آن دارد که عمر ناوگان هوایی کشور به شدت بالا رفته و نیاز به نوسازی و بهسازی آن بشدت احساس می‌شود. همانطور که هفته گذشته فرود اضظراری هواپیمای مشهد-زاهدان هواپیمایی آسمان در فرودگاه زاهدان، تنها با توانایی بالای خلبان صورت گرفت در غیر اینصورت ممکن بود فاجعه‌ای اسف‌بار در کشور رخ دهد.

در ابتدای دولت یازدهم و با توافقات اولیه ژنو و امید به برداشته شدن تحریم صنعت هوایی کشور، همگان به آینده این ناوگان فرسوده امیدوار شده بودند اما روند ناامیدکننده مذاکرات و عدم پای‌بندی گروه ۱+۵ به توافقات ژنو، این امیدها را از بین برد تا مقام‌های وزارت راه و شهرسازی یکی از اهداف آزادسازی قیمت‌ بلیت‌ها را کمک به نوسازی ناوگان هوایی عنوان کنند.

افزایش قیمت همراه با افزایش کیفیت؟

اما آزادسازی نرخ بلیت هواپیماها تنها به افزایش قیمت‌ها ختم نمی‌شود و مسئولان قول داده‌اند که کیفیت خدمات هم افزایش یابد؛ در این خصوص علی محمد نوریان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفته است: «تلاش داریم تا سطح خدمات ایرلاین‌ها را بالا ببریم و اجازه نمی‌دهیم تا هواپیماهای غیرایمن پرواز کنند.»

نوریان همچنین در این باره می‌افزاید: «پروازهای تکلیفی به نقاط محروم مورد حمایت دولت قرار می‌گیرد، ضمن آنکه پرواز به برخی از شهرهای کوچک هم قطع نمی‌شود.»

سال گذشته بود که نرخ بلیت قطارهای بین شهری به بهانه آزادسازی، افزایش یافت اما در آن حوزه نه تنها شاهد تنوع قیمت‌ها نبودیم، بلکه کیفیت‌ها نیز تا حد محسوسی کاهش داشت؛ نمی‌دانیم این قصه آزادسازی که برای حمل و نقل ریلی رخ داد، برای حمل و نقل هوایی نیز رخ می‌دهد؟

آغاز آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به طور آزمایشی

در همین حال، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اعلام این‌که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در جریان است، گفت: ایرلاین‌ها در حال مذاکره درباره نحوه اجرای طرح مذکور هستند و عملا آزادسازی به صورت آزمایشی در حال اجراست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اجرای آزادسازی نرخ بلیت رسمیت یافته است، افزود: آزادسازی الزاما ارتباطی به افزایش قیمت ندارد اما با توجه به افزایش هزینه‌های تولید خدمات حمل‌ونقل، نرخ بلیت هم باید متناسب با آن افزایش یافته تا امکان پوشش هزینه‌ها و استمرار خدمات فراهم شود.

منبع :: الف

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
معرفی کسب و کارها
تحقق اقتصاد مبتنی بر نوآوری، بدون دانشگاه‌ها، پارک‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان ممکن نیست
مطالبه رهبری برای نقش‌آفرینی مؤثر زنان به‌طور کامل محقق نشده است
بدون کار فرهنگی و مردمی، بحران جمعیت حل نمی‌شود
دولت و مجلس به دنبال نگاه مشترک برای تأمین معیشت مردم هستند
رشد ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۵
«جریان زندگی » در دستان «زنان»
لایحه بودجه ۱۴۰۵ اعلام وصول شد
دایرکت هوشمند و اتوماتیک اینستاگرام چیست؟ مزایا و کاربرد فعالسازی
مدارس ابتدایی تهران چهارشنبه غیر حضوری شد
فناوری در خدمت زندگی: بررسی مزایای استفاده از تجهیزات مکانیزه در خشکشویی آنلاین و برتری آن بر ماشین‌های خانگی قدیمی
جدیدترین آمار شهدای غزه
وضعیت آب در کشور جزء مسائل حیاتی و خیلی فوری است
گرمایش از کف برقی چیست و چگونه خانه‌تان را گرم‌تر می‌کند؟
نقش شیلنگ فلکسیبل خرطومی در صنعت ایران
اجرای کفپوش اپوکسی سه‌بعدی برای منازل و آشپزخانه با طرح سنگ و ابروبادی
بهترین یراق‌آلات برای افزایش عمر پنجره دوجداره
آموزش ثبت نام باینری آپشن | افتتاح حساب در باینری آپشن
پوزیشنر کاربردها، انواع و نکات انتخاب
بلیط هواپیما کرمان کیش؛ دروازه ورود کرمانی‌ها به جزیره
آغاز ثبت‌نام دستیار آموزشی دانشگاه آزاد
جزئیات توافق انصارالله یمن و دولت وابسته به ریاض برای آزادی ۲۹۰۰ اسیر
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر و شکست سنگین از ایران، چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟





مشاهده نتایج
go to top