تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/03/13 - 17:28
کد خبر: 131229

پایان سردرگمی دارندگان گوشی‌های بدون گارانتی؛

گوشی‌های بدون گارانتی را بیاورید و پولتان را بگیرید

گوشی‌های بدون گارانتی را بیاورید و پولتان را بگیرید

رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی ، ارتباطی و لوازم جانبی می‌گوید:اگر فردی با آگاهی کامل یک گوشی بدون گارانتی خریداری کند، می‌تواند با مراجعه به اتحادیه از فروشنده شکایت کرده و میزان هزینه پرداخت شده برای گوشی مورد نظر را پس بگیرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: «اگر فردی با آگاهی کامل یک گوشی بدون گارانتی خریداری کند، می‌تواند با مراجعه به اتحادیه از فروشنده شکایت کرده و میزان هزینه پرداخت شده برای گوشی مورد نظر را پس بگیرد»

این سخن رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی ، ارتباطی  و لوازم جانبی است و پاسخی است به موج نارضایتی ها و شکایات شهروندانی که در بازار آشفته گوشیهای قاچاق در پی راه حلی برای این معضل هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ غلامرضا کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایران از تمهیداتی خبر می دهد که تاکنون از نگاه صدها هزار شهروند مشتری گوشیهای تلفن همراه مغفول مانده بود. او می گوید: «خریدار می‌تواند تا هر زمانی که گوشی سالم است به دفتر اتحادیه مراجعه کرده و آن را به فروشنده پس دهد.  ما این روش را برای مبارزه با کالای قاچاق انتخاب کردیم و به تمام فروشنده‌ها نیز گفتیم که جنس قاچاق نفروشند». او  در رابطه با این موضوع که معمولاً در هر هفته چند نفر به دفتر اتحادیه مراجعه می‌کنند و شکایت خود را با آن‌ها درمیان می‌گذارند می‌گوید: «تقریباً هر ماه حدود 200 تا 250 نفر به این اتحادیه مراجعه می‌کنند اما آمارها در چند ماه اخیر نسبت به قبل به نوعی افزایش یافته است و این بدین معنا است که مردم در رابطه با حقوق خود آگاهی بیشتری پیدا کرده‌اند».

وی در مورد اینکه کف قیمت تعمیرات شرکت‌های ارائه‌دهنده گارانتی چگونه تعیین می‌شود یا اصلاً تعرفه برای این موضوع وجود دارد یا نه، گفت: «ما تعرفه‌ای در مورد این موضوع داریم منتهی مشخص شدن آن کمی زمان می‌برد به این معنی که باید اول به دست اتاق اصناف برسد سپس  اتاق اصناف آن را به دست وزارت صنعت، معدن و تجارت برساند تا تأیید شود. به هر حال ما طرح پیشنهادی برای این موضوع داریم، اما این تعرفه زمانی به مرحله اجرا می‌رسد که وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را تأیید کند. البته قیمت تعمیرات خیلی هم بی در و پیکر نیست و تعرفه‌ای برای این موضوع وجود دارد. ما گوشی‌ها را در سه دسته ارزان، میان قیمت و گران طبقه‌بندی کردیم. سقفی که برای آن‌ها تعیین شده به نحوی بوده تا سرویس‌دهندگان متضرر نشوند و برایشان توجیه اقتصادی داشته‌باشد».

رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی در مورد اینکه آیا تداخلی بین اتحادیه‌های مربوطه نظیر اتحادیه صوتی تصویری با اتحادیه تجهیزات مخابراتی صورت می‌گیرد یا نه، می‌گوید: «صنعت مخابرات که نمی‌تواند 100 اتحادیه داشته باشد. متأسفانه قبل از اینکه این اتحادیه شکل بگیرد دسته‌های مختلف زیر پوشش این اتحادیه تشکیل شده بود که خوشبختانه تمامی این اتحادیه‌ها نیز زمانی که اتحادیه تجهیزات مخابراتی شروع به فعالیت کرد، با نهایت مساعدت و همکاری پرونده‌ها را به ما تحویل دادند. اتفاقاً تنها جایی که با ما هیچ سنخیت و رابطه ندارد اتحادیه تجهیزات صوتی و تصویری است که متأسفانه بعضی از دوستان در این زمینه کم لطفی کردند و همین ناهنجاری‌ها جامعه ما را زجر می‌دهد.»

** فریادهایی که فروشندگان موبایل را خاک می‌کند

صدایش را بالا برده و می‌گوید: «رفتم از نمایندگی رسمی شرکت، گوشی خریدم، اونجا بهم گفتن هشت گیگ حافظه اصلیشه، اما وقتی اومدم خونه متوجه شدم تنها دو گیگابایت حافظه داره، حاج آقا اینا بهم گوشی تقلبی فروختن اصلا ما قید این گوشی را زدیم.» این گفته آغازی برای طرح شکایت در اتحادیه تجهیزات مخابراتی است.

ممکن است برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که یک تلفن همراه تهیه کنید و بعداً متوجه شوید که گوشی مورد نظر ایرادی دارد یا اینکه تلفن‌همراه شما با مشکل مواجه شود و آن را پیش تعمیر کار ببرید و فرد مربوطه نه تنها مشکل را حل نکند بلکه ضربه بیشتری به جنس شما بزند. اکثر افراد در چنین مواقعی بعد از بحث و جدل قید تلفن همراه خود را می‌زنند، در این بین کسانی نیز پیدا می‌شوند که حرف از شکایت به میان می‌آورند و تا آخر روی حرف خود می‌ایستند. این افراد برای اینکه بتوانند شکایت خود را پیش ببرند به اتحادیه‌ای به نام «اتحادیه تجهیزات مخابراتی» ارجاع داده می‌شوند. اگر در روزهای دوشنبه سری به این اتحادیه بزنید، با جمعیتی بالغ بر 50 نفر مواجه خواهید شد که اکثر آن‌ها بی‌تابانه در انتظار  هستند تا به شکایت آنها رسیدگی شود.

«محسن» از جمله همین افراد است که منتظر است روند شکایتش طی شود او در خصوص مشکلش می‌گوید: «سوکت شارژر تلفن همراهم مشکل پیدا کرده بود برای همین به سراغ تعمیرکاری در پاساژعلاءالدین رفتم. بعد از اینکه گوشی تعمیر شده را تحویل گرفتم متوجه شدم مادربرد دستگاه تغییر کرده، یکی از دوستانم که در کار فروختن تلفن همراه بود به من گفت که می‌توانم شکایت خود را در اتحادیه مطرح کنم.»

در اتحادیه صنف تجهزات مخابرات تنها کسانی که شکایت دارند به انتظار رسیدگی به شکایت خود نیستند چرا که بعضی دیگر نیز که از آن‌ها شکایت شده در انتظارند تا به اتاق حل اختلاف بروند و در خصوص شکایت مطرح شده پاسخگو باشند. «محمد» یک فروشنده تلفن همراه است او در خصوص شکایتی که از او شده، می‌گوید: «مشتری از من یک تلفن همراه خریده است بعد از مدتی تلفن مشکل پیدا کرده است و آن فرد به دفاتر خدمات پس از فروش مراجعه کرده است و گویا جواب نگرفته و حالا از من فروشنده شکایت کرده است به همین علت منتظر هستم تا نوبت رسیدگی به این شکایت برسد تا ببینم چه حکمی صادر می‌شود.»

این فروشنده تلفن همراه در پاسخ به این سؤال که نحوه رسیدگی به شکایت‌ها در این اتحادیه به چه صورت است، می‌گوید: «چند باری است که به اتحادیه آمده‌ام به نظر به شکایت‌ها خوب رسیدگی می‌شود اما در عین حال اشتباه هم زیاد دارند و گاهی اوقات ما باید خودمان حتماً حضور داشته باشیم تا روند قضاوت با توضیح‌های ما درست انجام شود.»    

گفتنی است در این اتحادیه گاهی شکایت‌ها از طریق تلفن هم به سرانجام می‌رسد نمونه آن را می‌توان با صدای بلند منشی اتحادیه دریافت که می‌گوید: «آقای محمدی قرار نیست بیایید؟ حداقل برادرتون رو بفرستید تا مشکل رو برطرف کند شما به یکی  گوشی فروختید و در فاکتور قید کردید که گوشی گارانتی دارد این بنده خدا گوشی را برده  نمایندگی اونجا مشخص شده گوشی فاقد گارانتی است و... پس بگم حضوری برای رفع مشکل بیایند؟». منشی رو به فرد شاکی می‌کند و می‌گوید: «همین  الان برو همون مغازه که گوشی را خریدی قرار شده پول گوشی را پس بدهند اگر مشکلی بود دوباره تماس بگیر.»

فروش گوشی بدون گارانتی ممنوع

شاید برای بسیاری از کاربران تلفن همراه این سؤال مطرح شود که در این اتحادیه نحوه قضاوت به چه صورتی است برای پاسخ به این سوال سراغ یکی ازمسئولان در شوراهای مستقر در این اتحادیه می‌رویم.

نظر علی براتی عضو اتحادیه تجهیزات مخابراتی با اشاره به اینکه قانون، فروش گوشی‌های بدون گارانتی را ممنوع اعلام کرده است، می‌گوید: «از لحاظ قانونی به ما ابلاغ کردند که معامله گوشی‌های بدون گارانتی غیرقانونی است. ما نیز روی این موضوع بشدت حساس هستیم به این معنی که اگر فردی به شورا مراجعه کند و بگوید که یکی از فروشنده‌ها به او گوشی بدون گارانتی فروخته با فرد مورد نظر تماس می‌گیریم و وی را موظف می‌کنیم تا پول مشتری را به او بدهد.

حال ممکن است عده‌ای از این موضوع سوءاستفاده کنند و با خرید گوشی‌های بدون گارانتی هرچند ماه یکبار  به ما مراجعه کرده و پول خود را بخواهند و پس از گرفتن پول بازهم مدل بدون گارانتی دیگری را تهیه کنند. ما از این موضوع اطلاع داریم ولی به فروشندگان اعلام کردیم که گوشی قاچاق و بدون گارانتی نفروشند، حال کسانی که به این نکته عمل نمی‌کنند باید جریمه شوند، جریمه آن‌ها نیز این است که تا هروقت که مشتری اراده کند باید جنس مورد نظر را پس بگیرند و پول را به او بدهند.

البته این موضوع در چند حالت برای گوشی‌های ضربه دیده، آب خورده و آتش گرفته نقض می‌شود. در این حالت نیز اگر مشتری بتواند ثابت کند که این ایراد از اول بوده بازهم مغازه دار باید پول او را به وی پس بدهد. اگر واحدی در مورد فروش کالای قاچاق یا همان کالای بدون گارانتی سه بار تذکر دریافت کند، مغازه وی پلمب خواهد شد.  قبلاً فردی از تعزیرات برای نظارت  به اینجا سر می‌زد اما بعد از اینکه متوجه شده‌اند اتحادیه‌ به صورت بیطرفانه عمل می‌کند دیگر ناظری فرستاده نشد.»

وی در مورد اینکه نحوه رسیدگی به شکایت‌ها به چه صورت است گفت: «بعد از طرح شکایت، موارد اعلامی به کارشناسان تلفن همراه ما ارجاع داده شده و آن‌ها بعد از بررسی نظر تخصصی خود را اعلام می‌کنند. بعد از اعلام نظر کارشناسان، رأی‌گیری انجام خواهد گرفت و معمولاً مشکل برطرف می‌شود. البته مواردی نیز بوده که مشکل فرد اینجا برطرف نشده و ما آن را به تعزیرات ارجاع داده‌ایم. در این حالت درصورت اثبات خطا، فروشنده علاوه بر اینکه باید خسارت را به مشتری پرداخت کند، باید مبلغی نیز به عنوان جریمه به تعزیرات حکومتی بدهد  پس منطقی است تا مشکل خود را همین جا برطرف کنند.»

گفتنی است اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی  و لوازم جانبی  تهران بر اساس مصوبه وزارت بازرگانی، کمیسیون هیأت عالی نظارت و بازرگانی استان تهران و بر اساس پروانه فعالیت به شماره 5166 از سال 85 آغاز به کار کرده است. به هرحال اگر شما جزو آن دسته از کاربرانی به حساب می‌آیید که در خصوص خدمات پس از فروش تلفن همراه‌تان دچار مشکل شده‌اید به شما توصیه می‌کنیم حتماً به دنبال پیگیری این مسأله باشید. کافی است برا ی این کار با شماره 88531010 تماس گرفته یا برای رسیدگی به شکایات خود به دفتر این اتحادیه یا پایگاه اینترنتی آن به نشانی www.ttu.ir مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنید.

منبع: ایران

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
ساحلی‌بازان والیبالیست ایران راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند
درخواست آمریکا از قطر برای اخراج سران حماس
ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
طلای جهانی پس رفت
صداوسیما ادعای هک را رد کرد
واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین
دفاع رئیس جمهور کلمبیا از قطع روابط با رژیم صهیونیستی
نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می شود
۱۴ کشته بر اثر سیل و رانش زمین در اندونزی
انهدام انبار مهمات ارتش اوکراین به دست روسها
تلسکوپ فضایی هابل به زندگی برگشت
وحیدی: آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی هستیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top