تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/06/09 - 16:55
کد خبر: 140595

معرفی مراکز دانشگاهی-17

با دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر آشنا شوید

با دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر آشنا شوید

دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر از بین موسسات و مراکز آموزش عالی کشور به جهت تخصصی بودن گرایش های تحصیلی آن در کل منطقه از جایگاهی ویژه برخوردار است. این دانشگاه برای اولین بار در سال 1355 در منطقه ای همجوار با بندر خرمشهر و بنام دانشکده علوم دریایی (تاسیس و مشغول فعالیتهای پژوهشی) گردید.

خبرنامه دانشجویان ایران: "شهری مثل خرمشهر که هر خانه اش دست کم چند گلوله توپ و خمپاره خورده و به کلی ویران شده است، خاکش دامن گیر است. به خاطرات خصلت هایی که درون زندگی مردم این شهر است و برخوردی که با یکدیگر دارند، یک نوع گرما و صمیمیت خاصی دارد طوری که هرکس به این شهر بیاید ماندنی می شود، در دلش نمی خواهد برود. با این که شهری است گرم و زمستان های کوتاه و تابستان های بلندی دارد، ولی با همه این ها زندگی در آن دلچسب است". دست نوشته ای  شهید بهروز مرادی

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با توجه به نقشی که دانشگاه می تواند در پیشرفت علمی دانشجویان و شکل گیری مسیر زندگی جوانان داشته باشد، باید قبل از انتخاب رشته و دانشگاه، در مورد هریک از آنها شناخت دقیقی بدست آورد. آشنایی با رشته های تحصیلی موجود در دانشگاه ها در مقاطع مختلف نیز جز مواردی است که دانشجویان را برای انتخاب بهتر کمک می کند.

در این گزارش سعی شده است که ضمن معرفی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر به عنوان یکی از دانشگاه های سراسری، دانشکده های موجود در این دانشگاه و رشته های تحصیلی هریک از آنها معرفی شود.

دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر از بین موسسات و مراکز آموزش عالی کشور به جهت تخصصی بودن گرایش های تحصیلی آن در کل منطقه از جایگاهی ویژه برخوردار است. این دانشگاه برای اولین بار در سال 1355 در منطقه ای همجوار با بندر خرمشهر و بنام دانشکده علوم دریایی (تاسیس و مشغول فعالیتهای پژوهشی) گردید. این دانشکده پس از جنگ تحمیلی و از سال 1370 با پذیرش بیش از 10 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در دو رشته فیزیک دریا و بیولوژی ماهیان دریا و بعنوان دانشکده ای از  دانشگاه شهید چمران اهواز رسما فعالیت آموزشی، علمی – پژوهشی خود را آغاز نمود.

 پس از فعالیت ها وتلاش های شبانه روزی و با خواست وزارت و هیأت دولت محترم دانشگاه در سال 1382 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دانشگاه شهید چمران اهواز منفک و به عنوان دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر مستقل گردید.

این دانشگاه با داشتن موقعیت منحصر به فرد و امتیازاتی بی نظیر از قبیل دستیابی آسان به آبهای آزاد (خلیج فارس) و رودخانه های اروند، بهمنشیر و کارون ، مجاورت جغرافیایی با تالاب های بین المللی شادگان و هور هویزه، وجود راه آهن سراسری در خرمشهر و فرودگاه بین المللی آبادان، واقع شدن در منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند خوزستان، همچنین با داشتن کادری مجرب و توانا زمینه را برای ایجاد رشته های وابسته به علوم و فنون دریائی فراهم می آورد. 

دانشکده‌ها

دانشکده مهندسی دریا :

مهندسی دریا یکی از رشته‌ها و تخصص‌های حایز اهمیت برای کشور محسوب می‌شود.  رشته های این دانشکده جزء گروه فنی و مهندسی می باشد.

ردیف

مقطع

رشته

گرایش

1

کارشناسی

مهندسی دریا

کشتی سازی

دریانوردی

مکانیک کشتی

الکترونیک و مخابرات دریایی

 

گروه‌های آموزشی این دانشگاه شامل مهندسی دریا -  کشتی سازی، مهندسی دریا – دریانوردی، مهندسی دریا – مکانیک کشتی، مهندسی دریا – الکترونیک و مخابرات دریایی می باشد.

دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا

تاریخچه:

دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه جندی شاپور شاخه جنوبی در سال 1355 اولین واحد آموزش عالی بود که در شهر خرمشهر آغاز به کار نمود و در جریان جنگ تحمیلی 100% تخریب شد و به اهواز منتقل گردید. این دانشکده هسته امروزی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر بود که در سال 1372 پس از بازسازی، فعالیت مجدد خود را آغاز نمود. در سال 1386 دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا با دو رشته علوم اقتصادی (گرایش اقتصاد حمل و نقل) و مدیریت و بازرگانی دریایی (گرایشهای بندر و کشتیرانی، گمرک و مناطق ویژه اقتصادی) با 120 نفر دانشجو آغاز به کار نموده است.

فضای آموزشی:

دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا با 6600 متر مربع زیر بنا در سه طبقه ساخته شده و بزرگترین واحد آموزشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر می باشد. این دانشکده دارای 12 کلاس آموزشی هر یک با ظرفیت 55 نفر بوده که در حال حاضر به سایر دانشکده ها دیگر نیز خدمات ارائه می کند. فضای اداری و آموزشی این دانشکده بالغ بر3000  متر مربع بوده که سازمان مرکزی دانشگاه در آن مستقر می باشند.

ردیف

مقطع

رشته

گرایش

1

کارشناسی

علوم اقتصادی

اقتصاد و حمل و نقل

مدیریت و بازرگانی دریایی

بندر و کشتیرانی

گمرک

مناطق ویژه

 

گروه علوم اقتصادی و بیمه دریایی

دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا بمنظور توسعه علوم مربوط به حمل و نقل و بطور خاص حمل و نقل دریایی بخشی از ماموریت توسعه علوم مربوطه را به گروه علوم اقتصادی و بیمه دریایی واگذار کرده است. این گروه موظف به توسعه آموزش و پژوهش در بخشهای برنامه ریزی حمل و نقل و مطالعات اقتصادی وابسته است. در حال حاضر این گروه با رشته علوم اقتصادی-گرایش اقتصاد حمل و نقل در مقطع کارشناسی فعالیت خود را آغاز کرده و برنامه آتی این گروه راه اندازی رشته حقوق و بیمه دریایی در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.

گروه مدیریت و بازرگانی دریایی

در سالهای گذشته ضعفهای واحدهای ستادی و برنامه ریزی شرکتهای کشتیرانی و بنادر کشور برخی دانشگاهها را بر آن داشت تا تربیت نیرو در این زمینه را در اولویت برنامه های آموزشی خود قرار دهند. در سال 1378 سرفصل رشته مدیریت و بازرگانی دریایی با سه گرایش بندر و کشتیرانی، گمرک و مناطق ویژه اقتصادی در شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری به تصویب رسید و برای اجرا به دانشگاههای کشور ابلاغ گردید. دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در مهر ماه 1386 فعالیت خود را در هر سه گرایش این رشته را آغاز کرده است. برنامه های آتی این گروه راه اندازی دو رشته مدیریت بنادر و کشتیرانی و بازرسی کالا در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.

گروه حمل و نقل دریایی:

دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا در بخش تحصیلات تکمیلی نیز اقدام به تهیه سرفصلهای رشته حمل و نقل منطقه ای در مقطع کارشناسی ارشد نموده که با برنامه ریزیهای بعمل آمده این رشته با 12 دانشجو در سال 1388 کار خود را آغاز می نماید. برنامه های آتی تحصیلات تکمیلی این گروه شامل دوره دکتری حمل و نقل منطقه ای با گرایش های ترانزیت، حمل و نقل و توسعه اقتصادی و برنامه ریزی حمل و نقل دریایی خواهد بود.

دانشکده ی علوم دریایی و اقیانوسی

در سال 1382 برای اولین بار در کشور، رشته زیست دریا ـ جانوران دریا در مقطع دکتری با پذیرش 6 نفر دانشجو در این دانشکده راه اندازی شد.

در سال 84 با تصویب شورای گسترش آموزش عالی رشته زیست دریا ـ جانوران دریا جایگزین بیولوژی ماهیان دریا شد که در سال 85 دو گرایش جدید زیست دریا به نام آلودگی دریا و بوم شناسی دریا نیز برای اولین بار در کشور در این دانشگاه پایه گذاری و به رشته‌های قبل افزوده شد. هم اکنون رشته های این دانشکده که جزء علوم پایه هستند به قرار زیر است:

1

کارشناسی

زیست دریا

گرایش

2

کارشناسی

ارشد

زیست دریا

جانوران دریا

زیست دریا

آلودگی دریا

زیست دریا

بوم شناسی دریا

زیست شناسی جانوری

بافت شناسی آبزیان

فیزیک دریا

 

شیمی دریا

 

بیوتکنولوژی دریا

 

3

دکتری

زیست دریا

جانوران دریا

 

دانشکده منابع طبیعی دریا :

پایه گذاری این دانشکده در سال1378 و با جذب دانشجو در دو رشته مهندسی منابع طبیعی – شیلات و مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست، در مقطع کارشناسی در دانشکده علوم دریایی صورت گرفت.

در سال1382  پس از استقلال دانشگاه، دانشکده منابع طبیعی دریا نیز به عنوان یک دانشکده مستقل با دو گروه شیلات و محیط زیست. در شروع به کار کرد. گروه شیلات در مقطع کارشناسی ، از سال 1385 در دو گرایش تکثیر و پرورش آبزیان و بوم شناسی آبزیان و در دو دوره روزانه و شبانه اقدام به جذب دانشجو نموده است. مقطع کارشناسی ارشد رشته شیلات نیز از سال 1383 راه اندازی شده و از سال 1385 نیز عنوان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد به تکثیر و پرورش آبزیان تغییرنام یافته است.

 

ردیف

مقطع

رشته

گرایش

1

کارشناسی

مهندسی منابع طبیعی

محیط زیست

شیلات

تکثیر و پرورش آبزیان

شیلات

بوم شناسی آبزیان

2

کارشناسی ارشد

شیلات

تکثیر و پرورش آبزیان

 

پروژه های در حال ساخت

دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در حال حاضر یک دانشکده در حال ساخت به نام دانشکده منابع طبیعی دریا را پیش رو دارد و دو ساختمان به نام های کتابخانه مرکزی و آزمایشگاه مرکزی در مراحل اولیه ساخت قرار دارد. بلوک جدید خوابگاه ها نیز در حال ساخت و با پیشرفت خوبی در حال اجراست.

خوابگاه جهان آرا ( پسران)

این خوابگاه دارای دو بلوک و اتاق های مطالعه و TV و ورزش می باشد . بلوک شهید جهان آرا برای افراد در حال تحصیل در مقطع لیسانس و بلوک شهید جهان آرا برای افراد در حال تحصیل در مقطع ارشد و دکترا است. این دو بلوک توسط شبکه ی وایرلس به شبکه داخلی دانشگاه متصل می باشد.

خوابگاه دختران (خوابگاه شهید مریم فرهانیان)

مجتمع خوابگاهی پردیس شامل 4 بلوک مجزا هرکدام به مساحت 2500 متر مربع و به ظرفیت 156 نفر و اتاقها به ظرفیت 2 نفره و 4 نفره و 8 نفره (سوئیت 8 نفره)

 
آدرس این دانشگاه در خرمشهر، بلوار علی ابن ابیطالب، دانشگاه علوم و فنون دریایی، تلفن: 4233321 632 98+ کد پستی: 64199-43175 است.
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
سیما
1393/09/03 - 18:19

آیا از رشته ی ریاضی می توان به این رشته وارد شد؟
محمدحسین
1395/10/04 - 12:13

از خبر شما ممنونم
خیلی کمکم کرد.
saman
1399/08/10 - 19:33

وضعیت اشتغال بعد از فارغ التحصیلی (کارشناسی مدیریت بازرگانی دریایی) این دانشگاه چطوره؟ لطفا فوری جواب بدید برای ثبت نام امسال...
تورهای مسافرتی آفری
سرنوشت قایدی برای فصل بعد
پرمصرف‌ترین داروها در ایران
برخلاف ادعای نتانیاهو، ما به پیروزی نزدیک نیستیم!
اهتزاز پرچم عزا بر فراز گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) +فیلم
طرح‌های شیطانی باید دفن شود/ از تمایز رئیس دولت تا صبر انقلابی در رفع مشکلات
نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو
آخرین وضعیت کیفیت هوای تهران
لحظاتی از حضور رهبر انقلاب در حرم سیدالکریم +فیلم
هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
پهپادهای مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند
فارین پالیسی: ۷۴ درصد اسرائیلی‌ها با واکنش به حمله موشکی ایران مخالفند
تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر
گفت و شنود/ بخر دیگه‌!
حکم عاملان تعرض به ۲ دختر دانش آموز اعلام شد
رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد
صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۵ اردیبهشت
وضعیت پریشان دانشگاه‌ها در آمریکا/ حمایت تمام قد دانشجویان از فلسطین در برابر رژیم بی‌آبرو
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top