تاریخ انتشار: پنجشنبه 1393/06/13 - 19:53
کد خبر: 141150

آیت‌الله مصباح یزدی: یک فرد به غیر از علم و تقوا به «بصیرت» هم نیازمند است

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: ‌بعد ار معاشرت 40 ساله با مقام معظم رهبری قاطعانه شهادت می‌دهم که هیچ کس نه تنها مثل ایشان بلکه شبیه به ایشان هم نیست.

به گزارش فارس، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی لحظاتی پیش در همایش بزرگ بصیرت و روشنگری که با حضور خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران، علما، نخبگان، مربیان حلقه‌های شجره طیبه صالحین و جمعی از دریادلان بسیجی در مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام شهرری برگزار شد، اظهار داشت: ما در عالم با کسانی مواجه هستیم که درباره حقیقت اسلام و تشیع یا اطلاع کافی ندارند، یا سوء تفاهمی برایشان ایجاد شده است و یا با لجاجت و عناد برخورد می‌کنند.

وی سعادت دنیا و آخرت را در گرو شناخت دین اسلام دانست و گفت: اگر کسی به اسلام عمل نکند سعادت دنیا و آخرتش مشکل دارد، یا به کلی محروم است و یا از بخشی از سعادت محروم است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه باید اهتمام داشته باشیم که اسلام را بشناسیم، عنوان کرد: در طول 14 قرن تاریخ اسلام خیلی از کسانی بودند که روزه می‌گرفتند، نماز می‌خواندن و ... اما اسلام را درست نمی‌شناختند و غالباً به خاطر پیروی از دوستان و بزرگانشان اسلام را می‌پذیرفتند و در خیلی از مواقعی که مورد امتحان الهی قرار می‌گرفتند کارهایی را انجام می‌دادند که دشمنان آن کارها را انجام نمی‌دادند.

وی ادامه داد: با اینکه در دوران انقلاب اکثریت مردم جامعه به امام خمینی (ره) عشق می‌ورزیدند اما کسانی هم بودند که راه امام را قبول نداشتند و امام را تخطئه می‌کردند البته این افراد در اقلیت بودند و بعد از رحلت امام نیز همچنان یافت می‌شدند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی بیان داشت: در میان این افراد کسانی پیدا شدند که اسلام را طور دیگری تفسیر کردند و گفتند این تفسیری که امام خمینی (ره) انجام داده است یک تفسیر ارتجاعی است.

وی افزود: در روز عاشورا قبل از شهادت امام حسین (ع) دشمنان حضرت نماز جماعت صبح خواندند و این نشان از بدفهمی و کج‌فهمی آن‌ها از دین است و این چیز تازه‌ای نیست.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: برای اینکه ما به این امر مبتلا نشویم جز شناخت دقیق و بهتر دین اسلام راه دیگری نداریم و اگر شک و شبهه‌ای راجع به مسئله‌ای در دل داریم سعی در برطرف کردن آن کنیم و اگر برای امری دلیلی نداریم بیشتر بررسی کنیم و به حجت دست یابیم.

وی افزود: در حال حاضر تمام دشمنان درصدد تهاجم فرهنگی و لطمه فرهنگی به نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و می‌خواهند جوانان ما را با ایجاد شبهه از دین منحرف کنند.

آیت‌الله مصباح تصریح کرد: بدون شک دایره علوم و معارف اسلامی به قدری گسترده است که اگر هزاران نفر هم تمام وقتشان را صرف تحلیل و تحقیق کنند باز هم نمی‌توانند علوم اسلامی را به‌طور کامل بشناسند.

وی گفت: امکان ندارد کسی در تمام رشته‌های علوم متخصص شود و دین هم از هیچ کس چنین چیزی را نخواسته است. ما باید به یک سطحی از علوم و معارف که برای همه لازم است دست یابیم، مانند بهداشت، که عموم افراد یک سطح متوسطی از اطلاعات بهداشتی را دارند.

تمام هدف دشمنان اسلام سست کردن عقاید مسلمانان است

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)بیان داشت: در شرایط عادی یادگیری اصول دین و احکام برای یک فرد مسلمان کافی و لازم است اما وقتی بیماری‌ شایع می‌شود ما باید خودمان را در برابر آن بیماری مقاوم کنیم. امروز تمام دشمنان اسلام دست به دست هم داده‌اند تا عقاید مسلمانان به‌ویژه شیعیان را سست کنند.

وی با بیان اینکه ما باید جوانان را در مقابله با شبهات واکسینه کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که فرهیختگان باید انجام دهند این است که اطلاعات عمومی افراد را راجع به دین بالا ببرند و دیگر اینکه مردم را در برابر شبهات دشمنان واکسینه کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: ما خیلی از افراد را دیدیم که علم زیادی داشتند ولی نه برای خود و نه برای جامعه مفید بودند بلکه کمک‌های زیادی هم به دشمنان کردند، این افراد ضررشان از جاهلان هم بیشتر است.

وی افزود: به غیر از افرادی که باید اطلاعات کافی در ارتباط با دین داشته باشند ما به خودسازی هم نیازمندیم. کسانی در تاریخ وجود داشته‌اند که تمام نیرویشان صرف این می‌شد که کاری را انجام دهند که مورد رضایت خداوند متعال باشد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه ما باید حدنصابی از معنویت را برای خودمان در نظر بگیریم، گفت: وظیفه فرهیختگان جامعه اعم از حوزوی‌ها و دانشگاهیان این است که مردم را به حدی از تقوا و خودسازی برسانند.

وی بیان داشت: باید سعی کنیم کارهای خوب جزو خوی و منش ما بشود و حد متوسطی از تقوا و معنویت را داشته باشیم.

آیت‌الله مصباح‌یزدی عنوان کرد: امام خمینی (ره) به ما یاد داد که دین فقط مسائل فردی و خانوادگی نیست بلکه بیش از نصف مسائل و احکام در ارتباط با اجتماع و زندگی جمعی است و انجام برخی از فرایض سیاسی را مانند نماز و روزه واجب فرمود.

وی ادامه داد: به غیر از علم و تقوا یک فرد به بصیرت هم نیازمند است و آن یعنی اینکه شرایط سیاسی و اجتماعی کشور و جهان را بشناسیم و بدانیم دیگران برای ما چه نقشه‌هایی دارند و ما چه وظایفی در مقابل آن‌ها داریم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)گفت: در سایر کشورهای اسلامی کسی که حرفش برای بقیه حجت باشد را نداریم ولی در ایران اسلامی به برکت وجود ولایت فقیه چنین فردی را داریم.

وی افزود: در دوران انقلاب اسلامی امام خمینی (ره)، و در زمان حال حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان ولی فقیه در جامعه وجود دارد.

معاشرت 40 ساله با رهبری/قاطعانه شهادت می‌دهم که هیچ کس نه تنها مثل ایشان بلکه شبیه به ایشان هم نیست

آیت‌الله مصباح یزدی بیان داشت: بنده هیچ کس را به بزرگی و عظمت امام خمینی (ره) ندیده بودم و اکنون نیز بعد ار معاشرت 40 ساله با مقام معظم رهبری قاطعانه شهادت می‌دهم که هیچ کس نه تنها مثل ایشان بلکه شبیه به ایشان هم نیست.

در تمام اعمال باید مطیعانه از رهبری پیروی کنیم/رهبر معظم انقلاب در دنیا بی‌نظیر است

وی افزود: ابتدا باید شکر نعمت ولایت فقیه را به‌صورت زبانی و سپس به‌صورت عملی به‌جا آوریم و در تمام اعمال و رفتار از ایشان مطیعانه پیروی کنیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه نظرات تخصصی رهبر فرزانه انقلاب نسبت به بسیاری از کارشناسان ارجحیت دارد، تاکید کرد: قدر نعمت ولایت فقیه را بدانید این نعمت در دنیا کم‌نظیر بلکه بی‌نظیر است، نظرات تخصصی ایشان بسیار ارزشمند است بنابراین ما باید ایشان را بشناسیم و قدرش را بدانیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top