تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/11/19 - 09:23
کد خبر: 157310

متوقف شدن یکی از طرح‌های کلان کشور

خبرنامه دانشجویان ایران: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آخرین وضعیت دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی گفت: در حال حاضر پیشرفت این طرح که یکی از پنجاه طرح موفق کلان ملی فناوری به شمار می‌رود، متوقف شده است.

اسدالله اسلامی محقق ایرانی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه طرح دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی یکی از پنجاه طرح موفق کلان ملی فناوری در کشور است، گفت: این طرح در حال حاضر در مرحله نیمه صنعتی است و برای ادامه کار نیاز به حمایت دارد.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه تشخیص انواع بیماری‌های سرطان توانسته در حد کشورهای پیشرفته جهان رشد و توسعه داشته باشد، اظهار داشت: ما باید در زمینه درمان بیماری‌های سرطان پیشرفت داشته باشیم، عدم وجود تعادل در بحث کمیت و کیفیت درمان سرطان به معضلی تبدیل شده است که کشور ما را از استانداردهای جهانی در این زمینه دور نگهداشته است.

این محقق ایرانی، کمبود سیستم‌های پرتو درمانی در کشور و تحریم‌های بسیار جدی دستگاه شتابدهنده خطی، را سبب ایجاد انگیزه برای ساخت این دستگاه برشمرد و گفت: پس از تهیه مقدمات و تنظیم طرح توجیهی اقتصادی، مکاتبات با پنج شرکت بین المللی فعال در این زمینه برای انتقال تکنولوژی به ایران را آغاز کردیم که در شهریور 1389 پروتکل همکاری و روند پایه ریزی صنعت رادیوتراپی کشور با محوریت شتابدهنده‌های خطی بین دو دولت ایران و لهستان امضا شد.

وی افزود: پس از این انعقاد تفاهم‌نامه، برای اولین بار طرح ساخت و انتقال تکنولوژی دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی برای درمان بیماران سرطانی در محل پارک زیست فناوری خلیج فارس در جزیره قشم آغاز و با حضور مسئولان رونمایی شد.

اسلامی ادامه داد: این طرح علاوه بر مزیت‌های کاهش خروج ارز از کشور، افزایش سطح اشتغال متخصصان، بخش‌های رادیوتراپی، درمان بیشتر بیماران سرطانی را به همراه دارد.

وی افزود: فراهم آمدن فرصت اشتغال در سطوح پرتو درمانی، فیزیک پرتو درمانی، دوز سنجی و کارشناسی پرتودرمانی از دستاوردهای دیگر این طرح است به طوریکه بی شک تنها راه جلوگیری از مهاجرت افراد فارغ التحصیل و ایجاد اشتغال با سطح تخصصی پیشرفته است و تاکنون بیش از 35 نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم با تخصص‌های حداقل از کارشناسی به بالا مشغول به کار شده‌اند که شامل PhD فیزیک و سایر تخصص‌ها می‌شود.

اسلامی گفت: بر اساس این طرح کسب توانمندی‌های بالقوه و بالفعل ساخت و عرضه محصولات، سبب ارائه خدمات فنی مهندسی ارزنده‌ای با محوریت پرتو درمانی و همچنین کاربرد صنعتی در زمینه‌های ساخت و تولید شتاب دهنده‌های خطی در 4 سطح انرژی محصول Coline 10، ساخت و تولید شتاب دهنده‌های خطی در 1 سطح انرژی محصول Coline 4‌، تخت‌های رادیوتراپی، سیستم‌های کنترل دما(خنک کن – برودتی آب)، سیستم‌های اتوماسیون، نرم افزارهای مربوطه، ترانسفورماتورها، مدولاتور، میکروویو در کشور فراهم شده است.

وی اضافه کرد: همچنین کسب توانمندی در بخش اعظمی از قطعات و وسایل جانبی دستگاه، اجرایی شدن مونتاژ، ساخت و تولید سیستم‌های درمان داخل حفره‌ای (Brachy Thrapy)
امکان ساخت و تامین وسایل مصرفی بخش‌های رادیو تراپی مثل Fixation , Molding، قابلیت ساخت و توسعه کاربردهای اشعه ایکس در صنعت و کاربردهای غیر پزشکی و ارائه خدمات طراحی، ساخت و راه اندازی مراکز درمان سرطان نیز فراهم شده است.

همچنین اسلامی با اشاره به مشکلات و موانع موجود برای اجرائی شدن این طرح، گفت: وجود موانعی مانند فرهنگ غلط برتری اجناس خارجی به محصولات داخلی و تمایل به خرید و واردات در بین بدنه کارشناسی دستگاه‌های اجرائی کشور و عدم حمایت از تجاری سازی محصولات دانش بنیان از سوی مراکز دولتی ذیربط و عدم ورود و معرفی شرکت‌های دانش بنیان به بنگاه‌ها و خیریه‌های مردم نهاد از سوی دیگر موجبات رونق بیش از پیش ورود محصولات کمپانی‌های از رده خارج و تکنولوژی دهه‌های گذشته کشور‌های تحریم کننده ما شده است.

اسلامی گفت: امیدواریم با اجرای طرح توسعه سلامت و تحقق آرمان و اهداف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هرچه سریع‌تر تجهیز و احداث مراکز درمان سرطان در استان‌ها و شهرهای نیازمند عملیاتی شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
پیدا شدن ماهواره‌ای که ۲۵ سال گم شده‌ بود
برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیسی
سردار شیرازی: عملیات وعده صادق شکافی بزرگ بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرد
ادای احترام تکاوران تیپ ۲۵ ارتش به معلمان +فیلم
گفت‌و‌گوی هنیه با وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر در خصوص آتش‌بس
آب پاکی بایدن روی دست معترضان: در سیاست‌ها تجدیدنظر نمی‌کنیم
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
جزئیات لحظه پیدا شدن یسنا توسط امدادگر کایت سوار هلال احمر +فیلم
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
وزارت بهداشت از مدیران خود خبر دارد؟/ چرا مسئولی برای اتفاقات یک مهمانی غیرقانونی پیام تسلیت صادر می‌کند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top