تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/11/20 - 11:29
کد خبر: 157433

نقد فیلم «مردی که اسب شد»؛

هـیـچ گـفـتـن در دو سـاعـت!

هـیـچ گـفـتـن در دو سـاعـت!

مردی که اسب شد سومین فیلم بلند امیر حسین سقفی در مقام کارگردان است. فیلمنامه اثر برداشت آزادی از داستان "اندوه" آنتون چخوف است و درباره پیره مردی که همراه دختر خود در کلبه ای چوبی زندگی می کند و اجازه نمی دهد دخترش که با مردی ازدواج کرده او را ترک کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: مردی که اسب شد سومین فیلم بلند امیر حسین سقفی در مقام کارگردان است. فیلمنامه اثر برداشت آزادی از داستان "اندوه" آنتون چخوف است و درباره پیره مردی که همراه دختر خود در کلبه ای چوبی زندگی می کند و اجازه نمی دهد دخترش که با مردی ازدواج کرده او را ترک کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سجاد هاشمی در نوشتاری به نقد و بررسی فیلم «مردی که اسب شد» پرداخته ا ست که در ادامه خواهید خواند.

فیلم سینمایی "مردی که اسب شد" بی شک جز بی مخاطب ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران و یکی از بی مسئله ترین آنها در قالب سینما است، فیلمی متاثر از آثار سینمای تارکوفسکی و بدون داشتن مولفه های سینمای روز دنیا و حتی ایران. فیلمی کاملا بی اثر و بدون هیچ گونه تاثیرگزاری برای مخاطبان عام و حتی عده ای خاص ، فیلمی که برای دیدن آن باید یک دوره کتاب های چخوف و سینمای تارکوفسکی را خواند و دید و پس از آن حرفی را که می توانست در 5 الی 15 دقیقه به نمایش گذاشت، در مدت 2 ساعت به مخاطب عرضه کرده و حاصل آن چیزی جز دل زدگی مخاطب و نا امیدی او به سینما  همراه نداشته باشد.

کادربندی و میزانسن به درستی رعایت شده و بازی بازیگران هم در قالب خود بسیار خوب و به جاست و در کل نمی توان گفت که ثقفی کسی است که تکنیک سینما را فرانگرفته اما قطعا در توهمان روشنفکری و فلسفی خود گیرکرده و برای خود بدون در نظر گرفتن مخاطب و حتی گیشه دست به ساخت فیلم زده است.

حرکت نرم دوربین و آرامش نهفته در فیلم همراه با اکت های تکراری و تکرار مکررات ، اگرچه برای عده ای خاص و حتی مخاطب در نگاه اول می تواند خوشایند باشد و او را با اثر و نگاه جدیدی در حوزه سینما ایران آشنا کند اما برای او هرگز جذاب نبوده و تماشای فیلم را برای او ملال آور کرده. وجود پلان های طولانی و بدون تغییر موقعیت ، دیالوگ های خشک و و بازی بی روح کارکتر ها همه و همه موقیعیت متفاوتی را برای مخاطب فراهم می کند و دریچه جدیدی را به روی او باز می کند اما او را به فکر وا نمی دارد و علت اکت های بازیگران و پیش رفتن داستان اصلی را نمی داند و تنها شاهد تصویر و شنیدن صداهایی بی معنا و مفهوم است که حسی را در او برنمی انگیزد و تغییری به جز خستگی را در آن به وجود نمی آورد .

یکی از دلایل مهمی که کارگردان را لو می دهد که در این فیلم چیز خاصی برای نمایش وجود ندارد این است که اگر شما در فیلم به جای اسب ، حیوان سگ بگزارید یا خر و یا شتر و به جای شخصیت پدر، مادر و یا یک برادر و به جای دختر یک پسر و اساسا هر تغییری در شخصیت ها ایجاد کنید ، خلالی در فیلم ایجاد نمی شود و همچنان مخاطب نمی داند که تفاوت یک شخصیت با شخصیت دیگر در چیست و وجه تمایز آن کدام است.

در پایان جای این سوال خالی می ماند که فیلم چه دردی از کسی را دوا می کند و یا در حال نمایش چه نوع درامی است و اساسا مخاطب او کیست و حرف او چیست، و ساخت آن به جز ارضای کارگردان برای چه کسی سودمند بوده است؟

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1393/11/20 - 12:54

نتیجه پول مفت برای اشراف متوسط و بالای شهر که حتما فقط آنها باید تولیت فرهنگ کشور اسلامی ایران را داشته باشند.
تورهای مسافرتی آفری
تا کنون هزاران کودک در غزه جان باخته‌اند
جان باختن ۱۴ تن از حجاج اردنی در مکه
بلینگام نسخه بازی خاص خودش را دارد
دیگر نمی‌توانیم به جنگ غزه ادامه دهیم
تشدید حملات حزب‌الله ما را به درگیری گسترده‌تر می‌کشاند
افشای یک اتفاق باورنکردنی در پاداش کارلوس کی‌روش!
توجه نکردن به هوش مصنوعی کشور را چهار سال عقب می‌اندازد
ترامپ، قطبی‌تر از بایدن
پیروزی بزرگ ایران برابر سوئد
دولت کاندیدایی در انتخابات ندارد
نتایج کامل روز سوم و برنامه روز چهارم یورو ۲۰۲۴
انضباط مالی باید در اولویت دولت باشد
نگاه غربی و شرقی به زن ؛ دوگانه ایی که هیچ تفاوتی ندارد
پیام رهبر انقلاب به حجاج بیت‌الله الحرام در سال‌های اخیر
احتمال برخورد قضایی با رضا جاودانی
فعلا اپوزیسیون برای ۴۰ روز عزادار است!
نشست اهالی صنعت با سعید جلیلی +عکس
عکس/ قرائت دعای پرفیض عرفه در حرم امام رضا (ع)
پزشکیان: بنده رهبری را قبول دارم و اصلا ذوب در او هستم
جاده چالوس باز شد
مراسم دعای عرفه در دانشگاه تهران +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top