تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/11/20 - 18:08
کد خبر: 157449

یادداشتی بر فیلم «تا آمدن احمد»؛

در حال و هوای شیار 143 اما از نوع انتظار پدرانه

در حال و هوای شیار 143 اما از نوع انتظار پدرانه

«تا آمدن احمد» دومین اثر صادق صادق دقیقی در بخش نگاه نو سی وسومین جشنواره فیلم فجر و با موضوع دفاع مقدس اکران شده است. در خلاصه فیلم آمده جزیره خارک در طول 2800 روز جنگ عراق علیه ایران 2840 بار بمباران شده است و مردم بی دفاع این جزیره ها در تمام این مدت مقاومت کردند.

خبرنامه دانشجویان ایران: «تا آمدن احمد» دومین اثر صادق صادق دقیقی در بخش نگاه نو سی وسومین جشنواره فیلم فجر و با موضوع دفاع مقدس اکران شده است. در خلاصه فیلم آمده جزیره خارک در طول 2800 روز جنگ عراق علیه ایران 2840 بار بمباران  شده است و مردم بی دفاع این جزیره ها در تمام این مدت مقاومت کردند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فاطمه محمدرضایی در نوشتاری به نقد و بررسی فیلم «تا آمدن احمد» پرداخته است که در ادامه ملاحظه خواهید کرد.

در  خلاصه ارائه شده از فیلم گمان می بریم تم اصلی مقاوت است اما با پیشرفت داستان در واقع این تم گم شده و جای خود را به تم انتظار می دهد. به تصویر کشیدن داستانی که مادر و پدری در موقعیت جغرافیایی خاصی بنام جزیره خارک در انتظار فرزند 17 ساله خود که به جنگ رفته و قرار بوده برای مراسم ازدواج خواهرش مریم بازگردد اما خبری از او نیست مانده اند، میتوانست بستر مناسبی برای خلق صحنه های نابی از مقاومت مردم خارک باشد اما داستان برخلاف این کاملا به سمت موقعیت های احساسی از این این انتظار رفت. تا جایی که متوجه نشدیم اگر همین داستان در بطن جنگ باهمین شرایط در منطقه درگیر دیگری اتفاق می افتاد آیا تفاوتی میکرد یا خیر؟؟

تا آمدن احمد

در واقع مطرح کردن منطقه مهمی که در دوران جنگ تحمیلی منبع عظیم نفت ایران بود و از لحاظ استراتژیک نقش مهمی را ایفا میکرد، آن هم برای اولین بار و در در یک فیلم سینمایی جای کار بیشتری برای نشان دادن اصل قضیه و مقاومت مردم این ناحیه داشت اما متاسفانه علی رغم پیش فرض اولیه مخاطب، داستان در مسیر دیگری حرکت داده شد و جز حملات هرروزه و یکی دوجمله وطن پرستانه از جواد(نامزد مریم) چیز دیگری از شدت حملات و مقاومت  مردمش برداشت نمی شد.

نکته قابل توجه دیگری که باید به آن اشاره کرد؛  پرداختن به مضمون صلح در فیلم بود.سرباز عراقی زبان بسته ای که معلم و از جنگ بیزار بود، در مسیر داستان قرار گرفت وبار انتقال شعار اصلی فیلم را که در انتهای آن از قول حضرت امام نوشته شد به دوش کشید. پیام امام این بود که "مردم عراق برادران ما هستند که در دست یک دیوانه اسیرند."خود این جمله برای ساختن یک فیلم ضد جنگ و درعین حال ستایشگر دفاع  مقدس کافی است که این هم با وجود انتقال پیام خود، در داستان اصلی انتظار و تعلیق های ناشی از پیدا کردن آثاری از احمد، گم شد.

تا آمدن احمد

از لحاظ ساختار داستانی باید به فیلم آفرین گفت چرا که اوج و فرودها و شیوه روایی و گره های داستانی را به جا و به اندازه استفاده کرده بود.طراحی شخصیتی که با ذات خنده دار خود و با دیالوگ های مناسب شخصیتش از ابتدا خنده را بر دهان بیننده مینشاند واین تیزهوشی نویسندگان اثرخانم پروانه مرزبان و آقای  عبدالجبار دلدار بود که با آگاهی و شناخت از مخاطبی که ممکن است از دیدن صحنه های تکراری و بعضا بدون اتفاق خسته شود با طراحی چنین شخصتی خنده را در کنار بغض و انتظار آورده بود. فیلمنامه با نگاه خاصی که به موقعیت جغرافیایی داشت باور پذیری را از طریق نشان دادن آداب و رسوم،رنگ خاکستری زمینه، طراحی صحنه ها، لهجه و ... به خوبی ایجاد کرده بود.در این راستا بازی بازیگرانی که دقیقا در نقش های خود نشسته بودند نقش مهمی ایفا کرد.

تا آمدن احمد

از زاویه ای دیگر مفهوم انتظاری که فیلم به آن پرداخته بشدت واقعی است حتی برخلاف گفته کارگردان که فیلم انتظار یک پدر را نشانه گرفته ( برعکس شیار143) اما همه شخصیت های مرتبط با احمد سهم یکسانی از این انتظار دارند. پدر برای آرام نگه داشتن همسرش به دلیل پناه بردن های او به خاطرات احمد و همچنین کشیدن بارغم دخترش از به هم خوردن ازدواجش، مادر برای مادرانگی اش و خواهر برای عقب افتادن عروسی هرکدام سهمی در این انتظار و جبر پیش آمده دارند که به خوبی به آن اشاره شده است.

در حین تماشای اثر، با دیدن اولین صحنه از صحنه هایی که جلوه های ویژه در آن بازسازی رایانه ای شده بود، تمایل دیدن باقی این صحنه ها از بین می رفت چرا که این صحنه ها،  فضای طبیعی و قابل باور خارک را با دستکاری رایانه ای که از شدت مصنوع بودن توی ذوق میزد را خراب میکرد. حتی فیلمبرداری های هوایی از جزیره خارک نیزطراحی رایانه ای شده بود.قاب بندی های شلخته و حرکت های نابهنگام دوربین هم توقع ببینده را از تماشای اثری مطلوب پایین می آورد.شاید این ها را بتوان به حساب بی تجربگی کارگردان گذاشت و به همین دلیل  باوجود حرف های اساسی و بیان واقعیت های دراماتیک، اثر تولید شده را تنها کمی بالاتر از یک فیلم تلویزیونی به حساب آورد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بارزانی به تهران سفر می‌کند
کلید اولیه آزمون دستیاری پزشکی منتشر شد
برگزاری دومین مرحله انتخابات مجلس در هشت حوزه به صورت الکترونیکی
مصوبه قانونگذاران آمریکایی برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل
ملتهب شدن اوضاع کرانه باختری در سایه حمله مجدد نظامیان صهیونیست
تحقیق و تفحص بین المللی برای محاکمه سران جنایتکار رژیم صهیونیستی
دیدار وزرای خارجه ایران و سودان در گامبیا
امیرعبداللهیان با وزیر خارجه گامبیا دیدار کرد
امکان گزینش در دور دوم انتخابات مجلس آسان‌تر است
تشدید اعتراضات فلسطینی/ جنبش مشترک دانشگاه‌های جهان
کارآگاه بازی برادر مقتول برای یافتن سر جسد و شناسایی قاتل | راز جسد بدون سر با خالکوبی ستاره فاش شد
مینی بوس حادثه‌ساز در شهرستان سامان وارد یک حسینیه شد
پسر نابغه ایرانی می خواست فضانورد شود و با سفینه به کره ماه سفر کند اما سارق شد
۶ پیشنهاد ایران به سران کشورهای اسلامی در خصوص رژیم اشغالگر
عضو ارشد حماس: پیشنهاد توافق کنونی بهتر از قبلی هاست
تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top