تاریخ انتشار: شنبه 1403/02/15 - 17:08
کد خبر: 503605

لایه‌های مختلف نخبگانی پیشرو در تحقق شعار سال هستند؛

نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد

نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد

یکی از سیاست‌های اصلی در عمل به شعار سال، قطعا میدان دادن به دانشگاه‌ها به عنوان محل حضور و تمرکز لایه‌های مختلف نخبگانی و مردمی است، و اعضاء هیئت علمی ما پیشرو و پرچم‌دار در تحقق این شعار و سیاست کلان هستند.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی خطیبی*/// روز معلم و استاد، روزی است برای قدردانی از معلمان و استادانی که نقش بی‌بدیلی در رشد و پرورش ما داشته‌اند. از دوران کودکی که همچون نهالی در حال رشد بودیم تا زمانی که به درختی تنومند در بزرگسالی تبدیل شدیم، همواره مدیون زحمات آنان هستیم. به همین مناسبت، ضمن ادای احترام به یاد و خاطره‌ی استاد فرزانه، شهید مرتضی مطهری، در مطلبی کوتاه به نقش اعضاء هیئت علمی و دانشگاهیان در دستیابی به اهداف شعار سال می‌پردازیم.

بدون ‌شک درخت نظام آموزش عالی بر شانه‌های استادان و اعضاء هیئت علمی ریشه دوانده است و رشد و پیشرفت‌های علمی کشورمان را به خصوص در چند سال گذشته بیش از همه مرهون رسوب فعالیت‌های علمی این فرهیختگان هستیم.

کسب رتبه یک تولید علمی منطقه در چندین سال متوالی و رتبه ۱۵ علمی جهان در سال گذشته، و حرکت در لبه‌ مرزهای علمی در بسیاری از علوم نوین تنها بخشی از دستاوردهای نظام آموزش عالی و استادان گرانقدر آن است. معلمان آموزش‌عالی، در تربیت دانشجو نیز کم نگذاشتند و آمار نشان می‌دهد، جمیعت دانشجویی کشور نسبت به قبل از انقلاب ۲۰ برابر شده است و امروزه در حدود یک پنجم از جمعیت ایران را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، در حالی که قبل از انقلاب این مقدار به 1.2 درصد از کل جمعیت می‌رسید.

نقش استادان دانشگاه در شکل‌گیری جریان دانش‌بنیان‌ها در کشور نیز غیرقابل انکار است؛ کسب وکار‌های دانش‌محوری که از یکی دودهه پیش با مفهوم شرکت‌های دانش ‌بنیان در ایران شناخته شده‌اند‌ و با محوریت تبدیل دانش آکادمیک به فناوری فعالیت می‌کنند. با توجه به تغییر معادلات جهانی در همسویی با تحولات فناوری، می‌توان گفت این دسته از شرکت‌ها موتور رشد و توسعه هر کشوری محسوب می‌شوند و نوآوری و کارآفرینی در شرکت‌های دانش بنیان می تواند عامل مهمی برای توسعه پایدار کشورها باشد. 

در دهه‌های گذشته متاسفانه صنایع مختلف داخلی با توجه به محوریت یافتن خام فروشی نفت برای تامین درآمدهای کشور، عقب‌ماندگی‌هایی داشتند و علارغم تاکیدات آینده‌نگرانه رهبری، سیاست‌های حمایتی برای افزایش کمی و کیفی و نیز بالابردن بهره‌وری صنایع آنگونه که باید اجرا نشده بود. اما به لطف خدا، شرایط امروز با دیروز تفاوت دارد؛ بسیاری از اعضاء هیئت علمی‌ متخصص ما در شرایط فرام‌شده در پارک‌های علم و فناوری و یا بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های بزرگ صنعتی و دانش بنیان در حال فعالیت هستند و به واسطه این فعالیت، جامعه دانشگاهی و دانشجویی ما بیش از پیش به صنعت نزدیک‌تر شده؛ این نزدیکی صنعت و دانشگاه هرچند هنوز به شرایط آرمانی و ایده‌آل نرسیده، اما توانسته فرمان حرکت دانشگاه را به سمت چالش‌ها و مسائل صنعتی تغییر دهد و امروزه شاهد هستیم که بسیاری از مشکلات صنایع از طریق دانشگاه‌ها و یا به واسطه شرکت‌های دانش‌بنیان که به طور مستقیم و غیرمستقیم به دانشگاه‌های ما متصل‌اند، حل می‌شود.

از سوی دیگر تغییر زیست اجتماعی جامعه که همراه با روندهای جهانی در حال وقوع است، نیازهای جدیدی ایجاد کرده است و به تبع برای پاسخ به این نیازها صنایع جدید شکل گرفته‌اند. نمونه آن پلتفرم‌های مختلفی که بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات بنا شده است. در این عرصه‌ها نیز ردپای جامعه علمی به صورت پررنگ‌ دیده می‌شود و شاهد جمع انبوهی از دانش آموختگان و استادان دانشگاه هستیم که درک درست از شرایط جامعه، به طراحی و توسعه شرکت‌ها و پلت‌فرم‌های خدماتی می‌پردازند که در کنار برطرف کردن نیاز جامعه، با آفرینش‌های مختلفی چون ثروت‌آفرینی، کارآفرینی و... به اقتصاد ملی کمک می‌کند.

نامگذاری سال 1403 به نام جهش تولید با مشارکت مردم توسط رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر این کلیدواژه در حالی است که طی سالیان گذشته رهبری همواره بر موضوع میدان دادن به بخش خصوصی و مردم در اقتصاد کشور اشاره داشتند. یکی از مصداق‌های مشارکت دادن مردم در اقتصاد و تولید مطابق متن صریح صحبت‌های رهبری در دیدار سال گذشته با مسئولان نظام، شرکت‌های دانش بنیان است. شرکت‌هایی که با مشارکت نخبگان و دانش آموختگان دانشگاهی و به خصوص استادان به میدان آمدند و چرخش چرخ‌های تولید کشور را سرعت بخشیدند.

بدین ترتیب در امتداد این تجربه موفق، یکی از سیاست‌های اصلی در عمل به شعار سال، قطعا میدان دادن به دانشگاه‌ها به عنوان محل حضور و تمرکز لایه‌های مختلف نخبگانی و مردمی است، و اعضاء هیئت علمی ما پیشرو و پرچم‌دار در تحقق این شعار و سیاست کلان هستند.

مشارکت استادان در طرح‌های ارتباط صنعت دانشگاه و حل مسائل صنعتی در قالب انواع پژوهش‌های دانشگاهی، مشارکت در تاسیس و راهبری شرکت‌های دانش بنیان و سوق دادن دانشجویان به بهره‌برداری از علم آموخته شده نقشی متمایز برای آنان در مردمی‌سازی تولید و اقتصاد ایجاد می‌کند.

از سویی دیگر به مانند یک مسیر تعاملی و دوطرفه، تحقق مناسب سیاست‌های مردمی‌سازی اقتصاد در دانشگاه‌ها می‌تواند باعث تحول اقتصاد آموزش عالی شود؛ در شرایط کنونی که مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر بخش‌های مختلف کشور است و دانشگاه‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند، تسهیل ارتباط صنعت و دانشگاه بر هر نحو باعث تزریق منابع مالی به دانشگاه‌ها شده و با کاهش وابستگی دانشگاه به بودجه دولتی، شاهد ارتقاء کمی و کیفی در آموزش و پژوهش، و شکل‌گیری دانشگاه‌های کارآفرین خواهیم بود.

*معاون اداری، مالی و توسعه منابع وزیر علوم

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
این استان کشور به ۴ استان تبدیل می شود؟
تیپ لیلا حاتمی در مراسم خاکسپاری مادرش +فیلم
در حمله به اسرائیل با ۱۲ لایه پدافندی مواجه بودیم
اصلی‌ترین خبر این هفته زاهدان ترکیه و عبدالحمید نیست +جزئیات
ادامه پخش سریال پرحاشیه در تلویزیون
مدال نقره جهانی ورزشکار ایرانی پس گرفته شد
فرمانده کل سپاه: مصمم‌تر از قبل در برابر دشمن شمشیر می‌زنیم‌
هشدار چین و روسیه به آمریکا
استقلالی‌ها پولدار شدند
تایم‌لپس دیدنی از جشن امام رضایی‌ها +فیلم
فردا آخرین مهلت ثبت نام بدون آزمون دکتری دانشگاه پیام نور
جزئیات پذیرش دانشجو در موسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم
نظر وزیر کشور درباره تعطیلی شنبه‌ها
پیشنهاد وسوسه‌انگیز به بیرانوند! +فیلم
دیدار مهم روسای جمهوری ایران و آذربایجان
مهمانان ویژه امروز رئیس جمهور با اسباب‌بازی ‌هایشان آمده‌اند +فیلم
معبر کولبری مجاز بازگشایی می شود + جزئیات
زمان پرتاب ماهواره‌بر قائم۱۰۵ سپاه اعلام شد
معرفی برترین هتل‌های مشهد
تعطیلات زمستانی برای دانش‌آموزان؟!
حضور حسن یزدانی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top