تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/12/03 - 17:23
کد خبر: 158883

آسمان زرد کم عمق؛ تلنگری به خودمان در روزمره‌گی‌های سطحی شبکه‌های اجتماعی

آسمان زرد کم عمق؛ تلنگری به خودمان در روزمره‌گی‌های سطحی شبکه‌های اجتماعی

امروز اما کمی شرایط متفاوت شده است. شما و هم سن و سال هایتان گوشی در دست گرفته اید و بی توجه به شان جلسات مختلف همان کاری را می کنید که در اتوبوس، مترو یا در سلف دانشگاه و احتمالا سر کلاس انجام می دهید. همه درگیر شده ایم و اصلا نمی دانیم چرا

خبرنامه دانشجویان ایران: در یک جمع خانوادگی نشسته اید. تا همین یکی دوسال پیش شما را به عنوان دانشجویی می شناختند که می توانید بحث راه بیاندازید، حرف بزنید و مجادلات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی که معمولا در فضاهای فامیلی و خانوادگی وجود دارد را مدیریت کنید.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امروز اما کمی شرایط متفاوت شده است. شما و هم سن و سال هایتان گوشی در دست گرفته اید و بی توجه به شان جلسات مختلف همان کاری را می کنید که در اتوبوس، مترو یا در سلف دانشگاه و احتمالا سر کلاس انجام می دهید. همه درگیر شده ایم و اصلا نمی دانیم چرا حالا دیگر میهمانی خانوادگی و سرکلاس و روی تخت خوابگاه و داخل مترو هیچ فرقی باهم ندارند چون سر در گوشی است و حواس در محتوای مطالب شبکه های اجتماعی.

شبکه های اجتماعی

حالا اگر روزی چندبار اینیستاگرام را چک نکنیم نه تنها خودمان که دوستان مجازی مان هم ناراحت می شوند

روزمره گی های قبلی سرجای خودش! یک روزمره گی جدید هم به دغدغه های قبلی اضافه شده است. حالا اگر روزی چندبار اینیستاگرام را چک نکنیم نه تنها خودمان که دوستان مجازی مان هم ناراحت می شوند که چرا مطالبشان را likeنکرده ایم یا چرا کامنت زیر پستشان نگذاشته ایم. حالا باید نگران احساسات مخدوش دیگران هم باشیم. وایبر و واتس آپ و لاین و تلگرام هم همینطور. هرروز گروههایی توسط مخاطبینی که شماره آنها را در گوشی ذخیره دارید یا ندارید ساخته می شوند. دوستان شما احساس می کنند حضور شما مثلا در گروه لطیفه ها یا گروه شوخی های +18 ضروری است؛ به خاطر همین شما را addمی کنند. شاید بعد خودتان را از گروه حذف کنید اما این زمانی است که شما باز هم باید نگران احساسات مخدوش دوستی باشید که شما را addکرده است.

شبکه های اجتماعی

خیالتان راحت است کسی منتظر نظر شما درباره شکل و قیافه خود یا کفشهایی که به هم چسبانده است، نیست

کمی که می گذرد احساس می کنید در دنیای واقعی زندگی ساده تر است. حداقل شما مسئول مخدوش شدن احساسات کسی که ممکن است کیلومترها از شما فاصله داشته باشد، نیستید. خیالتان راحت است که در خیابان کسی از شما انتظار «مورد تمجید قرار گرفته شدن» را ندارد. خیالتان راحت است کسی منتظر نظر شما درباره شکل و قیافه خود یا کفشهایی که به هم چسبانده است، نیست.

شبکه های اجتماعی

واقعیت زندگی در فضای مجازی دردآور شده است. شاید خودتان هم حس کرده اید که دیگر از اعتیاد مفرط به لایک و کامنت و کپشن خسته شده اید اما چاره چیست؟

نفی شبکه های اجتماعی مثل اعتیاد به آن اشتباه است. شبکه های اجتماعی و فضای مجازی ظرفیتی است برای رساندن پیام ها و انتقال مفاهیم و شاید «گفتگوی تمدنها!» که بشر از آغاز تا کنون با چنین ظرفیتی مواجه نبوده است. اگر به خاطر همین فاز انتقال اطلاعات با این سرعت و قابلیت 10، 12 هزار سال بشریت را یک طرف بگذاریم 10،12 سال اخیر را یک طرف این به آن دیگری غلبه دارد.

موضع انفعالی دربرابر نسل های جدید اطلاعات و فناوری ارتباطات همان چیزی است که وضعیت امروز را رقم زده است و ما را به کنشگران صرف تبدیل کرده است. خیلی که بخواهیم فعال باشیم خودمان یک گروه می سازیم یا فعالیتمان را در یک شبکه اجتماعی افزایش می دهیم و باز همان آش و همان کاسه و فراگیری اعتیاد به فضای مجازی.

شبکه های اجتماعی

نفی شبکه های اجتماعی مثل اعتیاد به آن اشتباه است

مهران مدیری در طنز «شوخی کردم» کنایه جالبی میزند به اینکه  چرخ زدن در شبکه های اجتماعی هم «مد» است و او کنایه تلخ اش را بعد از اشاره به بسیار پایین بودن سرانه مطالعه در ایران با این سوال تمام می کند که چرا کتاب خواندن مد نیست؟

حالا دیگر مساله فقط شبکه های اجتماعی نیست. عدم مطالعه ژرف و راضی شدن به محتوای سطحی و دامن زدن شایعات در شبکه های اجتماعی از عمق مردم می کاهد. تصمیمات غیر منطقی در طول تاریخ همیشه از مردمی سرزده است که غیر منطقی بار می آیند. مردمی که به هر سخن گزافی بها می دهند و احساسات زودگذرشان از منطق استوارشان پیشی می گیرد. مردمی که منتظر دلایل ساده اند برای توجیه مسائل پیچیده. و باز همه اینها از تنبلی نشات می گیرد. کاش دانشجویان به روزهای تاثیرگذاری شان برگردند...

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top