تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/01/30 - 13:05
کد خبر: 164107

معرفی مراکز دانشگاهی/ 18

با دانشگاه علوم پزشکی همدان آشنا شوید

با دانشگاه علوم پزشکی همدان آشنا شوید

اولین گام‌های ایجاد دانشگاه علوم پزشکی در اسفند ۱۳۵۱ بر اساس معاهده مشترک دولت‌های ایران فرانسه برداشته شد که با نام دانشگاه بوعلی سینا در زیر مجموعه‌ای به نام مجتمع آموزشی علوم تندرستی در سال ۱۳۵۴ در مجموعه دانشگاه بوعلی سینا با رشته‌های پزشکی، پرستاری و بهداشت شروع بکار کرده و با این امکانات هسته اولیه گروه پزشکی را پایه گذاری شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: داوطلبان کنکور با انتخاب رشته های مورد در نظر در دانشگاه های مختلف نوعی سرنوشت درسی خود را انتخاب می کنند، با این انتخاب قطعاً اهمیت شناخت دانشگاه ها و رشته های تحصیلی بیش از پیش بیشتر می شود و دانشجویان آینده باید بدانند که دانشگاه مورد انتخاب چه ویژگی هایی را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با توجه به نقشی که دانشگاه می تواند در پیشرفت علمی دانشجویان و شکل گیری مسیر زندگی جوانان داشته باشد، باید قبل از انتخاب رشته و دانشگاه، در مورد هریک از آنها شناخت دقیقی بدست آورد. آشنایی با رشته های تحصیلی موجود در دانشگاه ها در مقاطع مختلف نیز جز مواردی است که دانشجویان را برای انتخاب بهتر کمک می کند.

در این گزارش سعی شده است که ضمن  معرفی دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان یکی از دانشگاه های سراسری زیر مجموعه وزارت بهداشت، دانشکده های موجود در این دانشگاه و رشته های تحصیلی هریک از آنها معرفی شود.

اولین گام‌های ایجاد دانشگاه علوم پزشکی در اسفند ۱۳۵۱ بر اساس معاهده مشترک دولت‌های ایران فرانسه برداشته شد که با نام دانشگاه بوعلی سینا در زیر مجموعه‌ای به نام مجتمع آموزشی علوم تندرستی در سال ۱۳۵۴ در مجموعه دانشگاه بوعلی سینا با رشته‌های پزشکی، پرستاری و بهداشت شروع بکار کرده و با این امکانات هسته اولیه گروه پزشکی را پایه گذاری شد و پس از جداشدن دانشکده‌های پزشکی ایران از وزارت علوم تحقیقات و فن آوری به صورت مستقل و با تحت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۶۵ قرار گرفته‌است.


جلسه هیجدهم شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی در تاریخ ۲۵/۲/۱۳۶۷ مقرر گردید دانشگاه‌های علوم پزشکی هر استان به نام همان استان نامگذاری شوند و نهایتاً اینکه در اجرای مصوبه شماره ۷۴۴۷/ د/ ش مورخ ۱۴/۱۲/۷۲ شورای عالی اداری کشور مبنی بر ادغام سازمان منطقه بهداشت و درمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی و تشکیل دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سازمان منطقه‌ای بهداشت و درمان استان همدان و دانشگاه علوم پزشکی همدان در یکدیگر ادغام گردیدند و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان همدان تشکیل گردید.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان همدان متولی اصلی تامین و ارتقاء و اعاده سلامتی در سطح استان می‌باشد . رسالت عمده این دانشگاه بطور کلی در راستای تربیت نیروی انسانی متخصص بهداشتی درمانی و تاسیس و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی در سطوح مختلف شامل خانه بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستائی، پایگاه بهداشتی، بیمارستان، کلینیک و مراکز تحقیقاتی می‌باشد. این دانشگاه به منظور تحقق اهداف بهداشتی درمانی و آموزشی فعالیتهای خود را در قالب ۶ معاونت آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمان و دارو، دانشجوئی و فرهنگی و پشتیبانی انجام می‌دهد.همچنین این دانشگاه دارای ۷ دانشکده که شامل دانشکده‌های، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، توانبخشی، پرستاری و مامائی، بهداشت و پیراپزشکی با فضای آموزشی به مساحت ۴۴۲۴۱ متر مربع بوده و ۲۹۶ نفر عضو هیئت علمی می‌باشد.

توانمندیها
دانشگاه علوم پزشکی همدان با وجود 9 مرکز تحقیقاتی فعال، یک پژوهشکده و یک مرکز رشد سهم بسزایی در انجام تحقیقات کاربردی ، بنیادی و تولید علم کشور را دارد.همچنین وجود گروههای توانمند در رشته های مختلف علوم بالینی ، علوم پایه و علوم بهداشتی در دانشگاه ، توان ارائه خدمات درمانی ، آموزشی و پژوهشی به  جامعه را به نحو مطلوبی ارتقا بخشیده است.دانشگاه علوم پزشکی همدان علاوه بر خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی به هموطنان از قبیل پیوند کلیه ، جراحی قلب باز و... با وجود دفتر ارتباط با صنعت و جامعه توانسته است به بسیاری از صنایع کشور نیز ارائه خدمات نماید.

موفقیت های پژوهشی
- اخذ موافقت قطعی دو مرکز تحقیقات علوم رفتاری و سوء مصرف مواد و مرکز تحقیقات علوم بهداشتی

- اخذ موافقت اصولی جهت چهار مرکز تحقیقاتی فیزیولوژی و علوم اعصاب ، بروسلوز، لرولوژی ونفرولوژی  ومرکز تحقیقات مراقبت از بیماران مزمن در منزل

- پذیرش دانشجوی دکترای تخصصی پژوهشی در دو مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی و علوم بهداشتی

- کسب رتبه سوم علوم دندانپزشکی در پانزدهمین جشنواره رازی

- کسب موفقیت در خصوص نشریات از مجله دستیابی به رتبه علمی - پژوهشی و ایندکس شده در Scopus

همچنین 8 شبکه بهداشت و درمان در شهرستان‌های ( اسدباد، بهار، کبودرآهنگ، فامنین، رزن، تویسرکان، ملایر، نهاوند) و مرکز بهداشت در شهرستان همدان در حال خدمت رسانی به مردم استان می باشند.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسدآباد، این شبکه شامل بیمارستان‌های قائم(عج) و امیرالمومنین(ع)، مرکز بهداشت، فوریت‌های پزشکی می باشد که سطح دوم ارائه خدمات در شبکه‌های بهداشت درمان شامل مرکز بهداشت و بیمارستان شهرستان است. مدیریت شبکه با ایجاد هماهنگی بین بیمارستان و مرکز بهداشت مسئولیت کنترل و هدایت شبکه بهداشت و درمان را بر عهده دارد.

بیمارستان‌های شهرستان دارای چهار بخش بستری داخلی، جراحی، کودکان، زایمان و دو بخش تشخیصی(آزمایشگاه و رادیولوژی ) است.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهار: این شبکه با 424 نفر نیروی انسانی شامل پزشک متخصص 13 نفر، پزشک عمومی و دندانپزشک 39 نفر، کارشناس ارشد 9 نفر، کارشناس 119، کاردان 72 نفر، دیپلم و پائین‌تر 173نفر همچنین یک بیمارستان، 2 مرکز فوریت‌های پزشکی، 13 مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستائی، 2پایگاه بهداشتی روستائی، 48 خانه بهداشت، 18 داروخانه و 18 مرکز دارای پزشک خانواده در راستای ارتقاء سطح سلامت و خدمات درمانی فعالیت می‌کند.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر، این شبکه با 1282 نفر پرسنل شامل واحدهای ستاد شبکه، مرکز بهداشت شهرستان، بیمارستان‌های مهر، امام حسین(ع) و مرکز فوریت‌های پزشکی فعالیت می‌کند.

ستاد شبکه و مرکز بهداشت شهرستان با 616 نفر پرسنل، 1925 متر مربع زیر بنا، 27 مرکز بهداشتی درمانی، 103 خانه بهداشت، 7 پایگاه بهداشتی 25 مرکز بهداشتی درمانی فعال در طرح پزشک خانواده.

بیمارستان امام حسین(ع) با350 نفر پرسنل، 14700 متر مربع زیر بنا، 125 تخت فعال، شامل بخش‌های سی سی یو، آی سی یو، جراحی، ارتوپدی، گوش و حلق و بینی، قلب، نورولوژی، روانپزشکی، داخلی، مردان، دیالیز.

بیمارستان مهر206 نفر پرسنل در 6000 متر مربع زیر بنا، 92 تخت فعال شامل خدمات چشم و ارتوسکوپی، اطفال، نوزادان، تالاسمی،ICU، زنان و زایمان.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان کبودراهنگ، این شبکه با 655 نفر پرسنل، بیمارستان 64 تختخوابی امام رضا(ع)، 15 نفر پزشک متخصص، 17مرکز بهداشتی درمانی، 91 خانه بهداشت فعال، یک مرکز آموزشگاه بهورزی، فعالیت می کند.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان رزن، این شبکه با 625 نفر پرسنل  71 خانه بهداشت، 15 مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی و یک بیمارستان با ظرفیت 96 تخت  انجام می‌گیرد .

 بیمارستان ولیعصر شامل اورژانس، اتاق عمل و بخش‌های مختلفی از جمله داخلی، جراحی، آی سی یو، سی سی یو، زنان و زایمان، اطفال داخلی، جراحی، اطفال زنان، چشم، گوش و حلق و بینی، ارتوپدی، قلب روانپزشکی، رادیولوژی، پاتولوژی،  بیهوشی و دیالیز  می‌باشد.

مرکز فوریت‌های پزشکینیز با 49 نفر پرسنل، 3 پایگاه شهری، 4 پایگاه جاده‌ای، 9 دستگاه آمبولانس فعالیت می‌کند.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان نهاوند
این شبکه با 797 نفر نیروی انسانی، شامل بیمارستان‌های آیت اله علیمرادیان و شهید حیدری، مرکز بهداشت شهرستان، 17 مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی، 77 خانه بهداشت فعال، 1 مرکز آموزش بهورزی، یک مرکز گذری کاهش آسیب های اجتماعیDIC)) و مرکز درمان نگهدارنده با متادون MMT))، دانشکده پرستاری، فوریت‌های پزشکی با 3 پایگاه امداد جاده‌ای و هنرستان بهیاری فعالیت می کند.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان تویسرکان: این شبکه با 685 نفر پرسنل  57 خانه بهداشت، 16 مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی، سه پایگاه بهداشتی، مرکز فوریتهای پزشکی، هنرستان بهیاری پسرانه و یک بیمارستان با ظرفیت 110 تخت  فعالیت می کند.

 بیمارستان ولیعصر با 16500 متر مربع زیر بنا شامل: اورژانس، اتاق عمل و بخش‌های مختلفی از جمله داخلی، جراحی، سی سی یو، زنان و زایمان، اطفال، داخلی، جراحی، دیالیز  می‌باشد. همچنین بیمارستان 96 تخت خوابی در شهرک قائم در حال احداث می باشد.

مرکز فوریت‌های پزشکی نیز با 49 نفر پرسنل، 3 پایگاه شهری، 4 پایگاه جاده‌ای، 9 دستگاه آمبولانس فعالیت می‌کند.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان فامنین- این شبکه با 230پرسنل، یک بیمارستان،  5 مرکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی، 29 خانه بهداشت، دو  پایگاه بهداشتی،  مرکز فوریت‌های پزشکی (115) با  دو پایگاه امداد جاده‌ای فعالیت می‌کند.

بیمارستان 32 تختخوابی امام حسن(ع) در سال 85 راه‌اندازی شد و در حال حاضر با 5 پزشک عمومی و  5  پزشک متخصص، شامل متخصصان اطفال، داخلی، پاتولوژی، زنان و زایمان  و قلب خدمات می دهد.

آدرس دانشگاه: همدان - چهارراه خواجه رشید - ابتدای بلوار آیت اله کاشانی - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی،  شماره تلفن : ۰۸۱۱-۲۵۲۶۲۰۰

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top