تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/02/16 - 16:54
کد خبر: 165743

محمدرضا پاریاب

صرفاً توافق

صرفاً توافق

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدرضا پاریاب*// اگر بخواهیم دولت یازدهم را مورد واکاوی و بررسی قرار بدهیم، بدین امر پی می بریم که این دولت در وزارت امور خارجه خلاصه شده است. سیاستی که این دولت پی میگیرد این است که فقط از راه مذاکره و رابطه با کشورهایی مثل آمریکا می توانیم مشکلات و علی الخصوص مسائل اقتصادی را رفع کنیم. این رویکرد می توان گفت که از ائتلافی بودن و توسعه گرا بودن این دولت سرچشمه میگردد.

اتئلاف و توسعه

در عقبه پیروزی سیاسی روحانی،دو نماد هاشمی رفسنجانی و خاتمی نقش بسزایی داشتند.بر اساس این دیدگاه،کابینه دولت تدبیر و امید را چکیده ای از کابینه دو دولت سازندگی و اصلاحات است.طبعاٌ می توان توسعه گرایی  نیز از اهداف و رویکردهای اصلی دولت اعتدال دانست. پس طبق این گفته ها در می یابیم که دولت، توسعه را مدنظر قرار داده و برای رسیدن به آن باید با کشورهای قدرتمند جهان رابطه برقرار کند.برای دست یافتن به این مهم باید از راه مذاکره وارد شد تا به توافق نهایی رسید و صرفاً توافق مد نظر است.

ظریف، تیم ظریف و مذاکرات!

همانطور که قبلاً ذکر شد، دولت روحانی خلاصه شده است در وزارت خارجه، وزارت خارجه خلاصه شده است در مذاکرات با 1+5 و1+5 را می توان در آمریکا خلاصه کرد. از این معادله ساده و پیچیده نتیجه میگیریم که دولت 11 در صدد برقراری رابطه با آمریکا و رسیدن به توافق می باشد. نکته ای که نظرات را جلب میکند،این است که تیم مذاکره کننده ایرانی فقط توافق را مد نظر قرار دارد و توافق خوب یا بد تفاوتی ندارد.

اما سوال؟

بر اساس این شواهد، آیا در چنین مذاکراتی که فقط توافق را نشانه گرفته، استقلال و عزت ملی و همچنین حقوق ملت ایران حفظ می شود؟

مقام معظم رهبری در رابطه با سیاست خارجه سه محور کلی را بیان میکنند و تاکید دارند که در سیاست خارجه این سه را رعایت کنند. 1-عزت ملی 2- مصلحت 3- حکمت.بر طبق این سه محور مسئولان سیاست خارجه باید توافقی را دنبال کنند که این سه اصل در آن رعایت شده باشد.

اگر شما دقت کرده باشید ،قبلاً ذکر شد که دولت روحانی برگرفته از دو دولت توسعه گراست. توسعه ای که دولت هاشمی در نظر داشت، از نوع اقتصادی بود و به نوعی درصدد برپایی نظام سرمایه داری بود که نتیجه اش جز تورم 48 درصد نبود. توسعه ای که خاتمی دنبالش بود توسعه سیاسی بود، برطبق این خاتمی گفتگوی تمدنها را پیش کشید و سپس این گفتگو تبدیل به رابطه با آمریکا و غرب که از دشمنان این نظام بودند شد. در مذاکرات هسته ای که طی سالهای 82 تا  84 پیگیری می شد، ایران در مذاکرات پروتکل الحاقی، پلمپ ucf اصفهان را پذیرفت. وقتی در مذاکرات آن زمان ریز می شویم به این نکته می رسیم که دولت ایران تنها در صدد جلب توجه طرف مقابل بود. اگر مذاکراتی که در این دولت انجام شده برسی کنیم به این نتیجه می رسیم که دولت با توافق ژنو و بیانیه لوزان قصد دارد اعتماد طرف مقابل را جلب کند.

مذاکرات و...

تنها نقطه قوتی که دولت برای چهار سال بعد به آن امید دارد، همین مذاکرات 1+5است.مذاکراتی که علی رغم فراز و نشیب ها و حوادثی که بهمراه داشت،ولی نتیجه مثبتی در بر نداشته است و تنها خروجی این نشستهایی که طی این دو سال بر قرار شده یک توافقنامه ژنو و دیگری بیانیه لوزان،که در هر دو شاهد این هستیم که ما باید اعتماد طرف مقابل را جلب کنیم و این یعنی ما به طرف مقابل اعتماد کامل داریم و لی آنها اعتمادی به ما ندارند. جالب اینجاست که آقای روحانی نتیجه این مذاکرات را برد-برد اعلام می کند.

*عضو فعال انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نخست‌وزیر و وزیر جنگ اسرائیل با هم حرف نمی‌زنند
هیات رییسه مجلس دوازدهم سوگند یاد کردند
اسپانیا کشور مستقل فلسطین را به‌رسمیت شناخت
تسویه حساب‌های شخصی با اسم رمز فساد در فوتبال
سناریوی چهار برادر برای قتل مرد شهرستانی
ساخت بزرگترین شهرک‌ به زودی در تهران
پرچمداران ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس انتخاب شدند
واردات موبایل مسافری نصف شد
۴ ماده غذایی مفید برای تقویت حافظه
فایلی صوتی که عوامل داخلی دشمنان را لو داد +فیلم
ابراز علاقه خاص یک مرد خارجی به شهید رئیسی +فیلم
چرا بورس در حال نزول است؟
برخی بازیکنان به درد استقلال نمی‌خورند
روایت جالب فرمانده سابق سنتکام از سیاست زیرکانه سردار سلیمانی
شگفتی بی بی سی؛ تصاویری از اعتراف روی آنتن زنده که وایرال شد
ادعای عجیب کاپیتان پرسپولیس؛ امشب در قزوین دو گل خورده ایم و تمام!
جدایی غیرمنتظره ستاره استقلال در پایان فصل
گزینه خاتمی، روحانی و ناطق نوری برای ریاست جمهوری
رسایی بازنده اصلی انتخابات هیئت رئیسه مجلس/ فقط ۳۵ رای سهم اُمنا و صبح ایران در مجلس شد؟
هشدار سازمان هواشناسی برای چند استان
رایزنی اتحادیه اروپا برای تحریم اسرائیل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top