تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/02/21 - 09:17
کد خبر: 166082

حاشیه های وزارت علوم از آیین نامه جدید پذیرش دکترا تا پریدن معافیت

خبرنامه دانشجویان ایران: در این شماره به بررسی چهار پرونده مهم در هفته گذشته پرداختیم. حاشیه‌سازی‌های وزارت علوم، آئین نامه جدید دکتری، لغو معافیت مالیاتی و گمرکی شرکت‌های دانش‌بنیان و سفر رئیس آکادمی علوم چین به ایران موضوع این پرونده‌ها می‌باشد.

به گزارش سرویس علم و فناوری عیارآنلاین، دوازدهمین بسته خبری علمی و فناوری که به مهم‌ترین رویدادهای این حوزه اختصاص دارد، منتشر شد. در این شماره به بررسی چهار پرونده مهم در هفته گذشته پرداختیم. حاشیه‌سازی‌های وزارت علوم، آئین نامه جدید دکتری، لغو معافیت مالیاتی و گمرکی شرکت‌های دانش‌بنیان و سفر رئیس آکادمی علوم چین به ایران موضوع این پرونده‌ها می‌باشد.

پرونده اول: «در حاشیه‌های وزارت علوم»

هفته گذشته دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از ارسال پرونده مالی ۳۲ میلیاردی صندوق رفاه دانشجویی از سوی جهانگیری به آیت‌الله ‌لاریجانی خبر داد و گفت بر اساس اهتمام و پیگیری جدی شخص وزیر علوم، تحقیقات و فناوری موضوع پرونده اقتصادی در حوزه صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دبیرخانه این ستاد مورد بررسی و رسیدگی ویژه قرار گرفت و طی سخنانی مدعی تخلف ۳۲ میلیاردی در این این صندوق شد. البته چندی بعد کیوان مرادیان رئیس اسبق صندوق رفاه وزارت علوم نیز در یادداشتی به خبر اعلام شده پاسخ داد.

اما جالب اینجاست که وزارت علوم طی ۲۱ ماه گذشته به جای پرداختن به مباحث علمی و وظایف اصلی خود به فضاسازی‌های سیاسی روی آورده و دائما به جای متن به حاشیه می‌پردازد که مصداق‌ بارز آن بحث بورسیه‌ها بود که از بیش از ۳ هزار نفر که اعلام کرده بودند بورسیه غیرقانونی هستند به ۳۹ نفر رسید که آن هم افرادی بودند که اطلاعات غلط داده بودند. هفته گذشته نیز از اختلاس ۳۲ میلیارد تومانی در صندوق رفاه وزارت علوم خبر دادند. پیگیری و رسیدگی به اینگونه پرونده ها در صورت صحت بسیار پسندیده است اما متاسفانه در این وزارتخانه اینگونه مسائل به موضوع اصلی بدل شده و وظایف اصلی وزارت علوم در حاشیه است.

پرونده دوم: «آئین نامه جدید ابلاغ شد»

پرونده دوم عیارآنلاین به دانشجویان دکتری می‌پردازد. در هفته ای که گذشت ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به ابلاغ آئین نامه جدید آزمون دکتری به دانشگاه‌ها گفت: این آئین‌نامه از سال ۹۵-۹۶ اجرایی می‌شود. بر این اساس آزمون دکتری سالانه دوبار برگزار می‌شود و نتیجه آزمون نیز دو تا سه سال معتبر است. در آئین‌نامه جدید، دانشگاه‌ها برای پذیرش اعلام عمومی می‌کنند و داوطلب به دانشگاه مراجعه می‌کند و دانشگاه‌ها بر اساس شیوه نامه اعلام شده، داوطلبان مورد نظر را انتخاب می‌کنند.

برگزار شدن کنکور دوبار درسال و اعتبار این رتبه تا دو، سه سال مقدار قابل توجهی از استرس ها و جو منفی روانی حاکم بر کنکور می‌کاهد اما اینکه دانشگاه‌ها در این زمینه کاملا خودمختار شوند و به مرور نقش وزارت علوم حذف گردد خالی از ایراد نیست. چراکه هنوز این دانشگاه‌ها از لحاظ بودجه‌ای کاملا به دولت وابسته‌اند و فقدان سیستم نظارت دولتی موجب آسیب‌های بسیاری خواهد شد.

پرونده سوم: «معافیت پرید!»

صندوق نوآوری و شکوفاییبه گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، در «کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجراء» مصوب شد تا اسامی شرکت‌هایی که از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت کرده اند ولی با وجود توان بازپرداخت، تعهدات خود را به صندوق نمی ­پردازند پس از بررسی دقیق به آن کارگروه اعلام گردد تا استفاده آنها از سایر مزایای قانون (مالیات، گمرک و …) منوط به انجام تعهداتشان در قبال صندوق نوآوری و شکوفایی گردد.

اگر توانایی شرکت ها را بتوان به درستی سنجید و از سوء استفاده این شرکت‌ها جلوگیری کرد می‌توان به شرکت‌های دیگری که از طرح های قابل قبولی برخوردارند بهتر و مفید تر کمک کرد. لذا این اقدام در صورت اجرای صحیح پسندیده است به شرطی که متقابلا اگر شرکتی توانمندی بازپرداخت وام را به دلایل مختلف و قابل قبول نداشت صندوق به روش های سختگیرانه سعی در گرفتن پول خود نداشته باشد. زیرا طرح ها و توجیه آن‌ها در مرحله اول توسط صندوق به تصویب رسیده است.

پرونده چهارم: «چین دیپلماسی»

دیپلماسی علم و فناوریهفته گذشته یکی از اولین اقدامات دیپلماتیک سال ۹۴ در حوزه علم و فناوری رقم خورد. در این هفته رئیس آکادمی علوم چین به ایران سفر کرد و با معاون علم و فناوری ریاست جمهوری، وزیر علوم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار کرد.

تبادل استاد و دانشجو میان این دو کشور، تبادل تجربه برای تبدیل دانش به ثروت، بررسی راهکارهای بازگرداندن نخبگان به کشور از مهم‌ترین مطالب مطرح شده در این دیدارها بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
کارگران به دیدار رهبرانقلاب می‌روند ‌
هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟
درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده +فیلم
آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
شکایت فرماندهی فراجا از کاپیتان استقلال
حضور سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه جی سی لاهور +فیلم
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +عکس
سروده رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق +عکس
فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری +فیلم
پوشش مریم نواز هنگام استقبال از رئیسی + فیلم
۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا
شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی
درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری
نگرانی از ورود هوش مصنوعی به سینما
«محبی» نامزد بهترین بازیکن سال لیگ برتر روسیه
واکنش اوسمار به تمدید قرارداد با پرسپولیس
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top