تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/04/30 - 16:20
کد خبر: 173508

جدیدترین چالش بورسیه‌ها بعد از یکسال بلاتکلیفی؛

وقتی دانشگاه‌ها برای جایابی دانشجویان بورسیه اجازه ندارند!

وقتی دانشگاه‌ها برای جایابی دانشجویان بورسیه اجازه ندارند!

بعد از اعلام کمیسیون اصل نود مجلس مبنی بر صحت سیستم اعطای بورسیه تحصیلی به 3000 دانشجو به غیر تعداد معدودی از آن‌ها و مسکوت ماندن این امر از سوی وزارت علوم، این بار دانشجویان بورسیه با مشکل جایابی مواجه شدند.

خبرنامه دانشجویان ایران: دانشجویان بورسیه، برای جایابی در دانشگاه‌ها با مشکل مواجه شدند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعد از اعلام کمیسیون اصل نود مجلس مبنی بر صحت سیستم اعطای بورسیه تحصیلی به 3000 دانشجو به غیر تعداد معدودی از آن‌ها و مسکوت ماندن این امر از سوی وزارت علوم، این بار دانشجویان بورسیه با مشکل جایابی مواجه شدند.

بورسیه تحصیلی و قوانین بسیار ساده آن امروز به یکی از پیچیده‌ترین مسائل کشور تبدیل شده که طی 14 ماه گذشته تفاسیر بسیار متفاوتی از آن مطرح شد.

جدا از فراز و نشیب‌های این پرونده و ظلم‌های رواشده در حق دانشجویان بورسیه، مسئله‌ای که در قانون بورسیه به‌صراحت به آن اشاره شده و در سند تعهد این دانشجویان به‌وضوح اعلام شده، مسئله جایابی دانشجویان بورسیه است که در قانون و سند تعهد محضری ارائه شده به وزارت علوم، در این زمینه صراحتاً قید شده که محل خدمت دانشجو، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و هرگونه اجبار و تحت فشار قرار دادن این دانشجویان خلاف قانون، تدبیر و اخلاق است.

یکی از دانشجویان بورسیه که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گفت: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها از سمت وزارت علوم از پذیرش دانشجویان بورسیه منع شدند.

همچنین جمعی از دانشجویان بورسیه به «تسنیم» با اشاره به مشکلات‌شان گفته‌اند: دانشجویان بورسیه علی‌رغم تأیید و موافقت گروه علمی دانشگاهی با مراجعه به رئیس دانشگاه با این جواب که این دانشگاه هیچ دانشجوی بورسیه‌ای را جایابی نمی‌کند، مواجه می‌شوند یا اینکه به دانشجویی اعلام می‌کنند: "در جلسه هیئت جذب باید تمام اعضا به شما رأی مثبت بدهند و اگر یک نفر در جلسه مخالفت کند برای شما جایابی نخواهیم داد" و یا اینکه برخی دانشگاه‌ها پس از دریافت نامه‌های معرفی و بخشنامه‌ها بدون در نظر گرفتن نظر گروه و ارجاع آن برای طی مراحل عادی جایابی، تصمیم به رد نامه و عدم تحویل آن می‌گیرند.

این دانشجویان بورسیه در ادامه تصریح کردند که در مراجعه به برخی دانشگاه‌ها برای جایابی با هجمه‌ دانشگاه‌ها، وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان روبه‌رو می‌شوند و با دارا بودن سوابق آموزشی و پژوهشی بالایی در سطح کشور و حتی جهان از جایابی حتی در دانشگاه‌های محروم و دوردست کشور منع می‌شوند.

گفته می‌شود این دانشگاه‌ها علی‌رغم داشتن ظرفیت و موافقت گروه علمی دانشگاه از جایابی دانشجویان بورسیه‌ای که دارای رتبه‌های علمی بالا و پایان‌‌نامه‌‌های برتر در مقطع کارشناسی‌ارشد هستند نیز سرباز می‌زنند.

حتی طبق گزارش تسنیم در یکی از موارد با وجود صدور موافقت‌نامه ضمنی گروه علمی و ارائه آن به سازمان امور دانشجویان توسط دانشجوی بورسیه، دانشگاه مربوطه باز هم از جایابی وی خودداری کرده است.

ماجرای بورسیه‌ها بیش از یکسال است که کشور را درگیر به خود کرده است؛ مسئله‌ای کاملا علمی و تخصصی که مربوط به جامعه دانشگاهی کشور است، امروز نقل تمام محافل عمومی و خصوصی شده است و بیش از هر چیز، ضررهای فراوان مادی و معنوی را به دانشجویان بورسیه وارد کرده است.

بعد از اعلام اعلام اخیر کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی مبنی بر صحت ساز و کار بورسیه‌ها به غیر از تعدادی معدود و همچنین تاکید مقام معظم رهبری در دیدار رمضانیه با اساتید مبنی بر حاشیه سازی این مسئله و سم بودن آن برای محیط دانشگاهی، دانشجویان بورسیه چندین بار با ارسال نامه به مجاری قانونی، خواستار بررسی و واکاوی تهمت‌ها در یکسال اخیر شدند.

دانشجویان بورسیه بعد از ارسال نامه به وزیر علوم و رئیس قوه قضاییه، نامه‌ای سرگشاده و انتقاد آمیز به رئیس سازمان امور دانشجویان نیز نوشتند اما نه تنها تا کنون کاری از پیش نبرده‌اند، بلکه با مشکلات جدیدی مثل موضوع جایابی نیز مواجه شدند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1394/04/30 - 18:16

حتی اگر یک نفر از این دانشجویان هم مشکل داشت وزارت علوم حق نداشت همزمان هم شاکی و هم دادستان و هم قاضی وه مجری حکم باشد. ضمنا در این صورت هم متهم اصلی مسوولان سابق بورس خواهند بود نه دانشجو
سهامی
1394/04/30 - 20:56

لطفا درباره بخشنامه آقای فرجی دانا به دانشگاهها در آخرین روزهای وزارتش که دستور داده بود دانشگاهها از پذیرش دانشجویان بورسیه خودداری کنند, تحقیق نمایید.
تورهای مسافرتی آفری
برگزاری همایش‌های اربعینی در دانشگاه‌های ایران گامی مفید است
«حامد کرزی» پیروزی پزشکیان را تبریک گفت
خزعلی: انجام بیمه اجتماعی زنان روستایی برای اولین بار
کسب ۲ کرسی بین المللی در سازمان جهانی هواشناسی توسط ایران
واکنش مغرضانه آمریکا به انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران
پیام تبریک رئیس ونخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق به رئیس جمهور منتخب
حزب‌الله و مقاومت، ایران را پشتیبان قوی، ثابت وهمیشگی خود می‌دانند
اعطای بورس به دانشجویان ممتاز بین‌المللی در دانشگاه امیرکبیر
پیام تبریک نماینده جهاد اسلامی فلسطین به پزشکیان
مفروش شدن حرم امام حسین(ع) در آستانه محرم +عکس
اردوغان:در دولت جدید همکاری بین ایران و ترکیه تقویت می‌شود
تکذیب ارسال پیام محرمانه به وزیر خارجه اسرائیل توسط لبنان
میراث‌دار شهید رئیسی از جهت تقوا بی‌شک سعید جلیلی است
۱۷ مدال برای ایران در روز نخست پرورش اندام قهرمانی آسیا
حرم امام علی (ع) در آستانه محرم سیاه‌پوش شد
تبریک رئیس شورای عالی سیاسی یمن به پزشکیان
دیدار رئیس‌جمهور منتخب با رهبر انقلاب اسلامی
تبریک«تبون» به پزشکیان و تاکید بر تقویت روابط ایران و الجزایر
رسانه‌های عبری: فردا اعتراضات علیه نتانیاهو به اوج می‌رسد
سعید جلیلی با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کرد
هر کدام از روسای جمهور چند درصد آرای واجدین شرایط را کسب کرده‌اند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top