تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/05/05 - 13:22
کد خبر: 174079

روایت یکی از شاعران کشور از پفک فروشی در بوفه پادگان؛

فارغ التحصیلان و مسئله «اتلاف وقت» در سربازی

فارغ التحصیلان و مسئله «اتلاف وقت» در سربازی

گرچه طی چند سال گذشته اقدامات اندکی برای رفع مشکلات «فرعی» جوانان در این حوزه شده است که بزرگترین آن امتیاز به سربازان غائب بوده است، اما حرکت جدی در «بروز رسانی» قوانین سربازی در ایران با توجه به «سیل» دانشجویان و افزایش سن که تبعات اجتماعی دیگری را در پی دارد نشده است.

یکی از مخاطبین خبرنامه دانشجویان ایران که اتفاقا از شخصیت های فرهنگی و جزء شاعران شناسنامه دار است و چندین نوبت در دیدارهای رمضانیه شاعران با رهبر انقلاب شرکت کرده در مطلبی از اتفاقات و روال عجیب و غریب « این روزهای » پادگان‌های نظام وظیفه گفت که جزء «علافی» و «اتلاف وقت» چیزی دیگری برای سربازانی که تخصصی دارند، ندارد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، مسئله سربازی که طی سال‌های گذشته و با افزایش فارغ التحصیلان دانشگاهی و بالطبع با افزایش «سن» جوانان همراه شده، به عنوان یکی از معضلات این روزهای جوانان است، مسئله‌ای که با بی برنامگی و عدم انعطاف پذیر در برنامه ریزی مناسب ازسوی مسئولان نظام وظیفه  دوچندان شده است.

مصداق های زیادی برای این ادعا است، از ماجرای عجیب و غریب خوشگذرانی سرباز فراری در قطر تا قانون «خلع الساعه» سربازان تازه متاهل شده که باعث سردرگمی خانواده‌ها شد.

سربازی

یکی از مخاطبین خبرنامه دانشجویان ایران به نام م. چ، متولد 1367 که پس از کسب مدارک دانشگاهی و سابقه فرهنگی زیاد که به عنوان یکی از شاعران برتر کشور در دیدار رمضانیه با رهبر انقلاب شرکت کرده است، با ارسال کامنتی از سرگذاشت عجیب و غریب این روزهای خود می گوید: "من بعد از گذراندن دوره آموزشی و تقسیم یگان شدن، به یکی از پادگان ها در تهران برای گذران دوره «22 ماهه» اعزام شدم، جالب اینجا است که یکی از دوستان ما آنجا بود و من را به فرماندهان معرفی کرد، اما یکی از «عزاب آورترین» بخش این بود که آن فرمانده به من گفت؛ من میدانم شما آدم فرهنگی هستی اما بدلیل زیاد بودن سرباز در این پادگان بهتر از حضور در بوفه و «پفک فروشی» کار دیگه‌ای نمی توانیم برای شما انجام کنیم!"

چرا معضل سربازی حل نمی‌شود
گرچه طی چند سال گذشته اقدامات اندکی برای رفع مشکلات «فرعی» جوانان در این حوزه شده است که بزرگترین آن امتیاز به سربازان غائب بوده است، اما حرکت جدی در «بروز رسانی» قوانین سربازی در ایران با توجه به «سیل» دانشجویان و افزایش سن که تبعات اجتماعی دیگری را در پی دارد نشده است.

این مسئله در حالی است که همواره دانشجویان در دیدارهای خود با رهبر انقلاب در دیدار رمضانیه به آن اشاره داشته اند وحتی رهبری معظم نیز از چاره اندیشی برای این مسئله سخن گفتند.

سربازی

یک نماینده مجلس: با حقوق 700 هزار تومنی هم معیشت سربازان نمی‌گذرد

عباسعلی منصوری آرانی از نمایندگان مجلس یکی از افرادی است که طرح اصلاح قانون فعلی سربازی را پیگیری می‌کند، وی که چندی پیش در برنامه تلویزیونی شبکه 2 حاضر شده بود بحث سربازی را یک مسئله «استراتژیک» عنوان می کند:  این مسئله تنها به صورت یک موضوع در مجلس مطرح شده است، که باید نمایندگان نگاه ویژه ای به این مسئله کنند البته این موضوع یک بحث استراتژیک است و باید جنبه های مختلفی برای اصلاح آن در نظر گرفته شود.

وی با بیان این مطلب که هزینه های سربازی بر دوش خانواده ها است، عنوان می‌کند: حقوق فعلی سربازان حتی کفاف رفت و آمد جوانان را هم نمی دهد، مسئولین باید در این موضوع حساس باشند، حقوق 700 هزار تومان نیز نمی توان هزینه های جاری سربازان را تامین کند.

طرحی که خاک می‌خورد

البته در این بین، مرداد 92 بود که مرکز پژوهش های مجلس در طرحی (اینجــــا) ضمن برشمردن مشکلات فعلی سربازی در ایران ۷ مدل جایگزین و تمهیدات لازم برای ترسیم الگوی مناسب برای پایان وضعیت فعلی خدمت سربازی ارائه داد؛ طرحی که مشخص نیست چرا تا به امروز هیچ کار عملی برای بررسی و عملیاتی کردن آن اندیشیده نشده است. (در این باره بیشتـر بخوانید)

سربازی

جانشین نظام وظیفه: «سربازی حرفه‌ای» فعلا اجرایی نیست

مسئولان نظام وظیفه در این میان استدال‌های قابل تاملی درباره «طرح تحول» سربازی دارند؛ ابراهیم کریمی، جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا اخیرا در گفتگویی درباره طرح مسئله سربازی حرفه ای می گوید:  "باید تعریف عملیاتی نسبت به آن داشته باشیم یعنی سرباز حرفه‌ای که در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود دارای تعریف مشترکی است یا خیر. برخی مواقع از اصطلاحاتی مانند ارتش حرفه‌ای و سرباز حرفه‌ای در جامعه استفاده می‌شود که تعاریف گوناگونی دارد. گاهی سرباز حرفه‌ای به این معنی است که فقط مزایای بالایی دریافت شود  اما برخی حرفه‌ای را به منظور دانش بیشتر نظامی‌گری می‌دانند. بنابراین اول باید یک تعریف مشخص از این اصطلاح معین شود تا منظور بازگوکنندگان مشخص شود. اما در حال حاضر سربازی در کشور ما هم تک‌بعدی نیست، اگر سربازی که چندین سال در خدمت نیروهای نظامی باشد و مزایای بالا دریافت کند را حرفه‌ای بنامیم در حال حاضر بخشی از نیروهای مسلح به این شکل فعالیت می‌کنند. نیروهای پیمانی به همین شیوه فعال هستند یعنی به جای خدمت سربازی وارد نیروهای مسلح شده و با حقوق بیشتری مشغول فعالیت می‌شوند."

سربازی از چشم جوانان کشور افتاده است
به هر حال نبود «مدیریت با طراوت» و «بروزبودن» در قوانین جاری نظام وظیفه باعث شده است که سربازی از نگاه جوانان افتاده باشد، گلزاری معاون وزارت ورزش و جوانان چندی پیش در همایش جوان سرباز می گوید: متأسفانه جوانان امروز سربازی را کار بی منفعتی دانسته و سعی در شانه خالی کردن از آن دارند و به طرق مختلف به دنبال معافیت و خرید از خدمت هستند این درحالی است که دوره خدمت سربازی می‌تواند دوره سازندگی و معنویت باشد. معتقدم اگر نیروهای مسلح به درستی به وظایف خود در طول خدمت سربازی سربازان عمل کنند قادر به اصلاح بسیاری از مشکلات تربیتی جوانان که در خانواده‌ها و مدارس شکل گرفته هستیم."

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1394/05/05 - 13:47

یه تدبیر کنه این دولت بی تدبیر و بیاد بر اساس رشته کارگروه هایی رو تشکیل بده مثلا کشاورزی گرایش آب یا نمی دونم حقوق بعد تحصیلات اینا رو در ازای همون سربازی برای طرحهای پژوهشی بفرسته تو جامعه و ازشون بخواد که کار کنند ولی الان دیگه توافق شده و ملت نیاز به سربازی نیست اینقدر کارآفرین ایدزی می ریزه تو جامعه که جوون کم میاریم و باید وارد کنیم.
این چه خدمت مقدسی شد که این قد به خاطر قداست امریه یا آزار بودنش سر و دست و می شکنند.
ناشناس
1394/05/05 - 15:41

به خدا یه فکری به حال این ملت بکنید، شعار می دیم امام زمان ظهور کن بعدش بخاطر سربازی و ترس از سربازی کسی ازدواج نمی کنه این فرهنگ غربی سربازی اجباری که مال ایران نیست باید برداشته شه
ناشناس
1394/05/05 - 16:12

راه حل سربازی را از آقای ظریف بپرسید که در دوره جنگ امریه برای کار در نیویرک گرفت! و خدمت سربازیش را در آمریکا انجام داد! در حالی که جوانان الان در زمان صلح هم نمی توانند امریه بگیرند!!
ایمان سیستانی
1394/05/06 - 08:14

پ مهدی هم سرباز شد!
تورهای مسافرتی آفری
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top