تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/05/13 - 09:47
کد خبر: 174932

درباره حضور هاشمی در انتخابات مجلس خبرگان؛

مهره‌های سفید!

مهره‌های سفید!

حضور «مهره‌های سفید» در انتخابات؛ این کلمه ای است که این روزها در اردوگاه اصلاح طلبان به گوش میرسد، استراتژیکی که از درست بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات 92 کلید خورد و این روزها شکل و قالب خود را با حضور هاشمی در انتخابات مجلس خبرگان گرفته است.

خبرنامه دانشجویان ایران: حضور «مهره‌های سفید» در انتخابات؛ این کلمه ای است که این روزها در اردوگاه اصلاح طلبان به گوش میرسد، استراتژای که از درست بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات 92 کلید خورد و این روزها شکل و قالب خود را با حضور هاشمی در انتخابات مجلس خبرگان گرفته است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و ایجاد فضای روانی «توافق وین» و بالطبع تقویت جریان اصلاح طلب میشد پیشبینی که این جریان برنامه ویژه ای را برای حضور در دو انتخابات سال 94 یعنی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان داشته باشد.

بدون شک بزرگترین سد حضور اصلاح طلبان، کارنامه سیاه آنها در فتنه سال 88 است، که این جریان با «اشراف» بر این مسئله به دنبال حضور «مهره های سفید» خود برای حضور موفق در این انتخابات هستند، به طوری که مرد خاکستری اصلاحات استراتژی حضور این جناح سیاسی را برای عبور از شورای نگهبان "سازماندهی نیروهای سفید" عنوان می کند.

لیدری عارف برای انتخابات بهارستان و اعلام حضور هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان را می توان مصداق عینی این استراژی نامید. البته در این میان پارامترهای دیگری از جمله تقویت جریان «اعتدال» بعد از توافق وین و نزدیکی «لاریجانی‌ها» به جریان دولت از دیگر مسائلی است که در جای خود باید به تحلیل نشست.

اما اعلام روز گذشته حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان، باعث شد رسانه ها جریان منتسب به اصلاح طلب دور تازه ای از فضاسازی خود را برای حضور وی شروع کنند.

روزنامه آرمان روابط عمومی (منتسب به خانواده هاشمی رفسنجانی) در مطلبی با عنوان " خواهم آمد، نگران نباشید" نوشت: "وقتی او درباره انتخابات مجلس خبرگان اینگونه سخن می‌گوید اذهان به سمت انتخابات سال 92 می‌رود. در آن انتخابات هم‌ هاشمی تمایلی برای حضور نداشت و بارها این عدم تمایل را اعلام کرده بود اما وقتی فوج‌فوج نامه درخواست به او می‌رسید تکلیف را در «نه» نگفتن دید و به رغم اینکه از اتفاقات پس از ثبت‌نام آگاه بود برای اجابت درخواست اکثریت به وزارت کشور رفت و ثبت‌نام کرد. آگاهی‌ هاشمی از سرنوشت ثبت‌نام از آنجا مشخص بود که حسن روحانی درصدد انصراف به احترام او بود اما ‌هاشمی از او خواست در عرصه باقی بماند."

روزنامه آرمان

روزنامه آفتاب یزد دیگر روزنامه اصلاح طلب نیز در تحلیلی با عنوان "حضوری برای دفع تندروها"  نوشت: "غرق شدن در نتایج مجلس دهم، بی شک نباید مارا از اهمیت آینده مجلس خبرگان غافل کند. اهمیتی که گویی اینبار هم آیت اله هاشمی رفسنجانی به خوبی ازآن آگاه بود تا علی رغم همه هزینه هایی که بابت حضورش در صحنه سیاست در این چند سال داده بازهم از آن دوری نکند و در ادامه از همه صالحین بخواهد تا برای رسیدن به مجلس خبرگان حضور داشته باشند. به نظر می‌آید حضور اینبار آیت‌اله حضوری متفاوت با همه بودن هایش در مجلس خبرگان باشد و البته پیام ها و پیامدهای متفاوتی را هم خواهد داشت."

روزنامه آفتاب

روزنامه ابتکار نیز در انتشار عکس تمام قد هاشمی در صفحه اول خود در تیتری با عنوان "آیت‌الله آمد" با بیان این نکته که انتخابات مجلس خبرگان امسال "ماهیت سیاسی پررنگی" دارد، نوشت: "اعلام کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای انتخابات خبرگان در حالی انجام شد که دو جریان خبری مرتبط با انتخابات در اطراف وی وجود دارد. یکی از این محورها پیرامون انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی است. بسیاری اعتقاد دارند با رویکرد عام به گفتمان اعتدال در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 و نیز نزدیکی اصلاح‌طلبان به این جریان و با توجه به پایگاه اجتماعی آن‌ها، در انتخابات پیش رو لیست مورد تایید چهره‌هایی همچون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی و رئیس دولت اصلاحات از بیشترین بخت و اقبال برای کسب کرسی‌های سبز مجلس برخوردار است."

روزنامه اعتماد دیگر روزنامه رسمی جریان اصلاح طلب نیز در تحلیل خود نوشت: "هاشمی‌رفسنجانی این روزها بازهم تغییر کرده است. سیاستمدار خبره‌ای است که «تغییر» جزو لاینفک سال‌های حیات سیاسی‌اش بوده است. اگر لازم باشد تا یک لحظه پیش از پایان زمان ثبت نام هم از کاندیداتوری نمی‌گوید و اگر لازم باشد از ماه‌ها پیش می‌گوید."

روزنامه ابتکار

بدون شک در فاصله حدود 6 ماه به دو انتخابات «مهم» کشور و پررنگ‌تر شدن «ترکیب نهایی» گروه‌های سیاسی، اصلاح‌طلبان سعی دارند با حمایت از چهره‌های «قدیمی و باسابقه» همچون هاشمی رفسنجانی و حضور حسن خمینی به عنوان یک چهره «کم حاشیه» انتخابات را به نفع خود به پایان برسانند. انتخاباتی که به گفته هاشمی " بسیار مهم و جزو مهم‌ترین انتخابات" است.

به هر حال باید دید با حضور هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان  از یک سوء و محمدرضا عارف در انتخابات بهارستان، جمع بندی دیگر جریان های سیاسی به خصوص اصولگرایان که این روزها با اختلافات «درون جبهه ای» مواجه شده اند چگونه خواهد شد؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top