تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/05/21 - 10:30
کد خبر: 175640

معرفی کتاب «دختر شینا»؛

زندگیِ جاریِ یک زن در جنگ

زندگیِ جاریِ یک زن در جنگ

ادبیات دفاع مقدس و ژانر داستان‌های این حوزه سال‌هاست که مورد توجه نویسندگان وخوانندگان این حوزه از ادبیات است. در این میان نوع نگاه نویسنده اکثرا به ماجراها و خاطراتی می‌پردازد که مستقیما خواننده را به محیط جبهه و ماجراهای حول آن سوق می‌دهد.

خبرنامه دانشجویان ایران: ادبیات دفاع مقدس و ژانر داستان‌های این حوزه سال‌هاست که مورد توجه نویسندگان وخوانندگان این حوزه از ادبیات است. در این میان نوع نگاه نویسنده اکثرا به ماجراها و خاطراتی می‌پردازد که مستقیما خواننده را به محیط جبهه و ماجراهای حول آن سوق می‌دهد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، داستان دختر شینا شاید از این حیث متفاوت باشد. نگاه به دفاع مقدس این بار با تاکید بر داستان زندگی یک زن که خارج از میدان نبرد، زندگی‌اش دست‌خوش اتفاقات و سختی‌هایی می‌شود به نوعی تفاوت نگاه به هشت سال دفاع مقدس را در پی دارد. دختر شینا داستان زندگی دختر نازپروده‌ای است که در مسیر زندگی بعد از ازدواج، خواسته و ناخواسته شرایطی را تجربه می‌کند که برای خواننده بهت و تحسین را در پی دارد.

دختر شینا

قدم‌خیر محمدی، همسر شهید حاج ستار ابراهیمی در این کتاب از خوشی‌ها و ناخوشی‌هایِ زندگی در نبودِ شوهر رزمنده خود تعریف می‌کند. نثرِ کتاب، رمان‌گونه است. به طور حتم یکی از نکات مثبت دختر شینا همین داستان‌پردازی و روان بودنِ تعریف ماجرا از زبان قدم‌خیر محمدی است. دختری که در خانۀ پدر با همه نازها و راحتی‌ها بزرگ می‌شود و طی ماجرایی عاشقانه، بانویِ خانۀ مردی می‌شود که تنها 9 سال آن هم نه مداوم، زندگی را با او تجربه می‌کند. زندگیِ عاشقانه‌ای که ثمرۀ آن یتیمی پنج فرزند قدم‌خیر بعد از شهادت حاج ستار است. نکتۀ قابل تامل داستان، تاکید بر وجود علایق دنیوی مانند همه زندگی‌های دیگر است. حاج ستار، عاشقِ دختران و پسر خویش است. در جاهایِ مختلف داستان این علاقه به قدم‌خیر و بچه‌ها را اظهار می‌کند. همین ماجرا، خواننده را به بغضی مبهم دچار می‌سازد. خانواده‌ای که زندگی را عاشقانه شروع می‌کنند و در طول 9 سال همۀ انگیزه‌ها برای ادامه این زندگی عاشقانه مهیاست. قدم‌خیر اما فراتر از این زندگی عاشقانه، مردانه استقامت می‌کند. «دختر شینا»، داستان زنان قهرمانی است که چه در زمان حیات همسر چه بعد از شهادت او بارِ زندگی را تنها و محکم به دوش می‌کشند. در زمانی که حتی تربیت و بزرگ کردن یک کودک برای نسل حاضر خیلی دور از ذهن می‌نماید، قدم‌خیر داستانی را تعریف می‌کند که بیشتر از آنکه داستانِ زندگی خودش باشد، داستان زندگی نسلی است که می‌تواند اسطورۀ نسل حاضر باشد.

دختر شینا

از دیگر نکات مثبت داستان، ملموس بودن روند زندگی قدم‌خیر برای مخاطب جوان است. دختری که تا قبل از ازدواج همیشه تحت حمایت و محبت بی‌شائبۀ پدر و مادر قرار دارد. دلتنگی‌ها برای خانۀ پدری بعد از ازدواج و تحمل غم دوری همسر همه و همه به مخاطب جوان کمک می‌کند بیشتر با شخصیتِ اصلی داستان همذات‌پنداری کند. روند داستان‌گونه و فراز و فرودهای داستان هم از سوی دیگر باعث کشش هر چه بیشتر مخاطب به خواندن ادامه ماجراست. برعکس خیلی از کتب دیگر از این دست فضا، شعاری نیست.

قدم‌خیر در بعضی قسمت‌های داستان خیلی مستقیم خستگی خود را بیان می‌دارد. در بعضی صفحات، مخاطب کلافگی شخصیتِ اول داستان را درک می‌کند. همین به هر چه بهتر همراهیِ با قدم‌خیر کمک می‌کند. با این حال او تا آخرین لحظه داستان زندگی خودش حرفی از ناامیدی نمی‌زند. حتی خوشی‌های کوچکِ خانواده را آنقدر زیبا بیان می‌کند که برای مخاطب هم نهارِ آبگوشتِ خانوادۀ کوچکشان بعد از یک مدت طولانی دوری، دلچسب و گوارا می‌نماید. با همه این اوصاف شیرزنانی مثل قدم‌خیر محمدی در تاریخ این مرز و بوم کم نیستند و شاید همتی می‌‍خواهد تا قلمی توان بیان داستان زندگی آنها را برای نسلی که تشنه انتخاب اسطوره است داشته باشد.

«دختر شینا» به قلم بهناز ضرابی‌زاده و توسط انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top