تاریخ انتشار: شنبه 1394/07/11 - 00:08
کد خبر: 180868

غار کرکس، طولانی ترین غار شرق کشور

هیات بین المللی غارنورد در بازدید و نقشه برداری از غارهای خراسان رضوی را طولانی ترین غار شرق کشور اعلام کردند.

خبرنامه دانشجویان ایران: هیات بین المللی غار نورد در بازدید و نقشه برداری از غارهای خراسان رضوی را طولانی ترین غار شرق کشور اعلام کردند.

این گروه هفت نفره متشکل از کشورهای ایران، بلغارستان، رومانی، لهستان برای جستجو، اکتشاف و نقشه برداری غارهای استان خراسان به سرپرستی الکسی ژالوف رئیس انجمن غارنوردان بالکان در سفر 9 روزه خود از غار مغان، غار کرکس و غارهای نمکی و غار بتون که عمیق ترین غار شرق کشور است، بازدید کردند.

رئیس اداره کل محیط زیست استان در نشستی خبری با خبرنگاران با بیان اینکه استان خراسان آماده همکاری برای رصد آئین نامه های حفاظتی غارها دارد گفت: هدف ما از غارشناسی گردشگری نیست چون گردشگری غارها را از بین میبرد و هدف ما طبیعت گردی است.

صالحی افزود: غارها امن ترین نقاط در مواقع بحران و خطر هستند و غارنوردان تنها کسانی هستند که در بسیاری از مکان ها میتوانند کمک رسانی کنند.

نظام دوست دبیر کارگروه غارشناسی خراسان رضوی هم دراین نشست با بیان اینکه علت بازدید این گروه، هفته غار پاک است که از دوم مهرماه شروع شده و این گروه با بازدید از هر غار به پاکسازی غارها راپرداختند گفت :غارها سرچشمه 30 درصد آب های شیرین کشور هستند و ذخیره گاه آب کشور غارها هستند و به همین دلیل باشگاه تخصصی غار در استان تشکیل شده است.

سرپرست بلغارستانی تیم هم در این نشست گفت: هدف اصلی و اولیه ما دوستی بین کشورها و مسائل اجتماعی نظیر آشنا شدن با آداب و رسوم مردم ایران است وهدف دوم ما شناسایی غارهای ایران است.

الکسی ژالوف با ابراز خوشحالی از راه اندازی اولین هیات اعزامی بین المللی در شرق کشور افزود: امیدواریم این همکاری ها ادامه داشته باشد و بتوانیم با هم پروژه های غارنوردی بیشتری را همکاری کنیم.

سرپرست بلغارستانی این گروه با اشاره به نقاط ضعف غارهای ایران گفت: قوانین خاصی در حفاظت از غارها در ایران وجود ندارد و موسسات و سازمان ها باید به دنیال این باشند که قوانین مدونی برای حفاظت از غارها تدوین کنند.

متخصص زمین شناس گروه هم با اشاره به تنوع زیستی ایران و تحقیقات خوددر این زمینه ایران را از منظر زیستی یک پدیده دانست و گفت: غارهای زیبا و غنی این منطقه با ویژگی های متفاوتی از غرب کشور است و ما در ابتدای تحقیقی هستیم که میتواند بسیار مثمر ثمر باشد.

کمن بورف با اشاره به شباهت مردم ایران با منطقه بالکان گفت : متاسفانه در رسانه های اروپایی دید بسیار بدی به کشورهای منطقه و ایران وجود دارد اما جالب اینجاست که ما احساس راحتی بیشتری با مردم این منطقه داریم.

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تأثیر قوانین جدید بر صرافی ‌های ارز دیجیتال
مه بافت بهترین تولید کننده کش و نوار
محبوب ترین بازی‌های Esports در سال ۲۰۲۴
نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ / راهنمای خرید آنلاین کتاب
بهترین سایت تبلیغات کسب و کار (برنامه‌های رایگان را بشناسید)
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه را با شرایط ویژه پذیرش می‌کنیم
گشت مرزی آمریکا هم وارد دانشگاه‌ها شد +فیلم
جزئیات توافق مهم ایران و آژانس
ابلاغ مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
ژست های تتلو در آخرین جلسه دادگاه +عکس
تتلو: اشتباه کردم و هیچ دفاعی ندارم
اسیدپاشی به بازیکن ملی پوش +عکس
سازمان مالیاتی به ابهامات طلا فروشان پاسخ داد
دو نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا مشخص شدند
ضربه ناک‌اوت نوشاد عالمیان در جده
افتتاح کتابخانه مرکزی دانشگاه جهرم با حضور معاون توسعه منابع وزیر علوم
فیلم/ سیل آخرالزمانی در کنیا +فیلم
تشدید تنش میان اسرائیل و آمریکا
دبیر: یک طلا در المپیک بگیریم هنر کرده‌ایم
درس اخلاق/ ذکر خدا با انسان چه می‌کند؟ +فیلم
ارتش اسرائیل مدعی تسلط بر گذرگاه رفح شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top