تاریخ انتشار: شنبه 1394/07/18 - 10:11
کد خبر: 181640

محمدعلی رحیمی‌نژاد؛

دیپلماسی تلخند

دیپلماسی تلخند

سیاست خارجه دربر دارنده رفتار و چگونگی تعامل یک ملت با سایر کشور ها در سراسر دنیا می باشد. در افکار نظریه پردازان چگونگی تعامل می تواند برگرفته نوع رفتار راس قدرت سیاسی و افراد خاص(مانند کشور عربستان)، دنباله روی از اتفاقات و رویداد های داخلی و جدای از موارد مزبور و با توجه به حوادث و سیاست های بین المللی باشد

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدعلی رحیمی نژاد// سیاست خارجه دربر دارنده رفتار و چگونگی تعامل یک ملت با سایر کشور ها در سراسر دنیا می باشد. در افکار نظریه پردازان چگونگی تعامل می تواند برگرفته نوع رفتار راس قدرت سیاسی و افراد خاص(مانند کشور عربستان)، دنباله روی از اتفاقات و رویداد های داخلی و جدای از موارد مزبور و با توجه به حوادث و سیاست های بین المللی باشد.

نقطه اوج دیپلماسی دولت جاری را باید در ایجاد ارتباط با آمریکا دانست و همانطور که می دانیم نقطه شروعی برای اجرای افکار دولت در زمینه اجرای ارتباط با غرب و آمریکا دانست.

برای ارائه مدلی بهتر از تداوم این نوع دیپلماسی توجه به مشابه آن در دولت خاتمی خالی از فایده نیست:

فعالیت‌های خاتمی به وضوح می‌توان غر‌ب زدگی و خودباختگی را در رفتار وی مشاهده کرد، باروی کار آمدن دولت اصلاحات که در پی آن بسیاری از ارزش‌های اسلامی و انقلابی به اسم تنش زدایی کنار گذاشته شد، در راستای گسترش روابط دیپلماتیک با کشورهای اروپائی و به خصوص کشور انگلیس، واکنش تعجب برانگیزی از سوی رئیس دولت صورت گرفت. سیدمحمد خاتمی در کنفرانس خبری در حاشیه پنجاه و سومین مجمع عمومی سازمان ملل در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۷۷ در نیویورک ، فتوای صادره از سوی امام خمینی(ره) را کاملاً پایان یافته اعلام کرد.

سفر به فرانسه: شیوه دیدار خاتمی با ژاک شیراک، رئیس جمهور وقت فرانسه آنقدر برای منتقدین آزار دهنده بود، که دولت قبل(احمدی نژاد) از آن به عنوان یکی از تلخ ترین روزهای زندگی خود نام برد. اصلاح طلبان در پاسخ گفتند که آقای شیراک در پایین پله‌ها خاتمی را در آغوش کشیده‌ نه در بالای پله ها. اما گویا از این نکته که در تصاویر منتشر شده این دیدار گویاست، غافل ماندند که طبق اصول دیپلماتیک «رئیس جمهور میهمان به همراه رئیس جمهور میزبان» از گارد ویژه سان می بیند در حالی که در هر دو سفر خاتمی به فرانسه، ژاک شیراک مغرورانه در آستانه کاخ الیزه ایستاده تا وی مسیر منتهی به کاخ را به تنهایی پیموده و شتابزده از گارد سان ببیند و بعلاوه، برخلاف اصول دیپلماتیک ، هیچ فرش قرمزی به افتخار رئیس جمهور ایران پهن نشد.

در ادامه خاتمی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت امریکا انتخاب وی را یک «نشانه امیدوار کننده» در روند سیاست‌های ایران خواند. اما شاید صریح ترین موضع در مورد روابط دوجانبه، مربوط به «ریچارد کلمن» باشد که روی کار آمدن اصلاح طلبان را پایان روزهای سردگمی امریکا دانست و اضافه کرد: «من به همه مردم دنیا می گویم، ما (به ایران) باز خواهیم گشت.»(روزنامه کیهان، ۱۸/۴/۱۳۷۹)

پس از همکاری بی‌سابقه مسئولان ایرانی با امریکا در مسائل افغانستان و عراق، جرج بوش، در ژانویه ۲۰۰۲ ایران را، همراه با دو کشور دیگر ،ا محور شرارت در منطقه می‌خواند که به گفته خاتمی: «مسئله محور شرارت معین کردن ایران روابط ما را به موقعیتی رساند که شاید بدتر از موقعیتی بود که در آغاز انقلاب و اوج دشمنی های ایران و امریکا وجود داشت ».

اما در عمل نتیجه این سیاست چه بود ؟ برای پاسخ لازم است برخی از مواضع سیاست خارجه ما نیز کمی مورد واکاوی قرار گیرد:

شروع تماس تلفنی و آمریکا و آغاز تعامل مستقیم، مواضع تحقیر کننده از سوی مسئولین رده بالای آمریکا علیه ایران، وادادگی فراوان در عرصه مذاکرات هسته ای بطوریکه در مجلس آمریکا بخاطر باخت 3-2 در عرصه خارجی جشن می گیرد اما مقابل مجلس ما تحصن برگزار می شود، دست دادن اتفاقی آقای وزیر بطور اتفاقی و در راهروهای سازمان ملل، رد درخواست ملاقات با آقای وزیر از سوی شاهزاده سعودی، ویزا ندادن به ابوطالبی نماینده ایران در سازمان ملل،ورود از موضع ضعف در برابر کشور های منطقه که اوج آن را در حادثه منا و...که شاهد بودیم عمدتا دال بر نوعی وادادگی و دلخوشی به بهبود در ادامه است .

نکته جالب خلع موضع گیری قاطع در عرصه خارجی و عدم پشتوانه عمده جامعه با این تحولات با این اقدامات می باشد ؛ شاید طرح برگزاری رفراندوم از سوی آقای روحانی در عرصه مذاکرات برای پر کردن همین خلایا بوده است.

در هر حال تصویر کشورمان در سطح بین الملل در حال تغییر است ، آن هم از کشوری مقاوم به کشوری که محافظه کاری بیش از حد سرلوحه آن گردیده است. زمانی باید زنگ خطر را احساس نمود که پای گسترده شدن روابط خارجی با شیطان بزرگ به بهانه هایی موجه از قبیل سفر هیات های آکادمیک و علمی، تسهیل جذب دانشجو به کشور های غربی و مواردی از این قبیل پیش می آید.

نتیجه ملموس دیپلماسی فعلی از سوی دولت جاری گستاخی دیگرکشورها در سطح بین الملل و منطقه، سرخوردگی مردم و به حاشیه رفتن مسائل اصلی کشور از قبیل اشتغال، تورم( که نرخ آن از 180 کشور جهان بالاتر بوده)، تولید داخلی و... بوده است. امید که با رفتاری دقیق تر در عرصه سیاست بین الملل شاهد عزت و اقتدار در کنار مصلحت برای آینده کشور باشیم. 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top