تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/08/05 - 19:54
کد خبر: 183349

افتتاح رشته اقتصاد مقاومتی در 2 دانشگاه

خبرنامه دانشجویان ایران: در دومین روز از هفته پدافند غیرعامل رشته اقتصاد مقاومتی در مقطع کارشناسی ارشد در 2 دانشگاه امام حسین‌(ع) و مالک اشتر راه‌اندازی شد.

به گزارش تسنیم، دومین همایش نقش پدافند غیرعامل در اقتصاد مقاومتی و رونمایی از رشته اقتصاد مقاومتی در مقطع کارشناسی ارشد در 2 دانشگاه امام حسین (ع) و مالک اشتر در محل سالن اجتماعات باقرالعلوم (ع) دانشگاه مالک اشتر برگزار شد.

در این همایش که با حضور سردار جالالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد مجوزهای لازم برای برگزاری مقطع کارشناسی ارشد رشته اقتصاد مقاومتی در این 2 دانشگاه گرفته شده و تاکنون تعدادی دانشجو در این رشته جذب و مشغول تحصیل شده‌اند.

اقتصاد مقاومتی که از 2 تا 3 سال پیش در کلید واژه‌های مقام معظم رهبری مطرح شد به خاطر مقابله با جنگ اقتصادی قدرت‌های استعماری علیه انقلاب اسلامی بوده است و در این زمینه قرارگاه اقتصاد مقاومتی به سوی تولید محتوا برای اقتصاد مقاومتی افتاده است.

به گفته یکی از کارشناسان جنگ‌های امروزی به سمت جنگ اقتصادی حرکت کرده و در لابی‌های طبقه‌بندی شده غربی تولید محتوا برای مقابله با کشورهای مستقل انجام می‌شود، بنابراین مفهوم اقتصاد مقاومتی برای مقابله با اتاق‌های فکر کشورهای استعمارگر علیه جمهوری اسلامی است و ایجاد رشته اقتصاد مقاومتی برای تربیت نیروهای زبده در این رشته اقتصادی خواهد بود.

سردار سرتیپ غلامرضا جلالی در دومین همایش نقش پدافند غیرعامل در اقتصاد مقاومتی گفت: خودکفایی در محصولات اساسی بسیار مهم است زیرا مراکز پژوهشی آمریکا بر روی اثرگذاری تحریم در اقتصاد کشور ما کار کرده‌اند و ما باید در تولید محصولات اساسی غذایی از خودکفایی حمایت کنیم.

وی افزود: اگر به دلیل گران تمام شدن قیمت آب از خودکفایی در تولید گندم برنج و ذرت بیرون بیایم این به مفهوم بازی کردن در زمین دشمن است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: گرچه اعتقاد داریم مصرف بهینه آب در کشاورزی و صرفه‌جویی باید به دقت رعایت شود اما چرا به این بهانه تولید محصولات کم اهمیت‌تر مانند خربزه، هندوانه، خیار و گوجه مورد اعتراض قرار نمی‌گیرد اما به خودکفایی در کالای اساسی مانند گندم اعتراض می‌شود.

جلالی مسئله دیگر را سبک زندگی و مباحث فرهنگی در حوزه اقتصاد دانست و گفت:‌ متأسفانه مسابقه مصرف‌‌گرایی در برندها مدنظر است در حالی که طبق آیه قرآن ولاتسرفوا یعنی مصرف‌گرایی به این معنا در حوزه حرام قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به نامه چهار وزیر به رئیس جمهور گفت:‌درست است که اقتصاد ما در شرایط خوبی قرار ندارد اما نباید توسعه مصرف‌گرایی در اقتصاد شکل گیرد و باید الگوی مصرف برای ما تعریف شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: دشمن با تبدیل نارضایتی مردم به سلاح درصدد کاهش رضایت‌‌مندی مردم است و ما باید سطح معیشت مردم را بهتر کنیم چون اگر به نارضایتی بینجامد کارخانه‌ها از تولید می‌افتند و شرایط اقتصادی بدتر می‌شود.

جلالی در مورد فساد اقتصادی گفت: در همه کشورها در زمان جنگ با افراد ستون پنجم به عنوان خائن شدید برخورد می‌شود و ما که اکنون در جنگ اقتصادی قرار داریم مفسدان اقتصادی همان نقش ستون پنجم دشمن را ایفا می‌کنند و باید با مفاسد اقتصادی شدید برخورد شود.

وی گفت: عده‌ای فساد در زمان دولت‌های دیگر اتفاق افتاده نمی‌خواهند با مفاسد اقتصادی به درستی برخورد شود اما با مبارزه با فساد اقتصادی باید از سفره مردم حفاظت شود و معیشت مردم مورد حمایت قرار بگیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: نظام توزیع اضطراری که در زمان دفاع مقدس به وسیله کوپن انجام می‌شد اکنون از طریق کارت‌های اعتباری برای اقشار مستضعف باید انجام شود.

جلالی گفت: در دفاع مقدس طرح‌های اقتصادی با مشارکت مردم و از طریق مساجد و پایگاه‌های بسیج انجام می‌شد و اکنون نیز باید مردم در اقتصاد مشارکت داده شوند.

وی تأکید کرد: متأسفانه برخی از جریانات به وسیله یک جریان مخفی هدایت شده از خارج در صدد هستند تولید ملی ضربه بخورد و اگر یک کالای ملی تولید شود با اقدام ناجوانمردانه دامپینگ و قیمت‌شکنی تولید ملی را زمین بزنند و گاهی تا 80 درصد به صورت مصنوعی کاهش قیمت می‌دهند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: تولید ملی ثمره دانش شرکت‌های ایرانی است که به عنوان ناموس ملی شناخته می‌شود و برخی از افراد برای کالاهای خارجی آسان می‌گیرند اما در مورد کالای داخلی چنان سخت‌گیری می‌کنند که امکان عرضه در بازار وجود نداشته باشند.

جلالی مفاهیم تهدید در زمان کنونی را ناکارآمدی اقتصاد و عدم تطابق با شرایط امروز دانست و گفت: هنوز بسیاری از افراد جنگ اقتصادی را باور ندارند و می‌گویند در اقتصاد فقط رقابت اقتصادی داریم و تخاصم اقتصادی معنا ندارد.

وی افزود: آمریکا از ابزارهای مانند سوئیفت و WTO و سایر سازمان‌ها به عنوان ابزار جنگ اقتصادی استفاده می‌کند و ما باید در جهت کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد در این زمینه‌ها حرکت کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اصل 110 قانون اساسی ادامه داد: تشخیص و اعلام جنگ و صلح از شئون رهبری است و مقام معظم رهبری در زمستان 90 اعلام کردند تاکنون تحریم بوده و از این‌ پس جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ما راه انداخته‌اند.

جلالی افزود: باید دستگاه‌های امنیتی آماده‌باش خود را حفظ کرده و شاخص‌هایی که از  دشمن برای فشار بر مردم و ایجاد اعتراض استفاده می‌‌کند، شناسایی شود.

همچنین رضا حسنوی رئیس مجتمع پدافند غیرعامل دانشگاه مالک اشتر،در این همایش گفت: در حیطه آموزشی و پژوهشی کارهای مهمی توسط قرارگاه پدافند اقتصادی دانشگاه مالک اشتر، انجام شد.

وی افزود: روند تصویب رشته اقتصاد مقاومتی توسط قرارگاه پدافند اقتصادی و تهیه سرفصل‌های درسی این رشته توسط استادان دانشگاه امام صادق(ع) اقدام شد.

در این همایش نماهنگی پخش شد که توسط سازمان پدافند غیرعامل تهیه شده و در آن اعلام شد طبق قانون اساسی اعلام جنگ و صلح از وظایف رهبری است که مقام معظم رهبری از زمستان 1390، اعلام کردند امروز جنگ تمام‌عیار اقتصادی علیه کشور راه افتاده است. تحریم‌ها از قبل بود، اما از زمستان 90 تا امروز تبدیل به یک جنگ اقتصادی شده است. مسئولان باید در برابر این کلیدواژه حساسیت داشته باشند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کاریکاتور| گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
مستمری والدین شهدا افزایش یافت
آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از امشب
محرومیت معلمان خرید خدمات و حق‌التدریس از عیدی روز معلم
یادی از اسکوییِ فقید؛ صدای ماندگار ورزش
پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
تقلب ناشیانه BBC از CNN در ماجرای فوت نیکا شاکرمی
علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است
دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است
حسینی: لزوم تبیین ماهیت واقعی تمدن غرب برای جوانان
برگزاری اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم +اسامی اعضا
رستمی: ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
اعتراف تازه رسانه‌های رسمی رژیم صهیونیستی درباره حمله ایران
۵ تکنیک [تست شده] برای تمیز کردن کیف چرم طبیعی و مصنوعی
سرمربی پرسپولیس جایگزین حمید مطهری در تیم ملی ؟
معلم‌های سلبریتی که نمی‌شناسید! +فیلم
کلاهبرداری اینترنتی خودش را خواننده سرشناس جا زد
دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع
حادثه در ایستگاه راه‌آهن اهواز/ ۴ نفر مصدوم شدند
واکنش وزیر کشور به گزارش ادعایی درباره مرگ نیکا شاکرمی
افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top