تاریخ انتشار: شنبه 1394/08/23 - 16:17
کد خبر: 185041

هر سال همین موقع اتفاق می‌افتاد

خبرنامه دانشجویان ایران: اردیبهشت امسال بود که هتک حرمت به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده باعث شد تا اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده متوقف شود. مسئولان ایرانی اعلام کردند که پس از محاکمه خاطیان سعودی درباره اعزام مجدد عمره‌گزاران تصمیم‌گیری می‌کنند.

به گزارش تسنیم، آن‌روزها تعطیلی این سفر برای برخی خوشایند و برای عده‌ای بهت‌آور بود. همیشه کسانی هستند که وقتی پای دین و معنویت آدم‌ها وسط می‌آید، به همه خرج‌های مالی آن انتقاد می‌کنند و خواستار تخصیص آن به مسئله‌های زیست‌محیطی و انسانی می‌شوند. آنها اتفاقاً در لطیفه سازی‌های سخیفِ پس از حادثه جده نقش جدی و فعالی داشتند. تعطیلی عمره برای چنین کسانی قطعاً خوشحال‌کننده است.

عمره در روزهایی تعطیل شد که کاروان‌های دانشجویی از سراسر کشور در نوبت اعزام بودند، برخی از آنها اعزام شدند و مابقی از این سفر جاماندند. کاروان‌هایی وجود داشتند که دو روز قبل از اعزامشان با خبر لغو سفرشان مواجه شدند. عمره دانشگاهیان یک آرزوی مقدس برای دانشجویان است که هر سال با نذر و نیاز در قرعه‌کشی آن ثبت‌نام می‌کردند و خدا خدا می‌کردند تا شاید اسمشان بین مهمانان سرزمین وحی درآید.

هرسال همین موقع‌ها بود که یک خبر هیجان انگیز در رسانه‌ها منتشر می‌شد: «ثبت نام عمره دانشگاهیان آغاز شد». سال گذشته آخرین باری بود که این خبر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. هر سال حدود 400هزار نفر از دانشگاهیان در این فراخوان ثبت‌نام می‌کردند و نهایتاً کمتر از 5% از این جمعیت عاشق راهی قدمگاه رسول الله (صلی الله علیه و آله) می‌شدند.

حالا مسئولان ستاد عمره دانشگاهیان تمام همت و وقتشان را صرف عتبات دانشجویی کرده‌اند اما باز هم این روزها که می‌شود، دانشجویان و مخصوصاً جاماندگان سال قبل به پایگاه اینترنتی ستاد رجوع می‌کنند تا شاید در عین ناباوری، یک خبر خوش دلشان را شاد کند.

کارشناسان دینی و علوم اجتماعی وقوع تحول در فکر و رفتار دانشجویان بر اثر تشرف به این سفر معنوی را تأیید کرده‌اند. این امر چندان هم پوشیده نیست و مدیران کاروان‌های دانشجویی و مسئولان ستاد عمره خاطرات شنیدنی زیادی در این موضوع دارند.

عمره مفرده سفری است که به‌راحتی برای هرکسی مهیا نمی‌شود. اگر یک ایرانی بخواهد به این سفر برود باید سال‌ها قبل فیش تهیه کرده باشد و کلی انتظار کشیده باشد تا به سرزمین وحی اعزام شود. تأثیر روحی و رفتاری این سفر بر جوانان باعث شد تا علی‌رغم همه مخالفت‌هایی که با تخصیص سهمیه عمره به دانشجویان وجود داشته است، این جریان با حمایت‌های ویژه مسئولان بلندپایه نظام و مخصوصاً مقام معظم رهبری ادامه‌دار بماند.

حجت‌الاسلام فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان خاطره‌ای از توجه رهبر انقلاب به این جریان را تعریف کرده است. او گفته است: یک‌بار حاج آقا محمدیان (رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های سراسر کشور) از قول رهبری به من گفتند: «این حرکت نباید کند شود و باید نواقصش برطرف شود»؛ بار دیگر هم با 15-10 نفر از دوستان برای اقامه نماز به‌امامت معظم‌له خدمت رهبری رسیدیم، پس از نماز رهبری آمدند و با همه سلام و علیکی کردند. به من که رسیدند، گفتم: «آقا، من خادم دانشجوها هستم در ستاد عمره دانشگاهیان»؛ آقا یک آن سر جایشان ایستادند و بسیار منقلب شدند، سرشان را بالا کردند و سه بار فرمودند: «خوشا به حال آنها... خوشا به حال آنها...خوشا به حال آنها» و سپس فرمودند: «به دانشجویان بگویید که در این سفر روی خودسازی‌شان کار کنند».

در شرایطی که جوانان کشورمان مورد هجوم شدید افکار و عقاید فاسد و ضددین هستند، عمره دانشجویی یک اتفاق بزرگ فرهنگی است. هجمه دشمن هرچقدر هم که سنگین باشد اما تسلیم قول و قراریست که جوانان‌مان در روضه منوره به رسول‌الله(ص)، و چشم در چشم کعبه به خداوند داده‌اند.

حالا ثبت‌نام عمره دانشگاهیان متوقف شده و عدم حضور دانشجویان خوش‌اشک ایرانی در مدینه و مکه یک‌ساله می‌شود، اما حالا یک انتظار لذت‌بخش دیگر وجود دارد و آن اینست که آیا در حضور بعدیِ دانشجویان عمره‌گزار، مدیریت سرزمین حجاز و حرمین شریفین بازهم به‌عهده آل سعود خواهد بود؟

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترافیک شدید در مسیرهای منتهی به بزرگراه کلانتری مشهد
عضویت سازمان ملی استاندارد در (ILAC) پس از ۳ دهه
آمادگی ایران برای همکاری‌های همه‌جانبه در حوزه فناوری هسته‌ای
روسیه: ۱۱۴۰ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
رایزنی وزیر خارجه ترکیه با «اسماعیل هنیه» درباره مذاکرات آتش‌بس
آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده مشهد + فیلم
تمرین پرسپولیس با ۲ غایب برگزار شد
جشن بزرگ امام رضایی ها از قاب شبکه تهران
رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان فلسطین
نمایشگاه کتاب در ۷ روز ۳۱۲ میلیارد تومان فروش داشت
دعوت عربستان از قاریان ایرانی و اعزام نماینده کشورمان به مسابقات قرآن ترکیه
ساخت دستگاه در جهاددانشگاهی شریف با شعار سال کلید خورد
در جلسه کمیسیون اصل نود و وزیر بهداشت چه گذشت؟
رهبر انقلاب نفیا و اثباتا دربارۀ تعطیلی شنبه‌ها نظری نداده‌اند
چرا برای تعطیلی شنبه‌ها به دفتر رهبر انقلاب نسبت خلاف می‌دهید؟
شمار شهدای غزه به ۳۵ هزار و ۲۳۳ نفر رسید
نخست‌وزیر اسلواکی کیست و چه دیدگاه‌هایی دارد؟
ایران سوءقصد به جان نخست‌وزیر اسلواکی را محکوم کرد
اهتمام ویژه چین برای تعمیق و توسعه همه جانبه روابط با ایران
وزیر جنگ اسبق اسرائیل: سنوار در تونل‌‌ها، جنگ را بهتر از نتانیاهو مدیریت می‌کند
پیش‌بینی اوپک در مورد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top