تاریخ انتشار: چهارشنبه 1390/06/02 - 10:00
کد خبر: 186210

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب پنجاه و سوم؛

برای آنهایی که عزم فرهنگی دارند ولی سوژه ندارند

برای آنهایی که عزم فرهنگی دارند ولی سوژه ندارند

در جهان امروز که هر گروه و جریانی مترصد نفوذ و تسلّط بر ذهن نخبگان و بخصوص هنرمندان است، وظیفة دستگاه­های فرهنگی و همة دلسوزان فرهنگ دینی و ایرانی است که هوشیاری لازم را به جوانان هنرمند بدهند تا در شناخت راه از بیراه و بازگشت به خویشتن و شناخت هویت اصیل خود، توانمند شوند.

خبرنامه دانشجویان ایران: در جهان امروز که هر گروه و جریانی مترصد نفوذ و تسلّط بر ذهن نخبگان و بخصوص هنرمندان است، وظیفة دستگاه­های فرهنگی و همة دلسوزان فرهنگ دینی و ایرانی است که هوشیاری لازم را به جوانان هنرمند بدهند تا در شناخت راه از بیراه و بازگشت به خویشتن و شناخت هویت اصیل خود، توانمند شوند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این نظر نویسنده کتاب "ایده­ پردازی برای فرهنگ­سازی" است که می گوید: باید از کلّی­گویی دست برداریم و مصادیق و نمونه­های ملموس و امروزی را بیان کنیم. بنیانیان در ابتدای کتاب به تاثیرگذاری فرهنگ از طریق نمادها، رفتارها،ارزش ها و اعتقادات می پردازد و در ادامه به تاثیری که هنرمند در این عرصه با آثار، رفتار و شخصیت خود در جامعه می گذارد اشاره می کند.

وی معتقد است فرهنگ در هر حالتی و برای هر فردی از افراد جامعه وجود دارد و در شئون مختلف زندگی او مؤثر و برای حیات جامعه ضروری است. همچنین فرهنگ، پدیده­ای پویاست و همواره در تحول و تکامل و از منابع مختلفی تغذیه می­کند و بخصوص نخبگان جامعه در بارور شدن آن، نقش مهمی دارند. هنرمندان بخشی از نخبگان هستند و تأثیر آن­ها در فرهنگ جامعه، به دلیل اینکه با احساسات و عواطف افراد سر و کار دارند، بارزتر و سریع­تر است.

کتاب "ایده­پردازی برای فرهنگ­سازی" نوشته حسن بنیانیان، کتابِ سرنخ­هاست و از این زاویه اگر مورد توجه و مداقه قرار گیرد، در بارور شدن ذهن خلاق هنرمندان جوان بسیار مؤثر خواهد بود. نویسنده معتقد است که خلأ های موجود میان راهکارهای اسلام و کاربردی شدن آن­ها در جامعه را باید با هنر پُر کرد. کتاب "ایده­پردازی برای فرهنگ­سازی" راه را به هنرمندان جوانی که می­خواهند داستان بنویسند یا فیلم کوتاه بسازند، نشان می­دهد و آنان را به عمق جامعه و به لایه­های مختلف فرهنگی می برد و به آنها نشان می­دهد که این جامعه و این فرهنگ، در چه حوزه هایی مشکل دارد و علت بوجود آمدنشان چه بوده است.

وی که سمت­های مختلفی از جمله معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور؛ معاونت فرهنگی، آموزشی و پژوهشی سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور؛ عضو شورای مشورتی شورای انقلاب فرهنگی؛ عضو شورای هنر شورای انقلاب فرهنگی؛ عضو کمیتۀ فرهنگی شورای تشخیص مصلحت نظام را عهده­دار بوده است سعی دارد در این کتاب جرقه‌هایی هر‌چند کوچک را در ذهن خواننده برای ایجاد ایده‌هایی نو، فراهم کند. چرا که یکی از عمده‌ترین مشکلات موجود بر سر راه فیلمنامه‌نویسان - به‌ویژه فیلمنامه‌نویسان جوان و غیرحرفه‌یی - محدود بودن ایده‌ها به خصوص ایده‌های اولیه در نزد آنان است و همه‌ی آن‌ها از این محدودیت آزاردهنده رنج می‌برند.

کتاب «ایده‌پردازی برای فرهنگ‌سازی» در قالب طرح خاطرات تنظیم شده است و به ظاهر نظم معمول یک کتاب کلاسیک را ندارد، با این حال خواندن آن برای تحریک ذهنی علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی به‌ویژه برای جوانان بسیار جذاب خواهد بود.

کتاب ایده­پردازی برای فرهنگ­سازی در شش بخش تنظیم شده است. بعد از مقدمه، اولین بخش به هنر و هنرمند اختصاص دارد و موضوعاتی همچون نسبت فرهنگ با هنر، تأثیر هنرمند در فرهنگ جامعه، اصالت هنرمند در هنر سفارشی، درمانگری آثار هنری، مسئله الگو برای ایده­پردازی، آفات جشنواره­ها، توسعه معنویت در هنرمندان و ضرورت علم در عرصة هنر، و... را مطرح می­کند. اغلب این موضوعات، مباحث دامنه­داری هستند که دغدغه ذهنی دست­اندرکاران هنر و تولید آثار و محصولات هنری­اند و متأسفانه به آن­ها کمتر پرداخته می­شود در حالی که موضوعاتی اساسی به شمار می­روند.

مثلا در بخشی که عنوان چگونه هنرمندی چهره ماندگار می شود می نویسد: دوست عزیزی یک بار می گفت: «برخورد جامعه ما با بسیاری از هنرمندان، مثل این می ماند که زنبور عسلی روی شیر اطمینان آب گرم کنی می نشیند و از همان جا یک دفعه آب فواره می زند و این زنبور اوج می گیرد و بالا می رود اما نمی داند که یک دقیقه بعد باید به شدت سقوط کند.» ما نباید فضایی درست کنیم که طرف دو سال به هنرمند جوان ما بگویند امضا بده.بعد از مدتی هم بگویند چرا فلانی پیدایش نیست؟!

در بخش آفات جشنواره ها بنیانیان می نویسد: یکی از آفات جشنواره های ما این است که هنرمندان جوان را زودهنگام به میوه چینی وا می دارد. زیرا مدیران مراکز فرهنگی و هنری نیازمند ارائه گزارش عملکرد هستند و تلاش می کنند با جمع آوری آثار قابل قبول و معرفی چهره های قدیم و جدید، ابعاد خدمات خود را نشان دهند!

در صفحه 55 این کتاب مثلثی رسم شده و به محورهایی اشاره می کند که باید در ارزیابی جامع در یک اثر هنری مورد توجه قرار گیرد. انطباق با مبانی دینی و علمی توسط کارشناسان، داوری پیش کسوت های هنرمند و انعکاس نظر یک نمونه تصادفی از مخاطبان پیش بینی شده برای دیدن اثر از اضلاع این مثلث است.

در بخش بعدی کتاب، با عنوان «جایگاه هنرمندان در پیشبرد و توسعه کشور»، با این توضیح که نقش هنرمند، تنها تولید آثاری برای پُر کردن اوقات فراغت نیست، این موضوعات مطرح شده­اند: نقش فرهنگ در پیشرفت و توسعة کشور، شناخت ارزش­های اصیل، افزایش نقش هنرمندان در توسعة کشور، فعالیت­های مخرّب ناشناخته.

در بخش سوم کتاب که دربارة نقش هنر و هنرمند در اصلاح فرهنگ عمومی است، نویسنده موضوعاتی همچون تقویت انگیزة کاری در افراد از طریق محصولات هنری و به ویژه فیلم کوتاه، استفاده از ذخایر فرهنگی در تولید فیلم کوتاه، نشان دادن فاصله بین باورها و رفتارها به قصد اصلاح دیدگاه­ها و تبیین نتایج گناه، و ضرورت توجه داشتن به منافع کوتاه­مدّت در کنار منافع بلندمدّت را پیش می­کشد. در این بخش به این موضوع مهم اشاره شده که تحولات فرهنگی، در هیچ کجای دنیا مانند ایران اهمیت ندارد زیرا نظام سیاسی ایران منوط به پشتیبانی اکثریت مردم است و این مردم وقتی از نظام حمایت می­کنند که آن را واجد گرایش دینی و مذهبی همه­جانبه ببینند و نیز اینکه اهداف آرمانی جامعه، فرهنگی است. ضمن آنکه انقلاب اسلامی، اساساً انقلابی فرهنگی بوده و موفقیت­های نظام نیز به واسطة انگیزه­های دینی و فرهنگی جامعه و نخبگان به دست آمده است.

اما از دیدگاه نویسنده از این امکان درست استفاده نشده، به چند علّت: «یکی عدم درک درست و کامل بخشی از مسئولین از مقولة فرهنگ است و دیگر، دامن زدن هر چه بیشتر به نیازهای مادّی در جامعه و سوم، استفاده از درآمد نفت و غافل ماندن از امکانات و داشته­های غنی فرهنگی و هنری، و در نهایت، ضعف مزمن دستگاه­های متولّی امر فرهنگ.»

«رسالت هنر در حفظ و انتقال سنّت­های اصیل فرهنگی» عنوان بخش چهارم این کتاب است که به رسالت هنرمند در این زمینه توجه می­کند و ایده­هایی را برای استفاده در تولید محصولات هنری پیشنهاد می­نماید.

در بخش پنجم، نقش هنر در حل مسائل فرهنگ تخصصی ـ در اینجا منظور آموزش و پرورش است ـ مطرح می­شود و نویسنده که مدّت زیادی را در آموزش و پرورش مسئولیت داشته، با تأکید بر اهمیت بنیادین نظام تعلیم و تربیت، ایده­های مختلفی در این زمینه به مخاطب ارائه می­نماید.

در این بخش گزارش جالبی را آورده شده است: سال پیش تحقیقی در فرانسه صورت گرفت و نتیجه تحقیقات نشان داده است که هر چه از جلوی کلاس به سمت عقب برویم و همین طور هر چه از وسط کلاس به سمت دیوارها برویم، میزان یادگیری به سرعت کاهش می یابد چرا که دامنه توجه دانش آموزان پایین می آید و به خوبی هماهنگی حرف زدن معلم با حرکات بدنش را حس نمی کند.

در بخش پایانی هم نویسنده به نقشی که آثار هنری در پیشرفت اقتصادی کشور می­توانند ایفا نمایند، می­پردازد. این نقش از طریق فرهنگ­سازی در حوزة فرهنگ تخصصی اقتصاد صورت می­گیرد.

در همین بخش نویسنده تحت عنوان بهره گیری از فرصت های فرهنگی برای سرعت بخشیدن به پیشرفت جامعه آورده است: خبر جدیدی را به تازگی شنیدم و خیلی غصه خوردم. تازگی ها می گویند شرط ارتقای پست کارمندان در ادارات چین، رضایت در و مادر آنهاست. فکر می کنید دلیلش چیست؟ نشسته اند مطالعه کرده اند و دیده اند که چین با جمعیت یک میلیارد و ششصد میلیونی چند سال آینده مثلا دویست میلیون سالمند خواهد داشت که اگر بچه هایشان نگه داری آنها را بر عهده نگیرند باید منابع مالی زیادی در چین برای ساخت سرای سالمندان سرمایه گذاری کنند و فهمیدند که باید فرهنگ نگه داری از سالمندان را ایجاد کنند.

کتاب ایده پردازی برای فرهنگ سازی که اکنون به چاپ سوم رسیده است، در 206 صفحه، با بهای 3200 تومان، از سوی انتشارات سوره‌ی مهر (حوزه‌ی هنری) چاپ و منتشر شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
انهدام انبار مهمات ارتش اوکراین به دست روسها
تلسکوپ فضایی هابل به زندگی برگشت
وحیدی: آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی هستیم
اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده
فیلم/ روضه شهادت امام صادق حاج محمود کریمی
فیلم/ نماهنگ شهادت امام صادق
فیلم/ مداحی حاج مهدی رسولی در رثای شهادت امام صادق
ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران آرام گرفتند
حمله نظامیان صهیونیست به شمال طولکرم+فیلم
اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه پرینستون در همبستگی با غزه
آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۴ روز دیگر
دانشگاه ورمونت سخنرانی سفیر آمریکا در سازمان ملل را لغو کرد
در سفر رافائل گروسی به تهران موارد
انتقاد یک امام جمعه از مشروب‌خوری برخی پزشکان ایرانی
فوت دردناک نخبه کنکوری به همراه پدرش +جزِئیات
زشت است جمعیتی در یک صنف مقدس(پزشکان) با عادی انگاری، دسته جمعی مجلس گناه برپا کنند
بارش‌های باورنکردنی باران در یک استان غربی
شیعه جعفری
مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top