تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/09/17 - 00:47
کد خبر: 186966

بارش های امسال تحت تاثیر پدیده ال نینو است؟

بارش برف پس از مدت ها را خیلی ها به نشانه های ال نینیو ربط دادند در حالیکه به گفته سازمان هواشناسی پدیده ال‌نینو در کشور رخ نداده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: بارش برف پس از مدت ها را خیلی ها به نشانه های ال نینیو ربط دادند در حالیکه به گفته سازمان هواشناسی پدیده ال‌نینو در کشور رخ نداده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ال‌نینو نابهنجاری های بزرگ آب و هوایی، موضوعی که از وزیر نیرو تا کارشناسان هواشناسی همه و همه از نگاه خود به آن پرداخته اند، برخی آن را رد کردند و برخی از قطعی برق به واسطه این پدیده سخن گفتند و برای آن نامه نگاری کردند که بشتابید که برودت سهمگین در راه است وخیلی ها امروز که بعد از مدتها برف آمده بارش آن را به نشانه های ال نینیو ربط داده اند.

براساس این گزارش حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو با اشاره به اینکه در سال جاری شاهد پدیده ال‌نینو در سطح جهان خواهیم بود،اظهار داشت: از آنجایی که برخی از سازمان‌های هواشناسی پیش‌بینی کردند که پدیده النینو در اقیانوس آرام می‌تواند تاثیراتی را نیز در ایران داشته باشد و میزان بارش‌ها بیشتر و سیلاب نیز رخ دهد، لذا هشدارهایی را به شرکت‌ها و نیروگاه‌های وابسته به وزارت نیرو داده‌ایم.

وی ادامه داد: از شرکت‌ها و نیروگاه‌ها خواسته‌ایم که دقت بیشتری را برای ذخیره‌سازی سوخت در فصول سال داشته باشند به‌طوری که بتوانیم در صورت بروز سیلاب و افزایش برودت هوا میزان آسیب به مردم را کاهش دهیم.

اما این اظهار نظر در حالی از سوی وزیر نیرو صورت گرفت که رصد شرایط جوی کشور به عهده سازمان هواشناسی کشور است به طوری که اعلام این هشدار از سوی وزیر نیرو تبعاتی هم به دنبال داشت، که می توان به هشدار سازمان مدیریت بحران کشور و اعلام آماده باش به مراکز ذی ربط و همچنین رونق گرفتن کالاهای گرمایشی اشاره کرد.

در این ارتباط پرویز کردوانی پدر علم کویرشناسی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: پدیده النینو زمانی است که که شدت سرما و بارش بیشتر باشد و این موضوع همزمان در پانویه اتفاق می‌افتد که در کشورهای جهانی به اسم بچه مسیح شناخته شده است.

وی تصریح کرد: این پدیده هرچند سال یکبار اتفاق می‌افتد به طوری در یک بخشی بارندگی شدید و بخشی از مناطق کمتر است سرمای حاکم در کشور بخاطر فشار قوی در سیبری است بنابراین هنوز علم به جایی نرسیده است که در خصوص بروز این پدیده اظهار نظر کنیم.

همچنین احمد وظیفه، مدیر کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با گلایه از اظهار نظر غیر کارشناسانه دیگر ارگان ها درباره رخداد النینو گفت: این موضوع، یک بحث دانشگاهی و آکادمیک است و اینکه آیا این پدیده بزرگ مقیاس جهانی می تواند بر اقلیم ایران تاثیر بگذارد یا نه، نظرات متفاوتی وجود دارد.

به گفته وی؛ چند مطالعه متفاوت در این زمینه انجام شده است و نتایج یکی از این مطالعات حاکی از آن است که پدیده النینو برای منطقه ایران اثر مثبت بارشی خواهد داشت اما مطالعاتی هم وجود دارد که کاملا برعکس پدیده النینو را بر آب و هوای ایران تاثیر گذار نمی داند.

وی با اشاره به اینکه النینو و لانینا (که فاز منفی النینو) است، از نظر بارش و تغییرات جوی تاثیر خاصی ندارد، اظهار کرد: در هریک از این دو دوره ما در ایران شرایط خشکسالی و ترسالی داشته ایم و نباید شرایط ترسالی و خشکسالی را به این پدیده مرتبط بدانیم.

وظیفه تاکید کرد: مقیاس های اندازه گیری این مراکز منطقه ای است و نمی توان نتیجه استانی از آنها گرفت به طوری که هم‌اکنون این پدیده با 20هزار کیلیومتر با ایران فاصله دارد.

اما در همین رابطه علی حیدری قائم مقام معاونت فنی شرکت توسعه مدیریت منابع آب ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: بر اساس مدل‌های گردش جوی که در سطح دنیا و ایران وجود دارد تشخیص این پدیده بیشتر براساس آمار و مشاهدات است.

وی تصریح کرد: بزرگترین این پدیده در سال 76 تا 77 بوده که به طوری که در آن سال شاهد بارش‌های  شدید و سیل آسا بودیم به طوری که در دنیا 35 میلیارد دلار خسارت و 25 هزار نفر کشته شده‌اند و همچنین در ایران بر اثر این بارش‌ها شاهد شکسته شدن سد کارون 3 و خسارت‌های بسیاری در بخش‌های مختلف شده‌ایم.

وی ادامه داد: امسال با توجه به بارش‌های  سنگین که در نیمه اول سال وجود داشته می توان گفت که شاهد پدیده ال نینو در کشور هستیم به طوری که طوفان ایلام که خسارت‌های زیادی را برجای گذاشت ناشی از این پدیده است؛ همچنین در کشور مصر و ترکیه و فلسطین باعث بروز بارش‌های سنگین در این مناطق بوده‌ایم که این موضوع را به پدیده ال نینو نسبت داده‌اند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top