تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/10/02 - 14:40
کد خبر: 188303

مشی فرهنگی دانشگاه همچنان برخلاف نظرات رهبر انقلاب؛

پخش و اجرای مــوسـیـقـی در دانشگاه‌ها رسمی شد!

پخش و اجرای مــوسـیـقـی در دانشگاه‌ها رسمی شد!

فرصت کم است و هر چه به انتخابات خبرگان، مجلس و از آن طرف به انتخابات ریاست جمهوری نزدیکتر می‌شویم، فتح‌الفتوح‌های دولت در کارزار با خط قرمزها رو به افزایش است به طوریکه انگار دولت قرار نیست هیچ مسئله‌ای غیر از آنچه می‌اندیشد و تصمیم می‌گیرد بپذیرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: بعد از جنجال دو ساله ماجرای ترویج موسیقی در دانشگاه‌ها که در قالب‌های مختلف کنسرت‌های رقص و آواز و برگزاری کلاس‌های آموزش موسیقی دنبال می‌شد، شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها قوانین جدید درباره وضعیت موسیقی در دانشگاه‌ها را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی که موضوع موسیقی و کنسرت‌های رقص و آواز در دانشگاه‌های یک کشور اسلامی، هویتی از خود نداشت، شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها آن را نظام‌مند کرد و آئین نامه برنامه‌های موسیقیایی دانشگاه‌ها را اعلام کرد.

جلسه اختصاصی بررسی دستورالعمل اجرایی برنامه‌های موسیقایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که در محل دببرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، ظاهرا طبق نظر اعضای جلسه، ضابطه‌مند کردن برخورد با تخلفات احتمالی در زمینه فعالیت‌‌های موسیقایی دانشگاه‌ها را دنبال کرده است تا به نوعی مصادیق فعالیت‌های مجاز در این زمینه مشخص شود.

اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی همچنین مقرر کردند آموزش موسیقی با رعایت جوانب قانونی، صرفاً در رشته‌هایی که در سرفصل درسی آنها است، انجام پذیرد.

از مصوبات مهم این جلسه می‌توان به مقرر شدن آموزش موسیقی با رعایت جوانب قانونی، صرفاً در رشته‌هایی که در سرفصل درسی آنها است اشاره کرد.

تصیم دیگری که در این شورا گرفته شد، در زمینه دعوت از گروه‌های موسیقی بود که طبق آن اولویت با دعوت از گروه‌های موسیقی داخل دستگاه است.

اما تکلیف ماجرای نامشخص موسیقی و یک دانشگاه اسلامی را رهبر معظم انقلاب بارها مشخص کرده‌اند؛ «درست است که هر نوع موسیقی حرام نیست، اما ترویج موسیقی معنایش این نیست که یک موسیقی که حرام نیست را می گردند و با دقت پیدا می کنند و آن را تعلیم می دهند و ترویج می کنند، این نیست، نخیر، درست عکس این است!» این بخشی از سخنان رهبری در دیدار با دانشجویان در سال 1381 است.

گفتنی است پیش از این خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در سال 89 در استفتائی از رهبری مجدداً این موضوع را سوال کرده است که به این شرح است:

* سئوال: با سلام اینجانب 21 سال سن دارم و تمایل به یادگیری تار دارم فلذا چون نظر ایشان را مقدم و واجب الاطاعه می‌دانم نظر ایشان را در خصوص یادگیری نواختن تار و حفظ جوانب که لهوی و مطربی نشود را خواستم جویا شوم.

* پاسخ: بسمه تعالی سلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته بطور کلّی، ترویج موسیقی و تدریس آن و تشکیل کلاس‌های موسیقی، هر چند موسیقی حلال باشد، با اهداف عالیه‌ی نظام مقدس جمهوری اسلامی سازگار نیست و بهتر است جوانان عزیز وقت با ارزش خود را صَرف یادگیری علوم و فنون لازم و مفید نموده و اوقات فراغت خود را با ورزش و تفریحات سالم، پر نمایند. موفق و مؤید باشید.

به نظر می‌رسد فشارهای دولت برای عملی کردن وعده‌هایش در زمینه بازکردن درب‌های کشور به روی دنیا، مقدمه‌هایی لازم دارد که بیان صریح و مستقیم آنها وجهه اعتدالیون را خراب می‌کند.

احتمالا برای همین هم هست که فشارهای پشت پرده این بار برای تصویب قانون موسیقیایی در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد؛ ناگفته نماند که این مسیر هم ناهمواری‌هایی داشت که توفیقی و فرجی دانا آن را صاف کردند و مجال فشار روحانی برای قانونمند کردن اجرای کنسرت و موسیقی در دانشگاه‌ها فراهم شد.

هر چند باید اشاره کرد که مشی فرهنگی وزارت علوم با ثابت ماندن معاون فرهنگی این وزارتخانه در تمام دوران سرپرستان و وزیر معزول علوم در دولت یازدهم، تغییری نکرده و همچنان به گفته حسن روحانی در مراسم 16 آذرماه سال جاری که بیان داشت: «من به شما اطمینان می‌دهم راه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه نسبت به دانشجو و وزارت علوم تغییر نکرده. حالا اگر شما اشکالی دارید بگویید از فرجی دانا تا فرهادی نباید فرقی کند البته از قبلش از میلی منفرد.» باید آن را بر خلاف نظرات رهبر انقلاب دنبال کرد.

جنجال‌های دانشگاهی دو سال اخیر که به واسطه الطاف خفیه دولت، دانشجویان و فضای علمی کشور را به شدت مشغول به خود کرده است، صرفا معطوف به ماجرای کنسرت‌های رقص و آواز و کلاس‌های موسیقی نیست اما همین برگ زرین نیز به اندازه کافی کارنامه وزارت علوم تک جناحی دولت را تیره نشان می‌دهد.

فرصت کم است و هر چه به انتخابات خبرگان، مجلس و از آن طرف به انتخابات ریاست جمهوری نزدیکتر می‌شویم، فتح‌الفتوح‌های دولت در کارزار با خط قرمزها رو به افزایش است به طوریکه انگار دولت قرار نیست هیچ مسئله‌ای غیر از آنچه می‌اندیشد و تصمیم می‌گیرد بپذیرد.

دولت امروز چالش‌های زیادی پیش روی خود می‌بیند اما انگار قرار است باز هم خط قرمز فتح کند! شاید می‌خواهد در تریبون‌ها اعلام کند که ما درب‌های دانشگاه را به روی جهانیان باز کردیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
عمارنامه
1394/10/05 - 08:35

درگاه انعکاس پیوندهای سایبری حزب الله
با سلام و احترام؛ مطلب شما در پایگاه اینترنتی عمارنامه منتشر گردید.
http://www.ammarname.ir/node/149254
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با ارسال «لینک» مطالب و تولیدات خود، شیوه ای متفاوت از حضور در فضای مجازی را تجربه کنید.
*اینجا پیوند خود را معرفی نمایید: www.ammarname.ir/node/26
«کانال تلگرامی عمارنامه»، هر روز در جریان اخبار و مطالب برگزیده وبسایت های ارزشی قرار بگیرید
همین الان عضو شوید: https://telegram.me/ammarnameir
ارتباط با ما؛
http://ammarname.ir -- ammarname@gmail.com
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top