تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/10/07 - 10:44
کد خبر: 188732

بهروز کلاته

دو گام تا جهانی شدن اسلام اصیل

دو گام تا جهانی شدن اسلام اصیل

بنابراین ما به دو گام اساسی برای ایجاد پویش احتیاج داریم، اولا نیروهای رسمی باید بتوانند در وهله اول یک اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به نیروها و عناصر فوق انجام دهند همچنان که در جنگ بخشی از نیروهای رسمی در ابتدا به نیروهای نخبه آگاهی می بخشند تا آنها بتوانند به بدنه مردمی ای که با آنها ارتباط دارند آگاهی ببخشند و دوما فعال شدن نیروهای نخبه و ایجاد شبکه اولیه آنها است

خبرنامه دانشجویان ایران: بهروز کلاته// چندی پیش دومین نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی منتشر شد. محتوای این دو نامه قاعدتا با مواضع غرب سازگار نیست چرا که جوانان غربی را دعوت می کند که با اسلام از طریق منابع اصیل آشنا شوند، تروریسم و منشا واقعی آن یعنی غرب را بشناسند، بنابراین طبیعی خواهد بود که رسانه های غربی این نامه ها را سانسور و بایکوت کنند تا مبادا جوانان کنجکاو غربی به سمت این نامه ها کشیده شوند و با واقعیتی به نام استکبار جهانی و بازوهایش آشنا شوند.

بنابراین تنها منابع رسمی که برای اطلاع رسانی به جوانان غربی باقی می ماند شبکه های تلویزیونی بین المللی جمهوری اسلامی و وبسایت های رسمی است که مسلما برای پوشش همه جانبه و اطلاع رسانی به جوانان غربی نه تنها ناکافی است بلکه با اندک فشاری از سوی دولت های غربی از کارایی خارج خواهند شد همانطور که پیش از این هم دیده ایم که برخی از وبسایت های داخلی ایران و شبکه های بین المللی مانند پرس تی وی به دلیل آنکه منافع غرب را زیر سوال برده اند و موثر واقع شده اند از دسترس خارج شده اند لذا یک راه دیگر باقی می ماند و آن ایجاد پویش مردمی ترویج و اشاعه نامه های رهبری انقلاب به جوانان غربی است.

ممکن است از پویش مردمی این برداشت شود که عموم مردم باید در ترویج این نامه ها نقش بازی کنند اما این قضاوت کمی عجولانه است.

اگرچه پویش مردمی در آخر به این می رسد که عموم مردم به میدان می آیند ولی این پویش توسط نخبگان مردمی شکل می گیرد و در مراحل انتهایی منجر به حرکت گسترده مردمی می شود بنابراین یکی از روش های ترویج نامه رهبر معظم انقلاب استفاده از ظرفیت نخبگان مردمی جهت شکل دهی یک پویش مردمی خواهد بود.

اگر منظور از نخبگان را در این نوشتار کسانی در نظر بگیریم که توانایی برقراری ارتباط با جوانان غربی را دارند، آنها عبارت خواهند بود از: دانشجویانی که در خارج و داخل کشور، نویسندگان و فعالین فرهنگی که دارای نقش بین المللی هستند، اساتید دانشگاه ها و .... که هر کدام می توانند یک نقش سازنده در ترویج این نامه ها ایفا نمایند.

البته در این بین برای ایجاد یک پویش مردمی فقط و فقط نباید دیدگاه خود را محدود به نخبگان وطنی کنیم چرا که هر کسی که اندک دلبستگی به اسلام ناب و اصیل دارد و می تواند یک پل ارتباطی برای برقراری ارتباط با جوان غربی باشد در دایره این نخبگان قرار می گیرد.

در وهله اول از موثرترین قشر نخبه آغاز می‌کنیم یعنی دانشجویان و مخصوصا دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند.

در حال حاضر خوشبختانه وضعیت علمی کشور نسبت به دهه های گذشته قابل مقایسه نیست و ایران جزء کشورهایی محسوب می شود که سرعت رشد علمی آن بسیار بالاست و علاوه بر این از نظر تولید علم در رتبه های بالای جهانی و در کنار کشورهای پیشرفته جهان قرار دارد و پژوهشگران ایرانی در سطح جهان اعتبار بالایی دارند لذا می توان با استفاده از ظرفیت علمی دانشجویان ایرانی چه در خارج از ایران و چه در داخل ایران اقدام به ترویج نامه رهبری نمود.

در این زمینه کافی است هر دانشجوی و یا استاد داخلی فقط یک ایمیل به یک دانشجوی غربی بزند یا اینکه در شبکه های اجتماعی نخبگان مثل شبکه اجتماعی آکادمیا این نامه را به اشتراک بگذارند علاوه بر این پژوهشگران و دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند می توانند در یک مرحله فراتر از به اشتراک گذاشتن نامه شرکت داشته باشند مسلما آنها دوستان و همکاران و هم رشته ای‌هایی از جوامع غربی دارند که جزء جامعه جوان غرب محسوب می شوند بنابراین علاوه بر اطلاع رسانی و کمی بحث و گفتگو و بعضا راهنمایی کردن می توانند از ضریب نفوذ بالاتری که نسبت به دانشجویان داخلی دارند استفاده کنند.

علاوه بر این تشکل های دانشجویی خارج از کشور مثل انجمن اسلامی دانشجویان خارج از کشور در این رابطه می توانند تاثیر گذار باشند و با فعالین دانشجویی و عموم دانشجویان و جوانان غربی می توانند ارتباط بگیرند و در زمینه ترویج نامه گام بردارند حتی تشکل های دانشجویی داخل کشور هم می توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند البته به صورت محدودتر و در یک گام موثر و غیر مستقیم می توانند با ارتباط گیری و آگاهی بخشیدن و اطلاع رسانی به تشکل های دانشجویی کشورهای مسلمان از ظرفیت آنها برای ترویج نامه بهره ببرند.

بنابراین دانشجویان و تشکل های دانشجویی داخل و خارج کشور می توانند با یک تلاش حداقلی یک گام موثر بردارند چرا که آنها تنها قشری هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با قشر جوان غربی ارتباط دارند یا می توانند ارتباط بگیرند و اگر این حلقه شکل بگیرد هسته اصلی شکل خواهد گرفت.

اساتید دانشگاه ها نیز می توانند همچون دانشجویان این ارتباط را به صورت مجازی و یا واقعی در فرصت های مطالعاتی، سفرهای پژوهشی و کنفرانس ها و سمینارها داشته باشند اما نقش موثرتری که اساتید دانشگاه می توانند ایفا نمایند ایجاد دغدغه در دانشجویان برای ارتباط با جوانان غربی است که در شکل گیری پویش مردمی یک نقش موثر خواهد بود.

بنابراین با استفاده از ظرفیت دانشجویان، اساتید و شبکه های اجتماعی می توان هسته اولیه این جنبش را به وجود آورد علاوه بر این هنرمندان متعهد با وجه بین المللی که بعنوان سفیرفرهنگی غیر رسمی ایران شناخته می شوند می توانند با جهان غرب ارتباط بگیرند و حتی در نوشتاری کوتاه یا کلیپ تصویری که می تواند در شبکه های اجتماعی توزیع شود نسبت به این نامه اطلاع رسانی و آگاهی ایجاد نمایند که مسلما بخاطر وجهه بین المللی و هنری که دارند مورد توجه قرار خواهند گرفت.

اما ظرفیت را نباید به این چند جنبه محدود کرد مسلما هستند افراد مشهور از دانشمندان، شخصیت های معروف ایرانی که درون جامعه غربی حضور و نفوذ دارند بنابراین می توان از این ظرفیت نیز بهره برد و علاوه بر این هستند دانشجویان و اساتید و هنرمندان بین المللی و مسلمانان غیر ایرانی که خود را به محتوای این نامه ها متعهد می دانند و باید از ظرفیت آنها نیز بهره برد اما یک نکته که در این زمینه مغفول مانده و آن نقش بخش رسمی در ایجاد انگیزه و تقویت نیروهای داوطلبی است که در سطور فوق از آنها بعنوان هسته اصلی راه اندازی پویش مردمی برای ترویج اسلام ناب نام برده شد.

بنابراین ما به دو گام اساسی برای ایجاد پویش احتیاج داریم، اولا نیروهای رسمی باید بتوانند در وهله اول یک اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به نیروها و عناصر فوق انجام دهند همچنان که در جنگ بخشی از نیروهای رسمی در ابتدا به نیروهای نخبه آگاهی می بخشند تا آنها بتوانند به بدنه مردمی ای که با آنها ارتباط دارند آگاهی ببخشند و دوما فعال شدن نیروهای نخبه و ایجاد شبکه اولیه آنها است.

پس از آن که این هسته اولیه شکل بگیرد و علاوه بر اینکه آگاهی بخش باشد خود به آگاهی برسند حال وقت آن می رسد که مردم به آن هسته اولیه اضافه شوند در واقع این دیگر فقط مردم ایران نخواهند بود که هسته ثانویه را شکل خواهند داد بلکه در اینجا منظور از مردم، عموم کسانی است که توسط نخبگان جامعه خود، اسلام اصیل را شناخته یا با آن آشنا شده اند آنگاه پویش مردمی اسلام اصیل در برابر استکبار در جهان شکل به صورت منسجم خواهد گرفت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top