تاریخ انتشار: شنبه 1394/11/03 - 10:26
کد خبر: 191037

محمدسعید ابراهیمی؛

تاملی در مفهوم «اشرافیت سیاسی»

تاملی در مفهوم «اشرافیت سیاسی»

اشرافیت، اصولا مفهومی سیاسی است و به طبقه ای از صاحبان "حق ویژه" در جامعه ی ماقبل مدرن اشاره دارد. درست است که اشراف، نوع خاصی از سبک زندگی و مصرف داشتند اما این سبک زندگی را مرهون موقعیت سیاسی خویش بودند.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدسعید ابراهیمی*// برخلاف تصور رایج از مقوله ی اشرافیت که عمدتا در مسائل اقتصادی، کاخ نشینی، مانور تجمل و امثال ذلک خلاصه می شود اشرافیت به شقوق دیگری نیز منقسم می شود که از آن جمله می توان به «اشرافیت سیاسی» اشاره کرد.

به بیان دقیق تر، اشرافیت، اصولا مفهومی سیاسی است و به طبقه ای از صاحبان "حق ویژه" در جامعه ی ماقبل مدرن اشاره دارد. درست است که اشراف، نوع خاصی از سبک زندگی و مصرف داشتند اما این سبک زندگی را مرهون موقعیت سیاسی خویش بودند.

با اندکی تامل و مداقّه در مشی و منش بنیان گذار جمهوری اسلامی، می توان دریافت که انقلاب اسلامی، ماهیتی ضداشرافی داشته است و نه تنها "اشرافیتِ حاکم" (رژیم منحوس پهلوی) را نفی می کرد بلکه "اشرافیت غیر حاکم" و به اصطلاح، اپوزیسیون قانونی رژیم از قبیل نهضت آزادی و جبهه‌ی ملی و...نیز  که عمق خواسته های مردم را درک نمی کردند و قائل به اصلاحات جزئی به جای انقلاب تمام عیار بودند، با پاسخ مقتضی مردم، از قطار انقلاب پیاده شدند.

ستایش های بی بدیل خمینی کبیر(ره) از مردم و به ویژه مستضعفین و ترجیح کوخ نشینان بر کاخ نشینان، شاهد مثالِ مدعای فوق می باشد.

با این حال روند تحولات پس از انقلاب و خاصه پس از جنگ تحمیلی، به گونه ای رقم خورد که از شکل گیری نوعی اشرافیت سیاسی، خبر می داد. این پدیده توسط برخی از "سابقون انقلاب" شکل گرفت و پیدایش آن ناشی از آن بود که این افراد، بدان علت که خود را در پیروزی انقلاب سهیم می دانستند انقلاب را ملک طلق خود تصورکرده، برای خود حقی ویژه در ترسیم مسیر پیش روی انقلاب قائل بودند. این طرز فکر نه تنها متضمن به حاشیه راندن مردم از سپهر سیاسی کشور است بلکه تالی فاسد دیگری نیز دارد و آن اینکه چنانچه برخی از سابقون انقلاب، آن را مایملک خود بدانند، خود را محق برای هرنوع دخل و تصرفی در آن خواهند دانست، حتی تصمیم درباره ی پایان انقلاب و انقلابی گری...

همانگونه که از نظر گذشت، پدیده ی"اشرافیت سیاسی" محصول دولت تکنوکرات سازندگی به ریاست هاشمی رفسنجانی بود. سخن راندن در باب اثبات اشرافی گری هاشمی رفسنجانی (اعم از اشرافیت سیاسی، اقتصادی و...) مصداق بارز توضیحِ واضحات است به گونه ای که تصورِ آن بلادرنگ موجب تصدیق خواهد شد لیکن برای مستدل بودن نوشتار، به این امر خواهیم پرداخت.

به تصدق بسیاری از کارشناسان، اعمال و اقوال هاشمی، منشا روانشناسانه دارد و ناشی از نوعی"خودمرکز گرایی" (اگو سنتریسم) می باشد و مواضع وی نیز درجهت تثبیت این "خودمرکزگرایی" و یا در مقابله با "مرکز زدایی"ها از وی می باشد.

شدت و حدّت این احساس خودمرکزگرایی به قدری است که هاشمی در مواردی برای خود، نقشی تاثیرگذارتر از حضرت امام(ره) در به ثمر نشستن انقلاب و پیشبرد آن قائل اند و حتی در سخنانی مدعی می شود که امام(ره) در برهه ای از زمان، قصد کنار کشیدن از انقلاب را داشتند ولی وی ایشان را برای ادامه ی مبارزه قانع کرده است.

از دیگر سوی، واکنش های ایشان در جهت مقابله با "مرکز زدایی" از وی به گونه ای است که هر کس این خودمرکزگرایی را به رسمیت نشناسد، مورد شدیدترین عتاب ها و اهانت ها واقع می شود و از این حیث تفاوتی میان اصولگرا و اصلاح طلب و سایر جریان ها وجود ندارد.

اقداماتی از قبیل برنتافتن رای ملت در ادوار مختلف انتخابات، توهین و تمسخر منتقدان، عدم تمکین به قانون، تخریب نهادهای حکومتی با اغراض شخصی،ا هانت به اقشار کم برخوردار جامعه از جمله روستائیان شریف و... اقداماتی هستند که اگر نخواهیم آن را "تفرعن سیاسی" بنامیم با مسامحه و اغماض مظهر "اشرافیت سیاسی" اند.

* دانشجوی رشته حقوق دانشگاه فردوسی مشهد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top