خبرنامه دانشجویان ایران: جشنواره فیلم فجر امسال کارگردانان گفتمان انقلاب، حضور پررنگی دارند. اتفاقاً فیلم هایشان جزء اولین شانس های شکار سیمرغ های بلورین جشنواره هستند.
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طی سلسله مطالبی، به معرفی فیلم های مطرح ارائه شده از سوی کارگردانان گفتمان انقلاب جشنواره سی و چهارم خواهیم پرداخت.
«نفــس»
زوج سینمایی پس از شاهکار شیار 143. جدیدترین فیلم خانم نرگس آبیار و همسرش محمدحسین قاسمی و البته ابوذر محمدی و شرکت نورتابان. نفسی جدید به سینمای ایران با تمی ایرانی و اسلامی و چشمانی منتظر اوج گرفتن دوباره ی خانم آبیار با فیلمهای خوش ساختش. و بازی مهران احمدی، پانتهآ پناهی ها، گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، سیامک عبادی زاده، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، سیده ساره نورموسوی، علی خانبابایی، جمشید هاشم پور.
در خلاصهی "نفس" آمده است که "نفس" قصه زندگی یک خانواده ای در یزد بین سال های 57 تا 62 است.روایتی از زندگی چهار کودک با نامهای بهار، نادر، کمال و مریم است که همراه پدرشان غفور (با بازی مهران احمدی) و مادربزرگ (با بازی پانتهآ پناهیها) در دهه50 خورشیدی نفس میکشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.
سجاد پهلوانزاده تدوینگر فیلم «نفس» در مورد ابعاد فنی آن می گوید که با این که مدت زمان این فیلم در حال حاضر با زمانی که برای انیمیشنها در نظر گرفته شده، مجموعا 140 دقیقه است اما به دلیل قصه پرحجمی که دارد اصلا خسته کننده نیست. فیلمنامه این فیلم بر اساس یک رمان نوشته شده و وقتی فیلم را میبینی حس میکنی در حال خواندن یک کتاب جذاب هستی. در حقیقت فیلم روایتگر قصه جذابی است که مخاطب را همراه با خودش میبرد؛ قصهای که در آن هم تخیل وجود دارد و هم زندگی.
در مورد این فیلم برخی رسانه های به اشتباه طوری وانمود می کردند که داستان به کل در یزد و در مورد خانواده ای یزدی است که نرگس آبیار آن را اصلاح کرده و در اینباره گفت: «این تصور وجود دارد که فیلم «نفس» روایت یک خانواده یزدی است و مخاطب با این پیش فرض انتظار دارد همه کاراکترها لهجه یزدی داشته باشند.»
آبیار تصریح کرد: «اما این تصور درست نیست و تنها مادر خانواده که از دنیا رفته، یزدی است بنابراین داستان خانواده نوروزی در روستاهای اطراف کرج میگذرد و تنها یک سوم از فیلم در شهر یزد روایت میشود.»
وی همچنین در مقام مقایسه ساخته ی جدیدش با شاهکار شیار 143 گفت که «فیلم سینمایی «نفس» اثری متفاوت از فیلم «شیار۱۴۳» است و مخاطبانی که انتظار دارند راه «شیار۱۴۳» را در «نفس» رفته باشم، با دیدن این فیلم تعجب میکنند.»
وی ادامه داد: «یکی از دلایل متفاوت بودن این فیلم نسبت به دو فیلم دیگری که ساختهام این است که در ساخت فیلمهای سینمایی به تفاوت قائل هستم و این تفاوت کاملا غریزی است. به همین دلیل فیلم «نفس» از جهت فیلمنامه، کارگردانی و مضمون با «شیار ۱۴۳» کاملا متفاوت است.»
جشنواره فجر 92 بود که زمزمه های خروج فیلم شیار 143 از بخش مسابقه توسط مدیران جشنوراه فجر سر و صدای بسیاری به پا کرد تا جایی که حاتمی کیا در کنفرانس خبری فیلم خودش به شدت به این مساله واکنش نشان داد و اعتراضات به جایی رسید که بالاخره این فیلم به بخش مسابقه بازگشت گرچه در مرحله ی تقسیم جوایز بازهم سهم از آن روشنفکرین بود.
اما در بخش انتخاب تماشاگران وی سیمرغ بلورین را تصاحب کرد. مساله ای که در اکران نیز شاهدش بودیم و کار را به جایی رساند که رهبر معظم انقلاب در دیداری خصوصی عوامل فیلم را به حضور پذیرفتند و بسیار از فیلم و محتوای ان و ساخت فنی اش تمجید نمودند.
حال در این دوره باید منتظر باشیم چه حواشی دامن کارگردان انقلابی سینمای ایران را خواهد گرفت. رویشی جدید و نفسی عمیق در سینه ی خسته ی سینمای نیمه جان ایران.