تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/11/13 - 11:22
کد خبر: 191972

دبیر فراکسیون تولید و اشتغال مجلس مطرح کرد:

عدم اتکا به ظرفیت داخلی رکود حاکم بر کشور را بیشتر می‌کند

حسینی خاطر نشان کرد: اقتصاد کشوردر طول دهه های اخیر با پدیدة «عقب افتادگی اشتغال نسبت به تولید» مواجه بوده است؛ به‌عبارت دیگر رشد اشتغال به‌ واسطه سیاست‌های بازرگانی خارجی یک سویه، واردات کالاهای سرمایه‌ای، دانش و تکنولوژی و روش‌های اتخاذ شده برای تولید به میزان چشمگیری کندتر از رشد تولید بوده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: دبیر فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر ضرورت توجه جدی دولت به ظرفیت های داخلی  گفت: اگر نگاه ما به لغو تحریم ها آزاد شدن بازار ایران برای ورود کالاهای خارجی باشد نه تنها رکود و بیکاری کشور حل نخواهد شد بلکه فقط به عنوان کشوری مصرف گرا و تامین کننده ارز کشورهای خارجی خواهیم شد.

سیدمرتضی حسینی در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ افزود: امروز اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوی تایید شده و مناسب اقتصاد کشور مورد تاکید و تایید همه متخصصین حوزه اقتصاد قرار گرفته است و لازمه عملیاتی شدن این الگو  توجه جدی به ظرفیت داخلی، حل کردن مشکلات واحد های تولیدی و تسهیل فضای کسب و کار در کشور است.

وی گفت: نباید فضای جدید ایجاد شده در سطح بین الملل ایران را به کشوری مصرف گرا از دید غربی ها مطرح کند و بازار ایران را محلی برای فروش تولیدات خود بپندارند بلکه می بایست از این ظرفیت برای صادرات محصولات داخلی و ایجاد رونق کسب و کار در کشور بهره گرفت.

حسینی خاطر نشان کرد: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، فضای تهاجمی از سوی غرب به اقتصاد ایران شکل می‌گیرد و همه می‌خواهند به دلیل رکودی که در دنیا وجود دارد، به یک بازار بکر وارد شوند، بنابراین ممکن است که واردات ایران به گونه ای پیش رود که تولید آسیب ببیند.

سید مرتضی حسینی

وی افزود: تولید ایران باید در شرایط پس از تحریم به گونه ای مدیریت شود که قدرت رقابت داشته باشد؛ چراکه با توجه به نیازهای بخش تولید و شرایط قیمت و کیفیت و رقابت، نوعی هجمه به بازار وارد می‌شود که اگر کنترل نشود، تولید آسیب خواهد دید.

دبیر فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تولید در هر صورت، قیمت تمام شده بالایی دارد و کیفیت نیز با شرایط روز دنیا سازگاری ندارد، چراکه ایران در تحریم قرار داشته و دسترسی به تکنولوژی‌های غرب نداشته است، بنابراین اگر بازار، آزاد و رقابتی شود، شرایط سخت خواهد شد و ممکن است که صنعت و اقتصاد کشور ضربه ببیند. البته آمادگی این فضا و سیاستگذاری ها و به ویژه تعامل با اقتصاد جهانی، نظامات کنترلی و مدیریتی ویژه ای لازم دارد که از نقاط مثبت این فضا به بهترین شکل استفاده شده و نقاط منفی آن، مدیریت شود.

حسینی گفت: امروز توجه دولتمردان باید در جهت بهبود فضای کسب و کار باشد چرا که امروز ما از نظر تسهیل فضای کسب و کار در رتبه 130 دنیا قرار داریم و این بدان معناست که ما نتوانسته ایم مدیریت صحیحی در جهت تسهیل کار اجرایی کارآفرینان و سرمایه گذاران برای راه اندازی کسب و کار و یا بهبود کسب و کارشان داشته باشیم.

وی تصریح کرد: طبق برآوردهای اولیه ای که از شاخص های جمعیتی  سال 1400 انجام شده، نشان می دهد برای اینکه نرخ بیکاری در سطح فعلی حفظ شود می بایست سالانه حدود یک میلیون شغل ایجاد گردد. حال آنکه با رشدهای اقتصادی و حجم سرمایه گذاری موجود، قطعا در سالهای آتی با انباشت بیکاری نیز مواجه خواهیم بود پس اگر بخواهیم به این هدف دست پیدا کنیم می بایست به دنبال راهکار های عملیاتی مناسبی باشیم.

حسینی خاطر نشان کرد: اقتصاد کشوردر طول دهه های اخیر با پدیدة «عقب افتادگی اشتغال نسبت به تولید» مواجه بوده است؛ به‌عبارت دیگر رشد اشتغال به‌ واسطه سیاست‌های بازرگانی خارجی یک سویه، واردات کالاهای سرمایه‌ای، دانش و تکنولوژی و روش‌های اتخاذ شده برای تولید به میزان چشمگیری کندتر از رشد تولید بوده است.

این کارشناس حوزه اقتصاد اظهار داشت: در شرایط فعلی اقتصاد کشور، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار کار به وضوح قابل مشاهده است. در این میان دانش آموختگان دانشگاهی نیز با وجود سرمایه گذاریها و هزینه های قابل ملاحظه ای که برای رشد و ارتقای سطح دانش آنها در قالب آموزش دانشگاهی انجام گرفته، از امکان نسبتاً کمی برای یافتن مشاغل مناسب و مرتب با ویژگی ها و شرایط خود برخوردارند. کمبود مهارت و تجربة لازم یکی از عواملی است که موجب تشدید این شکاف در سالهای اخیر شده است . ملاحظات فوق در کنار سایر عوامل و پیامدهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از عدم اشتغال، به ویژه در سطح اقشار تحصیل کرده لزوم برنامه ریزی و سیاست گذاری جدی در رابطه با اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در سطح کلان را طلب میکند.

حسینی افزود: نقطه پیوند آموزش، اشتغال و رشد اقتصادی،  ظرفیت بالقوه و بالفعل اقتصاد کشور در جذب نیروی انسانی بالقوه موجود در بازار کار کشور است. به عبارت دیگر ارتباط بین آموزش و اشتغال از دیدگاه مثبت هنگامی پدیدار می شود که ساختار اقتصادی کشور توان جذب نیروی انسانی ماهر و متخصص را در زمینه های گوناگون مختلف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت فراهم آورد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
پیدا شدن ماهواره‌ای که ۲۵ سال گم شده‌ بود
برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیسی
سردار شیرازی: عملیات وعده صادق شکافی بزرگ بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرد
ادای احترام تکاوران تیپ ۲۵ ارتش به معلمان +فیلم
گفت‌و‌گوی هنیه با وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر در خصوص آتش‌بس
آب پاکی بایدن روی دست معترضان: در سیاست‌ها تجدیدنظر نمی‌کنیم
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
جزئیات لحظه پیدا شدن یسنا توسط امدادگر کایت سوار هلال احمر +فیلم
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top