تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/12/02 - 11:38
کد خبر: 193500

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به بهانه هفته «مهندس»؛

فارغ‌التحصیلان با این آزمون مدرک «واقعی» مهندسی بگیرند

فارغ‌التحصیلان با این آزمون مدرک «واقعی» مهندسی بگیرند

تعداد زیادی از دانشجویان رشته های فنی و مهندسی پس از اخذ مدرک کارشناسی یا ارشد، لقب «مهندس» را برای خود یدک می شکند؛ اما چیزی که در این بین قابل تامل است این است که «مهندس» شدن تنها به گرفتن مدرک کارشناسی در یک رشته فنی است یا ملاک های دیگری نیز مورد نیاز است؟

خبرنامه دانشجویان ایران: شاید سازمان نظام مهندسی را بتوان بزرگترین نهاد غیردولتی و NGO در کشور دانست. چندین سازمان نظام مهندسی متناسب با رشته های مختلف در کشور فعالیت می کند .طبق آمارهای تقریبی سازمان نظام مهندسی ساختمان به تنهایی چیزی حدود ۵۰ هزار عضو در سراسر کشور دارد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تعداد زیادی از دانشجویان رشته های فنی و مهندسی پس از اخذ مدرک کارشناسی یا ارشد، لقب «مهندس» را برای خود یدک می شکند؛ اما چیزی که در این بین قابل تامل است این است که «مهندس» شدن تنها به گرفتن مدرک کارشناسی در یک رشته فنی است یا ملاک های دیگری نیز مورد نیاز است؟

آنچه چیزی که لقب «مهندس» بودن را آشکار می کند، داشتن حق امضا از سازمان نظام مهندسی است؛ به این معنا که فارغ التحصیلان رشته های فنی پس از کسب مدرک ارشد یا کارشناسی و پس از دارای بودن شرایطی باید در آزمون نظان مهندسی شرکت کنند و پس از قبول شدن در آن آزمون می توان خود را «مهندس» بنامند.

اول تا هفتم اسفند ماه هفته «مهندس» نام گذاری شده است، به همین بهانه در ادامه شاخص های این آزمون آمده است.

سازمان نظام مهندسی چیست؟ وظیفه ی نظام مهندسی چیست؟
سازمان نظام مهندسی برای مرتفع کردن موارد خواسته شده در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان سال ۱۳۷۴ تاسیس شد تا اهداف کلی زیر را برآورده کند:

1. مهندس فنی و متخصص ساختمان در راس هرم سازندگی قرا گیرند و صاحبان مهارت‌های فنی در سطوح میانی و کارگران فنی بدنه هرم فنی ساخت و ساز ساختمان‌سازی در ایران را تشکیل دهند.

2. ایجاد یک جامعهٔ حرفه‌ای مولد ثروت، رفاه، دانش و هنر برای اعضای آن

3. مراقبت از ایمنی، بهداشت و آسایش محیط‌های مسکونی و مدیرت خردمندانه توسعه ی سالم فضاهای زیستی به کمک مهندسان طراح و نظارت کلی سازمان نظام مهندسی ساختمان

4. ارتقای توان سازندگی و نوآوری در صنعت ساختمان در سطح ملی و منطقه‌ای و ایجاد بستری برای رقابت‌های بین‌المللی

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی چیست؟ چه زمانی می توان در آزمون شرکت کرد؟
شاید اولین و مهمترین مسئله برای فارغ التحصیلان رشته هایی از قبیل عمران، معماری، شهرسازی و... عضویت در این سازمان و دریافت پروانه اشتغال به کار از سازمان نظام مهندسی استان ساکن در آن باشد . لذا در این گزارش سعی داریم با توجه به جمعیت بالای عضواین سازمان که روز به روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود به مراحل اخذ پروانه اشتغال به کار و چگونگی تمدید و ارتقاء آن بپردازیم.

همه فارغ التحصیلان این رشته ها بعد از گذشت ۳ سال از مدرک کارشناسی یا ۲ سال از مدرک کارشناسی ارشد و یا ۱ سال از مدرک دکترای خود می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن در این آزمون که عموما به صورت open book برگزار شده و در کلیه رشته ها حدنصاب قبولی ۵۰ درصد کل نمره می باشد اشتغال به کار پایه ۳ دریافت کنند. البته در رشته هایی مانند مهندسی عمران پروانه اشتغال به کار در سه بخش اجرا، محاسبات و نظارت وجود دارد که برای هر کدام از آنها آزمونی جداگانه گرفته می شود و هر کدام از مهندسین با قبولی در هر یک از این آزمونها پروانه اشتغال به کار پایه ۳ در آن بخش را دریافت می کنند.

یکی از مزیت های داشتن این پروانه وجود یک شماره خاص در نظام مهندسی هر استان به هر شخص است که تقریبا مشابه همان شماره نظام پزشکی می باشد و افراد دارای پروانه اشتغال می توانند برای تاسیس شرکت، دفاتر مهندسی و... اقدام کنند و یا حتی امتیاز سهمیه خود را به شرکت های قانونی شاغل در صنعت ساختمان واگذار کنند.

برای ارتقاء پایه چه باید کرد؟
در سازمان نظام مهندسی، پایین ترین درجه پروانه اشتغال به کار پایه ۳ می باشد که مهندسانی که دارای این پروانه باشند طبق ماده ۱۱ قانون نظام مهندسی پس از گذشت ۴ سال می توانند از پایه ۳ به ۲ و پس از گذشت ۵ سال دیگر از پایه ۲ به ۱ ارتقاء پیدا کنند . شایان ذکر است که هیچ مهندسی با هر میزان تحصیلات و سابقه کار به هیچ عنوان نمی تواند از پایه ۳ یکباره به پایه ۱ ارتقا پیدا کند و گذشت زمان و کسب تجربه برای ارتقاء پایه امری الزامی است.

طریقه ارتقای پایه در پروانه اشتغال به این صورت است که افراد دارای پروانه اشتغال پایه ۳ در یک سری کلاس ها و دوره ها شرکت کرده و در یک آزمون داخلی امتحان می دهند که به شرط قبولی در آن آزمون، حضور در کلاس ها و گذ‌شت زمان کافی می توانند ارتقاء پایه داشته باشند به نحوی که اگرکسی در سال ۸۷ از دانشگاه در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده باشد و به طور مرتب در حرفه مهندسی فعالیت داشته باشد به شرط قبولی در آزمون ها در سال ۹۰ پایه ۳، در سال ۹۴ پایه ۲ و در سال۹۹ می تواند پروانه اشتغال به کار پایه یک را کسب کند. ضمن اینکه ارتقاء پایه ها در سازمان نظام مهندسی به میزان تحصیلات و مدرک تحصیلی ارتباطی ندارد بلکه یک فرد با مدرک کارشناسی می تواند دارای پایه یک باشد در حالی که شخص دیگری با مدرک دکترا پروانه اشتغال به کار نداشته باشد یا دارای پروانه پایه ۳ باشد.

پس به صورت کلی نکات مهمی که باید به آن توجه شود را می شود این گونه ذکر کرد:
· آزمون ورود به حرفه معمولا هر سال دو نوبت در فواصل زمانی اسفند و شهریور ماه و با همکاری سازمان نظام مهندسی و سازمان سنجش برگزار می گردد.

· آزمون ورود به حرفه برای دریافت پایه سه مهندسی برای مهندسان عمران شامل سه بخش نطارت ، محاسبات و اجرا میباشد که بخش اجرا به تازگی از این نوبت در فهرست آزمون ورود به حرفه قرار گرفته است.

· برای اینکه امکان شرکت در آزمون را داشته باشید میبایست اول عضو نظام مهندسی باشید و شماره عضویت خود را که در کارت عضویت شما درج شده است دریافت کنید.

· برای شرکت در آزمون چنانچه در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده اید میبایست حداقل 3 سال و چنانچه از مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده اید حداقل 2 سال بایست از تاریخ فارغ التحصیلی اتان گذشته باشد یا به تعبیری همان سابقه کار حرفه ای داشته باشید.

· از آزمون بهمن 94 در وبسایت Inbr قسمتی برای کنترل سنوات مورد نیاز برای شرکت در آزمون ایجاد شده است.

· آندسته از مهندسانی که دوره مدت سربازی در پیش رو دارند نیز می توانند در این آزمون شرکت کنند  طوریکه با قبولی در این آزمون تا 4 سال وقت دارند که مدرک اصلی خود را برای دریافت پروانه اشتغال به کار به نظام مهندسی برسانند.

·  مثل هر کنکور دیگری شرکت در آزمون ورود به حرفه به خصوص در بخش مربوط به محاسبات نیاز به تمرین و مطالعه شیوه تست زنی کنکوری مخصوص به آن دارد بنابراین حتی اگر شما به دلایل ذکر شده بالا مجاز به شرکت در آزمون این نوبت  نیستید برای کسب تجربه هم که شده توصیه می کنم تو این نوبت آزمون شرکت کنید چون با این همه نظم برگزار کنندگان آزمون در برگزاری آن دیگه بعدا معلوم نیست آزمون نوبت بعدی چه تاریخی برگزار شود!

· ثبت نام آزمون رشته عمران در صلاحیت های محاسبات، نظارت و اجرا به صورت مجزا صورت می پذیرد، بدین معنی که متقاضیان رشته عمران در صورتیکه متقاضی هر سه صلاحیت محاسبات، نظارت و اجرا باشند، لازم است سه بار در آزمون ثبت نام نمایند.

· آزمون در هر سه بخش نظارت، محاسبات و اجرا به صورت تستی چهار گزینه ای و جزوه باز برگزار می شود و حد نصاب قبولی شرکت کنندگان در آن 50% میباشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ شوخی گل آقا با امام خمینی با این ولخرجی‌ ورشکست نشوید؟
فیلم/ می‌خواهی امر به معروف کنی؟ اول به خودت نگاهی بنداز!
حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top