تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/12/19 - 09:32
کد خبر: 194989

در تحلیل رفتار روزهای اخیر رئیس جمهور؛

تکمله‌ای بر سوژه «حضرت آقای خاتمی»

تکمله‌ای بر سوژه «حضرت آقای خاتمی»

بنابر آنچه گذشت روحانی در آزمون هفت اسفند دستاوردی نداشت. تمام اتفاقات انتخابات موید این مطلب است که پس از دو سال و نیم تلاش بی وقفه و تبلیغات سنگین حسن روحانی در ایجاد «هویتی مستقل» از این سه نفر ناکام بوده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: رفتار سیاسی متهورانه ریاست محترم جمهور در چند روز گذشته و نام آوردن از خاتمی و همینطور همراه کردن عارف در سفر به یزد آنهم درحالی که بعد از انتخابات ۹۲ تا انتخابات ۹۴، او را مورد بی توجهی تام خود قرار داده بود، این سوال را به ذهن متبادر میکند که به راستی چرا روحانی به یکباره چنین موضع گیری های متفاوتی از خود بروز داد تا جایی که معاون قوه قضاییه با کنایه، رفتار او را  از سر مشغله زیاد دانست و به شوخی گرفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدمحسن راحمی* درباره اظهارات چند روز اخیر حسن روحانی نوشت: حسن روحانی پیروزی در انتخابات ۹۲ را مدیون سه نفر است. اول هاشمی که پشتیبان اصلی او بود. نفر دوم خاتمی که با یک دستخط عارف را مجبور به انصراف کرد و سوم عارف که این جبر را پذیرفت.

روحانی در دوسال اخیر  بسیار تلاش کرد تا موقعیت سیاسی خود را ارتقا ببخشد و از زیر سیطره هویتی ناشی از حمایت هاشمی و خاتمی خارج شود و «هویت سیاسی مستقلی» از زوج «خاشمی» برای خود دست و پا کند. برای اینکار بیشترین تمرکز خود و تیم دولت را معطوف به برجام و رفع تحریم ها کرد و امیدوار بود تا با به سرانجام رساندن برجام و به کمک فضا سازی سنگین تبلیغاتی، پس از برجام پایگاه رای مستقلی از عالیجنابان خاشمی برای دولت یازدهم ایجاد کند.

آزمون انتخابات هفتم اسفند محک خوبی برای سنجش این «هویت مستقل» بود. اما با پیروزی هاشمی در تهران و سوم شدن روحانی در انتخابات خبرگان با فاصله ای کمتر از ۹ هزار نفر در قیاس با نفر چهارم، تمام معادلات  تیم دولت بهم خورد. روحانی در پایتخت که اصلی ترین پایگاه رای او در ۹۲ بود، نتوانست مقام اول را کسب کند و کم مانده بود جزو سه نفر اول هم نباشد. این شکست شاید مهر تاییدی بر سخنان هاشمی درمورد انتخابات ۹۲ و چگونگی رای آوری روحانی بود. رییس دولت سازندگی قبل از هفتم اسفند در جماران گفته بود: «رای روحانی ۳٪ بود و با حمایت من به بالای ۵۰٪ رسید و رییس جمهور شد».

پیروزی همراهان دولت در انتخابات مجلس تهران هم بیش از همه چیز  مدیون پیام تصویری خاتمی و «تکرار میکنم» معروف او بود. در حالی که منتخب اول تهران هم چنین تصوری از نتیجه انتخابات نداشت، پیام تصویری رییس دولت اصلاحات باعث شد تا نتیجه در همان دور اول یکسره شود و حتی روحانی هم نتوانست شگفت زدگی خود را پنهان کند و رسما لب به تمجید از این حرکت گشود.

بعد از انتخابات ۹۲ عارف توقع داشت تا به پاس لطفی که در حق روحانی کرده بود در کابینه او پستی درخور  به او پیشنهاد شود. ولی با بی توجهی تمام از سوی رییس جمهور مواجه شد و حتی وزارتخانه ای هم به او نرسید. اما کسب رای اول تهران توسط او، و شکست لاریجانی در قم و همینطور عدم پیروزی یاران روحانی در سطح کشور، عارف را در موقعیتی ویژه قرار داده و حسن روحانی به خوبی میداند که وزن سیاسی عارف به مراتب از دو سال گذشته سنگین تر و البته تعیین کننده تر است. و البته شاید همین مسئله موجب چرخش روحانی از لاریجانی به سمت عارف شود.

بنابر آنچه گذشت روحانی در آزمون هفت اسفند دستاوردی نداشت. تمام اتفاقات انتخابات موید این مطلب است که پس از دو سال و نیم تلاش بی وقفه و تبلیغات سنگین حسن روحانی در ایجاد «هویتی مستقل» از این سه نفر ناکام بوده است.

حال او بهتر از هر کس دیگری به این موضوع واقف است که برای پیروزی در انتخابات دور بعد ریاست جمهوری کماکان محتاج حمایت های هاشمی، خاتمی و احیانا مجلس عارف است!

به همین جهت در چند روز اخیر نهایت تلاش خود را برای بهره برداری از ظرفیت خاتمی و عارف انجام داد و سعی کرد تا اولا بر خلاف آنچه واقع شده، «ژست پیروزی» به خود بگیرد و در ثانی همچنان خود را مدیون و ممنون این دو نفر و بخصوص خاتمی نشان دهد، چرا که رای شکننده در دور گذشته و عدم کسب «هویت و پایگاه رای مستقل» در دوران حاضر به شدت موقعیت سیاسی روحانی را تهدید میکند و ممکن است در نهایت وی را به اولین رییس جمهور چهار ساله ایران بدل کند.

* دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top