تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/01/11 - 15:20
کد خبر: 196261

پرحاشیه ترین اخبار «خبرنامه دانشجویان ایران» در سال 94/ 10

بیانیه‌ای که برای تشکل‌های به اصطلاح دانشجویی دردسرساز شد

بیانیه‌ای که برای تشکل‌های به اصطلاح دانشجویی دردسرساز شد

اواخر دی ماه بود که بار دیگر اردوهای مختلط حاشیه ساز شد شد؛ خبرنامه دانشجویان ایران در گزارشی نوشت: تعدادی از دانشجویان علوم پزشکی بجنورد با ارسال تصاویری به کانال «خبرنامه دانشجویان ایران» از برگزاری یک اردوی مختلط دانشجویی به بهانه پیاده روی خبر دادند.

خبرنامه دانشجویان ایران: «دانشگاه» در سالی که گذشت بدون شک یکی از پرحاشیه ترین، سال های خود را سپری کرد، البته اگر از رشد علمی کشور که به گفته  وزیر علوم رشد قاب توجهی داشته ایم، اما در مسئله فرهنگی و اجتماعی اتفاقات مختلفی در سطح دانشگاه های کشور روی داد، که برنامه سیاسی تشکل های دانشجویی، کنسرت ها و اردوهای مختلط از جمله مهمترین این اتفاقات بوده است.

«خبرنامه دانشجویان ایران»، طی یکسال گذشته با رصد این اخبار و انتشار و انعکاس این اتفاقات باعث جریان سازی در سطح کشور شد، بطوری که بعضا انتشار این واقعیات که مورد توجه بسیار از رسانه های مکتوب و مجازی قرار گرفت، با واکنش و تهدیداتی از سوی برخی از افراد یا تشکل های حاشیه ساز، همراه شد.

بازخوانی اخبار جریان ساز «خبرنامه دانشجویان ایران» در سال 94، نشان می دهد که نزدیک به 100 اتفاق حاشیه ساز در حوزه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی همراه بوده است، که این مسئله فرصت مناسبی است که در نوروز 95، ضمن بازنشر مجدد این اتفاقات نگاهی آسیب شناسانه به وضعیت دانشگاه در حوزه های یادشده بیاندازیم. 

** اردوی مختلط دانشجویی این‌بار به بهانه پیاده‌روی!
اواخر دی ماه بود که بار دیگر اردوهای مختلط حاشیه ساز شد شد؛ خبرنامه دانشجویان ایران در گزارشی نوشت: تعدادی از دانشجویان علوم پزشکی بجنورد با ارسال تصاویری به کانال «خبرنامه دانشجویان ایران» از برگزاری یک اردوی مختلط دانشجویی به بهانه پیاده روی خبر دادند.

به گفته دانشجویان این اردوی دانشجویی با وسایل نقلیه دانشگاه و قبل از امتحانات ترم برگزار شده است.

به گفته یکی دیگر از دانشجویان این اردو با حضور مسئولین دانشگاه و بعضا با خانواده‌های آنان در روستای چناران ابتدای جاده ی مشهد روبروی مرکز تفریحی «بابا امان» برگزار شده است.(اینجــــــا)

اردوی مختلط دانشجویی به بهانه پیاده‌روی +عکس

** حمله ته مانده های گروهک تروریستی «کومله» به شورای نگهبان
اما در ابتدای بهمن ماه بود که بیانیه ای موسوم به بیانیه 85 تشکل دانشجویی با هدف حمله به شورای نگهبان منتشر شد؛ خبرنامه دانشجویان ایران در همان روزها با انتشار گزارش هایی از پشت پرده این 85 تشکل پرده برداری کرد، که با حاشیه هایی زیادی همراه شد؛ در اولین افشاگری این گزارش ها آمده بود: هنوز چند روز از انتشار بیانیه چند تشکل دانشجویی خطاب به شورای نگهبان در اعتراض به آنچه ردصلاحیت‌های گسترده می دانستند نگذشته است که کاشف به عمل آمد یکی از این تشکل‌ها نه اعلام موجودیت کرده و نه مجوز فعالیت دارد.

مجتبی مرادی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با اشاره به انتشار این بیانیه و نام یک تشکل دانشجویی از این دانشگاه گفت: درج شدن نام انجمن اسلامی دانشجویان معتدل دانشگاه بوعلی سینا همدان" زیر بیانیه حمله به شورای نگهبان در حالی است که این تشکل دانشجویی نه مجوز فعالیت از شورای نظارت بر تشکل های دانشجویی دارند و نه در این دانشگاه اعلام موجودیت کرده است.

وی ادامه داد: این تشکل غیرقانونی که تاکنون مجوز فعالیت نگرفته است و حتی در اوایل ترم گذشته اقدام به پخش برگه‌های عضویت در بین دانشجویان نموده است. که با عدم استقبال دانشجویان مواجه شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماجرای این نوع تشکل های معلوم الحال در دانشگاه بوعلی سینا همدان اما رشته‌ای است که سر دراز دارد؛ چندی پیش خبری مبنی بر پیوستن چند عضو این جریان به گروهک تروریستی کومله منتشر شد که بر اساس آن یکی از کسانی که آن زمان در هسته مرکزی این جریان فعالیت می‌کردند، به کومله پیوست.(اینجــــــــا)

** دومین شاذ بیانیه 85 تشکل از رازی کرمانشاه
اما دومین افشاگری پشت پرده بیانیه 85 تشکل علیه شورای نگهبان از کرمانشاه بود؛ خبرنامه دانشجویان ایران در گزارشی نوشت: پس از رد پای کومله در بیانیه 85 تشکل از دانشگاه بوعلی سینا همدان، دومین شاذ بیانیه 85 تشکل، این بار از دانشگاه رازی کرمانشاه دیده شد.

ابوذر صفره دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ درباره وجود نام یکی از 85 تشکلی که اخیراً در بیانیه ای شورای نگهبان را مورد حمله قرار داده است، گفت: مجموعه ای با نام انجمن اسلامی "عدالت گرا" که چندی پیش موافقت اصولی اعضای هیئت مؤسس را دریافت کرده است (درحالی که صراحت قانون این را می گوید که اخذ موافقت اصولی به منزله مجوز فعالیت تشکل نمی باشد) مدتی است که فعالیت های غیرقانونی خود را آغاز کرده است، از امکانات دانشگاه استفاده می کند، بیانیه غیرقانونی صادر می کند، اقدام به برگزاری افتتاحیه تشکل می‌کند در حالی که هنوز مجوز تاسیس تشکل را دریافت نکرده است.

وی ادامه داد: همین تشکل در تازه ترین اقدام غیرقانونی با درج نام خود در بیانیه 85 تشکل دانشجویی، در حالی به شورای نگهبان به عنوان مرجع قانونی در مسئله احراز صلاحیت ها حمله کرده است که قانوناً اجازه فعالیت ندارد.

صفره افزود: همه این ها در حالی است که هیئت نظارت دانشگاه رازی سایر تشکل های دانشجویی را از فعالیت های تشکیلاتی در زمان اخذ موافقت اصولی منع کرده بود که البته از لحاظ قانونی درست می باشد.(اینجــــــــــا)

** بازداشت و ضرب و شتم دانشجویان توسط یگان ویژه
اما در اواسط بهمن ماه و در جریان برگزاری نشست های تشکل های دانشجویی بود که تجمع دانشجویان مقابل وزارت نفت، خبرساز شد؛ صبح شنبه 10 بهمن ماه جمعی از دانشجویان عضو جنبش عدالتخواه دانشجویی و اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، امام صادق(ع) و خواجه نصیرالدین طوسی در اعتراض به نسل جدید قراردادهای نفتی (Ipc) مقابل ساختمان وزارت نفت تجمع کردند.

این تجمع در حالی برگزار شد که تدابیر شدید امنیتی نیروی انتظامی مقابل این وزارتخانه صورت گرفته بود.

دانشجویان تجمع کننده در حالی که از سمت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و در پیاده رو خیابان حافظ به سمت طالقانی در حال سرودن شعرهایی همچون «وزیر نفت بیرون بیا وقت جوابه» بودند، به محض نزدیک شدن به ساختمان وزارت نفت از سوی مأموران یگان ویژه نیروی انتظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

دانشجویان دختر نیز در این شرایط با سر دادن شعارهایی همچون «IPC را لغو کنید»، «نفت ما را پس بدید» و «IPC خدعه انگلیسی» اعتراض خود را نسبت به قراردادهای جدید نفتی اعلام کردند.

یکی از دانشجویان حاضر در این تجمع به خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: به محض شعار دادن دانشجویان، یگان ویژه تجمع کنندگان را مورد ضرب و شتم قرار داد و پلاکارد های ما را گرفتند. تعدادی از دانشجویان پسر دستگیر شده و یک نفر از دانشجویان دختر نیز آسیب دید.

این تجمع حاشیه های دیگری از جمله دستگیری تعدادی از فعالین دانشجویی و انتقال به اوین نیز داشت.(اینجـــــــــا)

** چه کسی مجوز حضور هتاک به اسلام را در دانشگاه تهران صادر کرد
اما در اواسط بهمن ماه بود که بار دیگر دانشگاه تهران خبرساز شد؛ خبرنامه دانشجویان ایران نوشت:  در جدیدترین اقدام ساختار شکنانه دانشگاه تهران خبرها حاکی از حضور هاشم آقاجری در دانشکده علوم اجتماعی در برنامه ای به دعوت انجمن تهران است. انجمن تهران  پیش از این با حمایت مستقیم وزارت علوم و مسئولین دانشگاه تهران، مجوز برگزاری برنامه ای به نام "کوچه اختر بن بست نیست" در حمایت از سران فتنه، نصب تصاویر سران فتنه در برنامه روز دانشجو و با حضور فائزه هاشمی، رونمایی از کتاب زندان درون با حضور"عمادالدین باقی" و برگزاری برنامه ای با حضور سعید حجاریان و عباس عبدی را اخذ کرده بود.

سوالی که اینجا مطرح می شود این است؛ درحالی که تشکل های مذهبی دانشگاه حتی مجوز نصب پوسترهایی برضد سران فتنه ندارند و یا حتی برای نام برنامه های باید رضایت معاونت فرهنگی دانشگاه را جلب کنند؛ چطور این تشکل ها میتوانند آزادانه اقدام به انتشار پوستر برنامه های خود کنند؟ (اینجــــــــــا)

** «کشف حجابی‌ها»ی بازمانده از «آرزوی هم بستری» دانشگاه علم و صنعت!
در همان اواسط بهمن ماه بود که سومین گاف بیانیه 85 تشکل علیه شورای نگهبان منتشر شد؛ خبرنامه دانشجویان ایران در گزارش خود نوشت: نجمن آرمان دانشگاه علم و صنعت که به تازگی و در سایه حرف و حدیث‌های فراوان توانسته از مسئولین این دانشگاه مجوز بگیرد، زیر بیانیه 85 تشکل دانشجویی را امضا کرده است و این در حالی است که اعضای اولیه - که مورد تائید قرار نگرفتند - و اعضای ثانویه معرفی شده به عنوان هیئت موسس این انجمن، در اجتماع فیزیکی و مجازی دانشجویان، از هیچ هنجارشکنی اعم از اردوهای مختلط، پارتی های شبانه و کشف حجاب در شبکه های اجتماعی دریغ نکردند.

بر همین اساس علت اعتراض این طیف در بیانیه 85 تشکل دانشجویی به شورای نگهبان و زیر سوال بردن روند قانونی بررسی صلاحیت ها، بیش از پیش روشن می شود.

امضا کردن این بیانیه سبب شد تا از نزدیک فعالیت‌های این تشکل جدیدالتاسیس و هیئت موسس آن را مرور کنیم؛ نگاهی هر چند گذرا به سابقه هیئت موسس انجمن اسلامی آرمان و روند کسب مجوز از مسئولین دانشگاه علم و صنعت از حراست گرفته تا معاونت فرهنگی و رئیس محترم دانشگاه می‌تواند ابعاد دقیق تری را روشن کند.

انجمن جدیدالتاسیس در دانشگاه علم و صنعت موسوم به آرمان، ابتدا در خرداد 94 اقدام به کسب مجوز کرد و جالب اینکه این روند از درگاه برخی مسئولان دانشگاه عبور کرد اما با ممانعت دفتر نهاد رهبری در این دانشگاه، این روند موقتاً متوقف شد.(اینجـــــــــــا)

** اینبار رقص و آواز به بهانه «جشن انقلاب»
شامگاه دوشنبه (19 بهمن ماه) مراسمی تحت عنوان «جشن بزرگ دهه فجر» از سوی تشکل دانشجویی «استاد شهریار» در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار گردید، که با حاشیه هایی همراه بود.

در این مراسم بار دیگر دانشجویان، شاهد اجرای برنامه ای همراه با رقص  و آواز بودند که هیچ سنخیتی با گرامیداشت «دهه فجر انقلاب اسلامی» نداشت. (اینجــــــــــــا)

اتفاقات این مراسم در حدی بود که تشکل های دانشجویی این دانشگاه واکنش نشان دادند. (اینجــــــــــا) و (اینجــــــــــا)

** رادیکال خواندن امام(ره) و ترویج سخنان منکر رسالت نبوی
اما در روزهای سالگرد پیروزی انقلاب بود که تحرکات تعدادی از تشکل ها خبرساز شد؛ خبرنامه دانشجویان ایران در گزارشی از یکی از این اتفاقات در دانشگاه صنعتی اصفهان نوشت: در حالیکه این روزها دانشگاهیان به همراه دیگر قاطبه ملت ایران، سی و هفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به جشن نشسته اند؛ جریانی تجدیدنظر طلب در دانشگاه صنعتی اصفهان- که با سیاست درهای باز وزارت علوم- موفق به کسب مجوز فعالیت تحت عنوان «انجمن اسلامی» شده است، با انتشار نشریه ای به بهانه 22 بهمن ماه ضمن رادیکال خواندن حضرت امام خمینی(ره) و تلاش در جهت تطهیر نهضت آزادی و شخص بازرگان، با استناد به سخنان منکر رسالت پیامبر گرامی اسلام اقدام به ترویج اسلام التقاطی نموده است.

نشریه دانشجویی «سلام»- که نامش نشان دهنده خط و ربط های سیاسی و وابستگی فکری به جریان برانداز وقایع کوی دانشگاه سال 87 دارد- به صاحب امتیازی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در شماره سی ام خود که به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در این دانشگاه توزیع کرده است، در مطلب اصلی خود به مسئله حصر سران فتنه پرداخته و در بر روی جلد خود با انتشار تصاویری از «میرحسین موسوی»، «زهرا رهنورد» و «مهدی کروبی» به بازخوانی تاریخی حصر پرداخته است. (اینجـــــــــا)

** تفسیر قرآن به روایت نفی کننده عصمت پیامبر(ص) در دانشگاه تهران؟
اما بیست و چهارم بهمن ماه بود که اینبار روابط عمومی دانشگاه تهران خبرساز شد؛ خبرنامه دانشجویان ایران در گزارشی نوشت: روابط عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران از برگزاری برنامه ای با عنوان «هرمونوتیک قرآن» در دانشکده الهیات و معارف اسلامی این دانشگاه با حضور محمد مجتهد شبستری و علیرضا قائمی نیا در روز دوشنبه خبر داد.

آن چیزی که در این بین قابل تأمل است حضور محمد مجتهد شبستری به عنوان یک مفسر قرآن است؛ این مسئله در حالی است که بعید است سوابق محمد مجتهد شبستری بر کسی پوشیده باشد.(اینجـــــــــا)

** بزرگداشت فراخوان سازمان منافقین در دانشگاه امیرکبیر
اما دیگر جریان سازترین گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، مربوط به دانشگاه امیرکبیر شد؛ در این گزارش آمده بود: "سه تشکل انجمن فرهنگ و سیاست، انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه و مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در یک اقدام هماهنگ با نصب پوسترهایی، غائله 25 بهمن ماه سال 89 را گرامی داشتند!

این سه تشکل دانشگاه صنعتی امیرکبیر که کارنامه روشنی در حمایت از فتنه سال 88 دارند، و حتی در تازه ترین برنامه «هماهنگ» خود در 16 آذرماه سالجاری از رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی دعوت کرده بودند (اینجـــا)، اینبار با نصب پوسترهایی در بُرد اطلاع رسانی، آشوب های 25 بهمن 89 را گرامی داشتند!

در بخشی از این پوستر ضمن اشاره به حصر سران فتنه می نویسد: "پس از پایان روز 25 بهمن 89 سه تن از عزیزان همراه مردم در خانه هایشان محصور شدند، تحت فشار قرار گرفتند، آزرده دل شدند، از عزیزانشان دور ماندند و درب خانه هایشان را آهن کوفتند...".

آنچه که در این پوسترهای «احساسی»- که جالب است بدون هیچ گونه ممانعت از سوی مسئولین این دانشگاه در بوردهای این سه تشکل نصب گردیده- به آن اشاره نشده، «پشت پرده» ماجرای 25 بهمن ماه سال 89 است. پشت پرده ای که حکایت از اقدام عملی جریان ضدانقلاب و گروهک تروریستی سازمان منافقین جهت به آشوب کشیدن کشور و کلید زدن پروژه براندازی نظام جمهوری اسلامی همزمان با اعتراضات رخ داده شده در کشورهای منطقه بود که به دلیل هوشیاری در عدم برخورد سخت با راهپیمایی کنندگان و انتقال مرکز فتنه در آرام ترین و نرم ترین شکل ممکن به حصر خانگی از سوی شورای عالی امنیت ملی، فاز بعدی آن را در سوریه کلید زدند و داستان همانی شد که امروز در این کشور شاهدش هستیم.(اینجـــــــــــا)

** دستور هاشمی رفسنجانی برای انتصاب فعال فتنه در دانشگاه آزاد
دانشگاه ها به ماه پایانی سال رسید، و در اولین اتفاق آن، دانشگاه آزاد خبرساز شد؛ خبرنامه دانشجویان ایران در گزارشی نوشت: "هر اندازه که حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد سعی در علمی و آموزشی نشان دادن این دانشگاه طی دو سال اخیر را دارد، اما حاشیه های این دانشگاه با توجه به حضور افراد حاشیه دار در بدنه این دانشگاه تمامی ندارد.چندی پیش حسین مرعشی، برادر عفت مرعشی (همسر هاشمی رفسنجانی)، طی نامه ای خارج از روال اداری دانشگاه آزاد و صرفاً با سربرگ شخصی خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی خواستار انتصاب افرادی به نام‌های حامد خوانساری و سیدمحمد محسنی راد، در مجموعه دانشگاه آزاد شده است.

مرعشی که  در این نامه دلیل سفارش خود برای افراد مورد اشاره را با عنوان "فعالین جریان اعتدال و ستاد هاشمی در انتخابات 92"، عنوان کرده خواستار حضور این دو در حوزه مدیریتی شورای عالی آزاداندیشی یا تشکیلات نظارتی هیئت مؤسس و یا هیئت امنای دانشگاه آزاد شده است.

همانطور که در متن نامه اشاره شده، یکی از افراد مورد سفارش به نام حامد خوانساری است که وی سابقه‌ی ریاست معاون طرح و برنامه اداره کل تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد را در کارنامه فعالیت خود دارد؛ این فرد دارای سوابق جالب توجه و مهم دیگری نیز می باشد. بطوری که در سال 91 نام حامد خوانساری در میان نامه موسوم به فعالین مدنی و سیاسی، در حمایت از احمد قابل از فعالان ملی - مذهبی و از نزدیکان منتظری که بیش از 300 نفر از فعالین فتنه آن را امضا کردند به چشم می خورد. (اینجــــــــــا)

** پشت پرده یک هتاکی «تلگرامی» در دانشگاه سیستان و بلوچستان
اما آخرین خبر  جریان ساز خبرنامه دانشجویان ایران، مربوط به دانشگاه سیستان و بلوچستان بود؛ در گزارشی آمده بود: "ابتدای هفته جاری بود که  یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان اقدام به انتشار کاریکاتوری توهین‌آمیز نسبت به ساحت رهبر انقلاب در شبکه اجتماعی تلگرام کرد.

«م ب» یکی از  اساتید گروه‌های دانشکده علوم پایه و دبیر انجمن مدرسین دانشگاه سیستان و بلوچستان است، که این طرح اهانت آمیز را که توسط یکی از کاریکاتوریست‌های ضدانقلاب طراحی شده؛ در یک گروه تلگرامی تحت عنوان «گفتگوی آزاد میان اساتید دانشگاه» منتشر می کند.

پس از این اقدام دانشجویان و اساتید این دانشگاه خواستار برخورد جدی با این فرد هتاک شدند که سرانجام، این فرد شب گذشته 11 اسفند دستگیر شد.(اینجــــــــــا)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top