تاریخ انتشار: شنبه 1395/01/14 - 16:00
کد خبر: 196403

روایتی دانشجویی از آخر دنیا در همین نزدیکی؛

نوروز دانشجویان جهادگر چگونه گذشت؟ +تصاویر

نوروز دانشجویان جهادگر چگونه گذشت؟ +تصاویر

در کنار دید و بازدیدهای نوروزی، سفرها و لذت از تعطیلات شغلی و درسی در 13 روز اول فروردین، نگاهی کوتاه و گذرا به کسانی که این ایام را به شکل متفاوتی می گذرانند، می‌تواند در نوع خودش جذاب باشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: در ایام نوروز بسیاری از دانشجویان، جوانان و قشرهای دیگر جامعه، حضور در مناطق دورافتاده و کمک به مردم فقیر نشین را به تفریحات در شمال و خارج کشور و یا نقاط خوش آب و هوای ایران ترجیح می‌دهند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در کنار دید و بازدیدهای نوروزی، سفرها و لذت از تعطیلات شغلی و درسی در 13 روز اول فروردین، نگاهی کوتاه و گذرا به کسانی که این ایام را به شکل متفاوتی می گذرانند، می‌تواند در نوع خودش جذاب باشد.

ایام تعطیل برای دانشجویان بهترین اوقات فراغت است؛ وقتی که می‌شود آن را با هر گونه فعالیتی پر کرد؛ هرچند برخی نیز اعتقادی به پر کردن وقت ندارند و فقط از این ایام برای استراحت استفاده می‌کنند.

یکی از فعالیت‌هایی که در سالهای اخیر بین دانشجویان برای سپری کردن ایام تعطیلی شهرت پیدا کرده، اردوهای جهادی است؛ اما ماهیت آن با اردوهای دانشجویی زمین تا آسمان تفاوت دارد.

دانشجویانی که یک ترم یا بعضا یکسال درس خوانده‌اند و خسته از تحصیل، نیاز به استراحت و تفریح دارند، برای شرکت در اردوهای جهادی سر و دست می‌شکنند؛ این دانشجویان در حالی که می‌توانند تعطیلات نوروز را در کنار خانواده باشند و یا از تعطیلات تابستان به عنوان یک فرصت شغلی و اقتصادی خوب استفاده کنند، به محروم ترین مناطق کشور که حتی از امکانات اولیه زندگی اعم از آب و برق و گاز محرومند سفر می‌کنند.

ذهنیت غالب دانشجویان و عموم مردم از اردوهای جهادی، فعالیت‌های عمرانی است در حالی که این فقط بخشی از فعالیت دانشجویان در اردوهای جهادی است؛ گروهای جهادی در دانشگاه‌های مختلف از سراسر کشور؟، با هدف‌های متنوعی راهی مناطق محروم کشور می‌شوند.

 

گروههای جهادی در قالب‌های عمرانی، فرهنگی و درمانی به مناطق محروم کشور سفر می‌کنند و با ساخت مسجد، مدرسه، درمانگاه، سالن ورزشی و برگزاری کلاسهای تربیتی و پرورشی برای کودکان و همچنین ارائه خدامت درمانی به ساکنین منطقه در همان مدت چند روزه اعزام، سهم خود را با هموطن محروم خود قسمت می‌کنند.

همزمان با آغاز سال جدید و نامگذاری آن به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل توسط مقام معظم رهبری، دانشجویان جهادگر فعال با قرارگاه جهادی امام رضا(ع) از تاریخ 15/12/94 در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، شادگان، هویزه و حمیدیه با هدف خدمت رسانی و محرومیت زدایی حضور یافته اند.

خدمات عمرانی در 105 روستا
قرارگاه جهادی امام رضا(ع) در حوزه عمرانی و بازسازی 105 روستا از توابع شهرستان های استان خوزستان را شناسایی و اقداماتی همچون ترمیم و بهسازی خانه ایتام، ساخت و ساز مساجد و حسینیه، احداث کانال و آب رسانی به روستاهای محروم را در دستور کار خود قرار داده است.

کارآموزی تا اشتغال زایی ماموریت کارگروه فرهنگی
کار گروه فرهنگی قرارگاه جهادی امام رضا(ع) در اردوی جهادی سال جدید با تمرکز بر آموزش، دوره های آموزشی و تقویتی دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی، برگزاری کلاس های تربیتی کودک و نوجوان برای خانواده ها و دوره های آموزشی قرآن و احکام برای تمامی سنین را برگزار نموده است.

بسته سلامت هدیه نوروزی پزشکان جهادی
کارگروه پزشکی که همزمان با گروه عمرانی و فرهنگی در مناطق محروم استان خوزستان فعالیت خود را آغاز کرده، در بخش های پزشکی عمومی،دندان پزشکی، مامایی، داروسازی و دامپزشکی به عموم اهالی مناطق شناسایی شده خدمات بهداشتی و درمانی را به دو روش سیار و ستادی ارائه کرده است.

روایتی کوتاه از زندگی یک خانواده کپر نشین در روستایی محروم از امکانات
کپری مچاله، با خانواده ای مچاله شده با چند بچه قد و نیم قد با دو بچه معلول تحت پوشش بهزیستی در روستای "بندریز" آنقدر صحنه را رقت آور و دردناک می کند که دیگر جایی برای صحبت باقی نمی ماند و توضیح دادن بیشتر در رابطه با آن، در درک مسئولینی که برای تفریحات نوروز ساحل آب های دریای خزر را انتخاب کرده اند سخت می شود.

وضعیت معیشتی و رفاهی این خانواده آنقدر اسفناک بود که اشک مسولین شهرستان را درآورد هر چند که انتظار می رفت بعد از بازدید مسئولین از نزدیک و گریه بر آنان کاری شود کارستان؛ آنهم نه به صورت عادی و بروکراسی بلکه به صورت انقلابی و ضربتی؛ اما متاسفانه بعد از گذشت دو هفته کار خاصی انجام نشد البته قصد ورود به این حاشیه را نداشتم که باید در جای خودش صحبت شود که درد دل زیاد است.

روستای "بندریز" یکی از روستاهای پرت و دورافتاده است با جاده صعب العبور از توابع بخش جبل بارز جنوبی شهرستان عنبرآباد به طوری که به دلیل جاده صعب العبور حتی چند سال پیش با ماشین مزدا نتواستیم به این روستا برویم اکثر اهالی این روستا کپرنشین و بسیار مستضعف هستند اما این خانواده دیگر معرکه است خانواده ای که تداعی گر آفریقاست خانواده ای در اوج فقر و نداریی.

داشتن حمام، دستشویی، کولر آنهم در گرمای تابستان کرمان، یخچال، مواد غذایی،  پتوی سالم، ظرف و ظروف مناسب غذا خوردن و حتی آب آشامیدنی برای آنان ماننده رویاهای غیرقابل واقعیت است.

به دقت به تصاویر این خانواده نگاه کنند و فقط اشکهای بازدیدکنندگان گویاتر وضعیت این خانواده را به تصویر می کشد هر کس که چشمش به این خانواده می افتد قبل از هر کاری اشکهای چشمش را پاک می کند و زانوانش شل می شود.

این ها همه در حالی است که مسئول یکی از گروههای جهادی اعزامی به این منطقه گفته بود: اگر بنده در این مملکت کاره ای بودم می گفتم تا سه روز عزای عمومی اعلام کنند و مسئولین و آقازاده ها تا چهل روز روزه بگیرند و قضایشان را به کپرنشینان بدهند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top