تاریخ انتشار: پنجشنبه 1395/02/02 - 12:25
کد خبر: 197973

محمدسعید ابراهیمی؛

به بهانه سالروز تاسیس سپاه پاسداران؛ شیفتگان خدمت

به بهانه سالروز تاسیس سپاه پاسداران؛ شیفتگان خدمت

دفاع مقدس، اولین آزمون جدی سپاه بود که علیرغم نوپایی و همچنین، بدیع و بی بدیل بودن ساختار و سازوکارهای این نهاد، پاسداران رشید اسلام در انجام وظایف محوله، آنچنان خوش درخشیدند و حماسه آفریدند که بنیان گذار کبیر انقلاب در وصف آنان فرمود:"اگر سپاه نبود؛ کشور هم نبود"

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدسعید ابراهیمی*// "سپاه در تاریخ شناخته شده ی ما، یک پدیده کم‏ نظیر و شاید بی‏ نظیر است" (امام خامنه ای حفظه الله)

پس از به ثمر نشستن نهال انقلاب اسلامی و اسقاط رژیم دژخیم پهلوی بروز وقایعی چند، ضرورت تشکیل یک نهاد نظامی در کنار ارتش را ایجاب نمود؛ چرا که از یک سو بسیاری از سران ارتش به واسطه ی اقدامات مذبوحانه شان در رژیم سابق، یا از کشور متواری شده بودند و یا در چنگال عدالت گرفتار آمده بودند و بدینگونه شیرازه و قوام ارتش، متزلزل گشته بود.

از دیگر سوی نیز، گروهک های تجزیه طلب با استفاده از شرایط به وجود آمده و از بین رفتن هارمونی ارتش، در اقصی نقاط کشور سر برآورده، دست به مبارزه ی مسلحانه علیه نظام و اخلال در امنیت زدند.افزون بر این، ایالات متحده نیز که ژاندارم خود را در منطقه ی جنوب غرب آسیا از دست رفته می دید، هر آینه در صدد واژگون نمودن جمهوری اسلامی و بازگرداندن شاه مخلوع، به قدرت بود

مجموع عوامل فوق سبب شد تا امام راحل عظیم الشان با اتخاذ تدبیری داهیانه، طی صدور فرمانی به تاریخ2 اردیبهشت1358، حکم به تشکیل نهاد مقدسی با نام "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" دهند تا برادران ارتشی خود را در امر حفاظت از کیان و تمامیت جمهوری اسلامی، یاری دهند و رویای دشمنان مبنی بر "براندازی نظامی" انقلاب را به خوابی بدون تعبیر مبدل سازند

در فاصله ای اندک از این اقدام، صدام حسین به تحریک و حمایت ایالات متحده، مامور تسخیر ایران گشت و جنگ را به ایران تحمیل نمود.

بروز این واقعه، درستی پیش بینی و تحلیل حضرت امام (ره)که بر پایه ی آن مبادرت به ایجاد سپاه نموده بودند، بیش از پیش مبرهن ساخت.

دفاع مقدس، اولین آزمون جدی سپاه بود که علیرغم نوپایی و همچنین، بدیع و بی بدیل بودن ساختار و سازوکارهای این نهاد، پاسداران رشید اسلام در انجام وظایف محوله، آنچنان خوش درخشیدند و حماسه آفریدند که بنیان گذار کبیر انقلاب در وصف آنان فرمود:"اگر سپاه نبود؛ کشور هم نبود"

در سال 67، آتش جنگ نظامی، فروخوابید اما این به معنای پایان مواجهه ی دشمن با انقلاب نبود و عرصه ی نبرد، معطوف به مسائل فرهنگی و اقتصادی گشت و این امر به معنای ماموریتی جدید برای سپاه پاسداران بود که به مقابله با تهدیدات فرهنگی و جنگ اقتصادی بپردازد.

انجام خدمات تولیدی و جهاد سازندگی، ماموریتی است که به موجب ماده 10 اساسنامه سپاه پاسداران، در زمان صلح به این ارگان انقلابی محول گشته است و توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) اجرایی می گردد.

مع هذا، پر واضح است که اقدامات مزبور، نبایست ماهیت نظامی و آمادگی های دفاعی سپاه را که مهم ترین کار ویژه ی این نهاد محسوب می گردد، تحت الشعاع قرار دهد و آن را از هدف اصلی خود باز دارد و رویه ی سپاه نیز خود، موید این معناست.

اینک اما دشمنان این انقلاب که سپاه پاسداران را مهم ترین مانع تحقق تمنیات پلید خود در ایران و منطقه می بینند، تمام توش و توان خویش را در جهت خدشه دار نمودن جایگاه سپاه مصروف می دارند و از آن جمله، متهم نمودن سپاه به "بنگاهداری اقتصادی" است.

آنچه که در تحلیل مغرضانه مزبور، عامدانه، مغفول واقع شده است ماهیت پروزه های است که سپاه پاسداران، انجام آن را به عهده می گیرد.به دیگر سخن، سپاه صرفا پروژه هایی را اجرا می نماید که هیچ پیمانکاری از نظر قدرت تکنولوزیک قادر به انجام آن نبوده و یا باید آن را به دست شرکت های خارجی سپرد و یا عطای طرح را به لقایش بخشیده، از اجرای آن صرف نظر نمود.

دسته ی دیگر از پروژه هایی که سپاه، مبادرت به اجرای آن می نماید؛ مواردی است که فاقد صرفه ی اقتصادی است و بخش خصوصی راغب به پذیرش آن نیست.

فلذا قرارگاه خاتم الانیاء سپاه پاسداران، رقیب و مانع پویایی بخش خصوصی نیست بلکه به عنوان متمم و مکمل این بخش، فعالیت می نماید.

آری، اینان به تعبیر شهید بهشتی(رحمه الله)، "شیفتگان خدمت" اند و نه "تشنگان قدرت"

* فعال دانشجویی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تبلیغ شهرداری تهران برای خرید خارجی/ دلیل تبلیغات نسنجیده چیست؟
ادعای خبرنگار عراقی: بارزانی در سفر به تهران، تعهداتی داد
درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی مافیای پسماند در تهران
رای دور دوم از دور اول مهم تر است؟
افزایش رای نظرسنجی توییتر
آموزش تکمیل فرم DS-۲۶۰ برای برندگان لاتاری
انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران
مزایا و راهنمای خرید باربیکیو ذغالی +نکات مهم خرید
پشت پرده حمایت رسانه‌ای از جنایات صهیونیست‌ها
تقویت روابط تجاری ایران و کره جنوبی
گاردین: هدف نتانیاهو اساسا غیرواقعی است
آستین: ده‌ها میلیارد دلار به اسرائیل کمک کردیم
فریاد صهیونیست‌های کودک کش از آدم کشی آمریکا بلند شد!
فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد
برنامه‌های مختلف رادیو در جشن میلاد حضرت معصومه (س)
ون‌های مسافربر نمایشگاه کتاب نونوار شدند
اسامی ۱۴ بازیکن تیم ملی والیبال جوانان در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی اعلام شد
ستاره والیبال ایران همه را سورپرایز کرد!
وزیر ارتباطات: گوشی ایرانی باید توانایی رقابت با نمونه خارجی را داشته باشد
رونمایی از ۴ عنوان کتاب جدید ارتش
اسامی ۲۲ حوزه‌ برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top