به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماجرای اختلاف آموزش و پرورش و صداوسیما درباره استاندارد بودن یا نبودن منابعی کمک درسی که از رسانه ملی تبلیغ میشود، هرچند کهنه است اما هر سال دوباره سر باز میکند و فضای متشنجی را در برابر خانوادههایی که به دنبال منابع مناسب امتحانی برای فرزندانشان هستند ایجاد میکند.
منابع تبلیغی در صداوسیما غیر استاندارد است
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در گفتگو با مهر با انتقاد از نگاه درآمدی رسانه ملی به تبلیغات کتاب های آموزشی غیر استاندارد گفت: اختلاف ما با صدا و سیما حل نشده است.
مهدی نوید ادهم درباره تبلیغات موسسات کنکوری نیز گفت: دانش آموزان باید با راهنمایی معلم و محتواهای کتاب های درسی در کنکور سراسری شرکت کنند.
پخش تبلیغات غیرمجاز در رسانهها دیگر به تبلیغ خوراکیهای مضر بر سلامت مانند چیپس و پفک منحصر نمیشود بلکه سالهاست که با وجود انتقاد جدی مسئولان آموزش و پرورش، همچنان کتب کمک آموزشی تأیید نشده و غیرمجاز در صدا و سیما تبلیغ میشود؛ تبلیغاتی که با آغاز فصل امتحانات و گرمی بازار درس و مدرسه، شکل جدیتری به خود میگیرد. اگرچه تبلیغات این قبیل کتابها به بدنه آموزش و پرورش یعنی مدارس هم راه یافته و کیفیت آموزشی بچهها را با تهدید جدی مواجه میکند.
معلمان هم کتاب و موسسه تبلیغ میکنند!
در این میان اما اظهارات مختلفی وجود دارد؛ مسئولین آموزش و پرورش در حالی از صدا و سیما بابت تبلیغات بی رویه و کارشناسی نشده در زمینه معرفی کتابهای کمک درسی و تقویتی و منابع کنکور گلایه دارند که همین امر در سطح مدارس سراسر کشور توسط معلمین انجام میشود.
معلمهایی که از قضا به عوان شغل دوم در موسسههای کمک آموزشی یا تهیه و تولید کتابهای تقویتی کار میکنند، محصولات مجموعه متبوع خود را در بین شاگران و کنکوریها تبلیغ میکنند که اتفاقا این نوع تبلیغ موثرتر نیز هست؛ اغلب مؤسسات کمکآموزشی که دارای انتشارات هم هستند احتمالا معلمان مدارس را هم نمکگیر کردهاند که در موارد متعددی خود این معلمها تهیه کتابهای کمکآموزشی خاص را به دانشآموزان تکلیف کنند! اما در این میان بعید به نظر میرسد چنین رویکردی بدون اطلاع یا نظارت مدیر مدرسه رخ دهد.
تائید رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
محیالدین بهراممحمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به موضوع فوق اذعان دارد و میگوید: با وجود انتقادهای زیاد مسئولان آموزش و پرورش شاهد تبلیغ کتابهای کمکآموزشی در خود بدنه آموزش و پرورش یعنی مدارس هم هستیم.
بدون کتاب و موسسات کمکدرسی بهتر میشود نتیجه گرفت
مهدی نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش اما میگوید: بارها دیدهایم دانش آموزانی که محتواهای درسی خود را عمیق خوانده اند موفقیت بیشتری نیز داشته اند؛ ولی بخشی از مشاورهها و منابعی که در اختیار دانش آموزان از طریق موسسات ارائه میشود معتبر نیست.
وی ابراز عقیده میکند که اگر قرار است دانش آموزان از مشاوره و کلاس ها استفاده کنند به راهنمایی های معلمان نیز باید توجه داشته باشند.
سردرگمی خانوادههای از تبلیغات سرسامآور و متعدد
از طرفی آموزش و پرورش مدعی است که صداوسیما با تبلیغات سرسامآور مخصوصا در ایام نزدیک به امتحانات، نه تنها به دانش آموزان و خانوادههای آنان کمک نمیکند بلکه باعث سردرگمی برای انتخاب منبع مناسب از سوی آنها میشود و دست آخر نیز منابع خوب و بد با هم به دست مخاطب میرسد و کار از کار گذشته است؛ حتما شما هم با تبلیغات کتابهای کمک آموزشی در صداو سیما مواجه شدهاید؛ تبلیغاتی که وانمود میکنند دانشآموزان با داشتن این کتابها به شکل معجزهآسایی به شاگرد اول کلاس تبدیل میشوند.
بهراممحمدیان اما ضمن انتقاد از عملکرد صدا و سیما تاکید میکند: با توجه به اینکه صداوسیما از سوی مردم به عنوان یک مرجع مناسب تبلیغی شناخته میشود و مردم به آن اطمینان دارند، لازم است که این رسانه در زمینه معرفی منابع آموزشی توجه بیشتری داشته باشد. به باور محمدیان، تبلیغ محصولات آموزشی فاقد مجوزهای لازم در صدا و سیما باعث خواهد شد دانشآموزان بدون پشتوانه کافی علمی، مراتب درسی را طی کنند. وی که از تبلیغ کتابهای کمکآموزشی در رسانه ملی و بر هم زدن برنامههای آموزش و پرورش دل پری دارد، میافزاید: مسئولان آموزش و پرورش سالهاست از تبلیغ کتابهای کمکآموزشی در رسانه ملی انتقاد دارند اما در مقابل صدا و سیما در این سالها نه تنها تبلیغ کتابهای کمک آموزشی را ممنوع نکرده است بلکه با آمدن فصل امتحانات پخش تبلیغات این دسته از کتابها در رسانه ملی افزایش مییابد.
تمام کتابهای کمک آموزشی از وزارت ارشاد مجوز دارند!
در این میان اما نباید از نقش وزارت ارشاد غافل ماند؛ مدیرکل دفتر انتظارات و تکنولوژی آموزشی بر این باور است که سازمان صدا و سیما به صورت مستقل کار خود را انجام می دهد و این سازمان مامور آموزش و پرورش نیست. از سوی دیگر مجوز کتابهای آموزشی را ارشاد می دهد و ما درخواست دهیم که به وزارت ارشاد تاکید و دقت نظر را برای ارایه مجوز در محتوای کتاب های کمک آموزشی داشته باشد.
قربانیان مخمصه بازار رقابت صداوسیما و آموزش و پرورش
اظهارات مختلف مسئولین آموزشی و پرورشی کشور در عین همپوشانی، تناقضهایی نیز دارد که در مجموع این شائبه را توقیت میکند که انگار کتابهای کمک درسی و موسسات آموزشی و تقویتی دانشاموزان و کنکوریها، بازار رقابتی داغ را برای صدا و سیما و آموزش و پرورش ایجاد کرده است.
به عبارت دیگر، آینده دانش آموزانی که در مخمصه رقابت این دو نهاد مدیریتی در کشور گرفتار شدهاند، ممکن است قربانی منافع دو سازمانی شوند که وظیفه آموزش، هدایت، روشنگری و تقوی باورهای جامعه را دارند.
با همه اینها اما انگار زور آموزش و پرورش به درآمدزایی تبلیغات برای رسانه ملی نمیرسد و اگر همین حالا به سراغ تلویزیون بروید، متوجه میشوید ثروت تبلیغات کتابهای کمک آموزشی غیرمجاز را بر علم پیروز کرده است.