تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/02/29 - 15:13
کد خبر: 200067

گزارشی از ابعاد پشت‌پرده چرایی پروژه «عنکبوت۲»؛

آموزش عکاسی به شرط کشف حجاب در آموزشگاه‌ها +تصاویر

آنچه در آموزشگاه‌های عکاسی ایران با عنوان «آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ» می‌گذرد، نمایش تصاویر Nude یا برهنه در کلاس‌های آموزشی، استفاده از دختران به‌عنوان مدل در کلاس‌های عکاسی مختلط و برپایی گالری‌های عکس‌های مبتذل است.

خبرنامه دانشجویان ایران: آنچه در آموزشگاه‌های عکاسی ایران با عنوان «آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ» می‌گذرد، نمایش تصاویر Nude یا برهنه در کلاس‌های آموزشی، استفاده از دختران به‌عنوان مدل در کلاس‌های عکاسی مختلط و برپایی گالری‌های عکس‌های مبتذل است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حوزه مدلینگ تا پیش ‌از این می‌توانستید تصاویر زیادی را در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت جست‌وجو کنید اما این روزها خبرها و متن‌های تولیدشده با عنوان مدلینگ بیش از تصاویر آن مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. در روزهای گذشته دادستان تهران و سپاه پاسداران در فاصله زمانی کوتاهی خبر از برخورد با فعالان حوزه مدلینگ را مخابره کردند، اما پشت پرده عملیات «عنکبوت» چه بود؟

در جست‌وجوی صنعت مدلینگ، مطالب جالبی به چشم می‌خورند. در تعاریف رسمی درباره مدلینگ می‌گویند: «مدلینگ ابزاری است که به‌وسیله آن برندها و شرکت‌های تولیدی به کمک افرادی که به آنها مدل گفته می‌شود کالای خود را به معرض نمایش می‌گذارند.»

مدل‌های مجازی صفحه به صفحه شبکه‌های مجازی را فتح کرده‌اند و خبری از موضوع اصلی عکس (همان کالای تجاری) نیست و صرفاً یک جوان با لباسی نیمه‌ برهنه مقابل لنز دوربین‌ها خودنمایی می‌کند.

اینجا مدلینگ نه یک صنعت درآمدزایی بلکه راه خودنمایی است که برای دیده شدن در آن حتی هزینه مالی نیز متقبل شوید.

وقتی از سعید به‌ عنوان عکاس خبری درباره عکاسی مدلینگ و تفاوت‌ها و مهارت‌های آن پرس‌وجو می‌کنم، می‌گوید: «یکی از سخت‌ترین شاخه‌های عکاسی همین عکاسی مدلینگ است که شما برای فعالیت در این حوزه باید تخصص ویژه‌ای در حوزه نورشناسی و شناخت فیزیک انسان داشته باشید اما چیزی که در کشور ما رایج است، صرفاً عکاسی‌های نیمه‌برهنه در آتلیه‌های زیرزمینی و حتی آتلیه‌های رسمی است که عکاس شناخت چندانی هم با تکنیک‌های عکاسی مدلینگ ندارد.»

پالایش رویکرد اصلی برخورد با ناامنی اخلاقی
چند روز پیش دادستان مقابل دوربین‌ها از موفقیت‌آمیز بودن پروژه در برخورد با برهم‌زنندگان امنیت اخلاقی فضای مجازی خبر داد. آقای عباس جعفری دولت‌آبادی از اجرای پروژه‌های «عنکبوت 1 و 2» سخن گفت و اضافه کرد: «حدود 50 آرایشگاه،‌ 50 مزون و 50 آتلیه عکاسی تحت شاخه اطلاعاتی و قضایی درآمدند و دستگیری‌هایی انجام و صفحات زیادی بسته شدند.»

اما صدور اطلاعیه رسمی مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان داد که خبرهای ویژه و جدید دیگری از برخورد با تخلفات فضای مجازی در راه است.

این اطلاعیه، خبر از موفقیت پروژه‌ای داد که طی آن، فضای مجازی و به‌ویژه شبکه اجتماعی «اینستاگرام» را برای خانواده‌های ایرانی، امن‌تر از همیشه کرده است.

اینستاگرام تا امروز کم‌حاشیه‌ترین شبکه اجتماعی در کشور ما بوده است. فعالیت آن از ابتدا رنگ و بوی سیاسی نداشت و تصاویر تولیدشده نیز بیشتر به یک آلبوم شخصی شباهت داشت. هرچند در کشور ما برخی صفحات اینستاگرام با انتشار تصاویر و متن‌های سیاسی و اجتماعی از این نرم‌افزار به‌عنوان یک رسانه استفاده می‌کردند اما به دلیل اینکه این اپلیکشین برخلاف توییتر و فیس‌بوک قابلیت موج‌آفرینی‌های سیاسی را ندارد، هیچ‌گاه سایه فیلترینگ بر سر آن احساس نشده است.

رادیو فردا طی خبری در 24 مرداد 1394 اظهار می‌کند: «جایزه بخش «رسانه» شورای طراحان مد آمریکا در سال 2015 به اینستاگرام رسید و کوین سیسترم، مدیرعامل این شرکت، آن را از دست کیم کارداشیان، ستاره هالیوودی دریافت کرد.

اینستاگرام بازار خریدوفروش دختران ایرانی

پروژه عنکبوت
پروژه «عنکبوت» با هدف ضربه زدن به فعالیت‌های ضد فرهنگی و ضد اخلاقی شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب نظیر فیس‌بوک و اینستاگرام و همچنین سالم‌سازی فضای فعالیت و جلوگیری از تهدیدات متوجه جامعه کاربران ایرانی، طراحی شد.

مهم‌ترین شاخصه پروژه عنکبوت، حجم سنگین عملیات رصد روی تمامی صفحه‌های ایرانی شاخص در اینستاگرام است.

گفته می‌شود گروه عملیاتی این پروژه در تلاش شبانه‌روزی سه‌ماهه خود، تمامی صفحات متخلف در اینستاگرام را رصد و شناسایی کرد. در پایان عملیات گروه شناسایی مشخص شد آنچه بیش از همه در شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌بایست موردتوجه قرار گیرد، هدف قرار دادن کاربران ایرانی از طریق انتشار عکس‌های مدلینگ حرفه‌ای و آماتور دختران ایرانی در این شبکه است که البته این همان ماهیت تخصصی شبکه اینستاگرام است.

در این بانک اطلاعاتی عظیم، اطلاعاتی نظیر آی‌دی اینستاگرام، تعداد دنبال‌شونده، تعداد دنبال‌کننده، تعداد پست، آی‌دی kik، آی‌دی Line، آی‌دی Facebook، آی‌دی سایر شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، تلفن، نشانی، شماره‌ حساب، درجه ابتذال صفحات، افراد مرتبط، صفحات زیرمجموعه، نوع صفحه، عکس‌های منتشرشده و ... تمامی صفحات با دقت توسط گروه شناسایی گردآوری شده است.»

در اطلاعیه پیشین سپاه آمده بود: «مجموعاً 170 نفر از مدیران و اداره‌کنندگان صفحات فوق‌الذکر (شامل 58 مدل، 51 مدیر مزون و طراح لباس، 59 عکاس و آرایشگر و 2 موسسه فعال در عرصه مد) که موفق به اغوای تعداد قابل‌توجهی از جوانان شده و خسارات عظیم اخلاقی به بار آورده بودند، شناسایی و شبکه ارتباطی آنها کشف شد.

از این تعداد برای 29 تن از مدیران اصلی و مرتبطین آنها پرونده قضایی تشکیل شد که منجر به بازداشت هشت نفر و احضار بقیه افراد گردید و اماکن مرتبط با جرائم ایشان نیز با حکم قضایی پلمب شد.»

کشف حجاب شرط آموزشگاه عکاسی
آنچه در آموزشگاه‌های عکاسی ایران نیز با عنوان «آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ» می‌گذرد هم خود جای سؤال دارد! نمایش تصاویر Nude یا برهنه در کلاس‌های آموزشی، استفاده از دختران به‌عنوان مدل در کلاس‌های عکاسی مختلط و برپایی گالری‌های عکس‌های مبتذل هم مزید بر علت این چرخه است. به‌ طور مثال آموزشگاه «م» در تهران که در ظاهر رسمی توانسته اعتبار خوبی برای خود دست‌ و پا کند، در کلاس‌های این موسسه کشف حجاب موضوعی پذیرفته‌شده است و تربیت عکاسان مدلینگ و کشف و استعدادیابی برای رونمایی از مدل‌های جوان یکی از اهداف اصلی این موسسه است.

هر عکس یک‌میلیون تومان
استودیوهای عکاسی و فیلمبرداری اصلی‌ترین ابزار ارائه مدل‌های حرفه‌ای‌اند. در حال حاضر حدود صد استودیو فعال و مطرح ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام به انتشار عکس‌های مدلینگ و مبتذل مشغولند.

شایان‌ذکر است مدل‌های حرفه‌ای در اکثر موارد با همکاری با استودیوهای عکاسی خانگی و زیرزمینی به معرفی خود و پوشاک موردنظر صاحبان کالا مشغولند. این دسته از استودیوهای عکاسی گاهی برای یک شات عکس از مدل‌های حرفه‌ای به آنان رقمی حدود 300 هزار تا حتی یک میلیون تومان نیز پرداخت می‌کنند.

مزون‌ها
چرخه مدل‌ها، صفحات و استودیوهای عکاسی، سرانجام با ارائه مزون‌ها کامل می‌شود. بدین ترتیب که مدل‌ها، پوشاک صاحبان مزون‌ها را بر تن می‌کنند و استودیوها، عکس مدل‌ها را رنگ و لعاب می‌دهند و صفحات ایرانی اینستاگرام با دریافت سفارش از صاحبان مزون‌ها به انتشار گسترده این عکس‌ها می‌پردازند و مزون‌ها هم به‌شدت سود فروش لباس‌های اغلب مبتذل و حتی مستهجن خود را می‌برند!

جالب آنکه مزون‌ها برخلاف محدودیتی که مغازه‌داران با آن مواجه‌اند، بی‌هیچ ابایی به انتشار تصاویر عریان مدل‌ها برای ارائه البسه شب و لباس‌های زیر زنانه مشغولند. تعداد این مزون‌های فعال و مطرح در شبکه اجتماعی اینستاگرام حدود 50 صفحه فعال ارزیابی می‌شود.

منبع: روزنامه صبح نو

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1395/02/30 - 12:53

درج این تصاویر خودش اشاعه فحشا و گناه است.
علی
1395/03/03 - 10:59

حاج اقا این عکس مال 100 سال پیشه. ضمن اینکه اشاعه فحشا میکنه. لطفا دقت کنید.
تورهای مسافرتی آفری
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top