تاریخ انتشار: شنبه 1395/03/08 - 17:45
کد خبر: 200826

معاون وزیر ارتباطات در مراسم اختتامیه کدکاپ شریف مطرح کرد؛

لزوم تدریس زبان برنامه نویسی موبایل در دانشگاه‌ها

لزوم تدریس زبان برنامه نویسی موبایل در دانشگاه‌ها

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران خواستار تدریس زبان های برنامه نویسی موبایل در دانشگاه ها شد. نصر الله جهانگرد که در مراسم اختتامیه لیگ برنامه نویسی ایران شرکت کرده بود با بیان این خواسته افزود نسل سوم و چهارم اینترنت همراه و امکان انتشار اطلاعات موجب دگردیسی در بازار ICT کشور شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: مراسم اختتامیه کدکاپ شریف با حضور نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد و از نفرات برتر مسابقات برنامه نویسی تقدیر به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ لیگ برنامه نویسی ایران از بهمن ماه سال ۹۴ و با نام نویسی از متقاضیان آغاز شد. در ابتدای این لیگ بیش از یکهزار نفر ثبت‌نام کردند. بعد از برگزاری دو دوره مسابقه تمرینی در تاریخهای ۲۰ اسفند ۹۴ و اول اردیبهشت ۹۵، در نهایت ۲۵۰ نفر برای مرحله نهایی برگزیده شدند که فینال این مسابقات روز پنج شنبه برگزار و نفرات برتر معرفی شدند.

در این مراسم، محمدرضا موحدی نماینده ریاست دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اهمیت بازار فناوری اطلاعات ایران گفت: فناوری اطلاعات فاصله ایده تا بازار را بسیار کوتاهتر از صنایع دیگر کرده و به همین دلیل اشتیاق بیشتری برای فعالیت در آن وجود دارد.

وی افزود: در حوزه IT جالب ترین و داغ ترین موضوع استارتاپها هستند. حدود ۲ سال پیش مجتمع خدمات فناوری در دانشگاه شریف تشکیل شد که بیشتر مجموعه‌هایی که در آن مشغول به کار هستند با فناوری اطلاعات مرتبط است.

موحدی با بیان اینکه طی ۲ سال حدود ۴۰ استارتاپ وارد این مجموعه شدند گفت: در حال حاضر ۶ تیم موفق شده‌اند تا سرمایه‌گذار بیرون از دانشگاه جذب کنند و از بین آنها ۲ استارتاپ هم در سطح بین المللی مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۴ حدود ۱۵ رویداد مرتبط با فناوری اطلاعات در سطح دانشگاه شریف برگزار شد، ادامه داد: این امر نشان دهنده شتاب زیاد فعالیتها در این حوزه است.

نصرالله جهانگرد در مراسم اختتامیه لیگ برنامه نویسی ایران (کدکاپ شریف) وضعیت بازار فناوری اطلاعات ایران را پرشتاب عنوان کرد و گفت: نسل سوم و چهارم اینترنت همراه و امکان انتشار اطلاعات، موجب یک دگردیسی در بازار ICT کشور شده است.

وی با بیان اینکه فعالان حرفه ای صنعت فناوری اطلاعات در حال استفاده گسترده از این ابزار هستند، تاکید کرد: از حدود یکسال و نیمی که از راه اندازی نسل سوم موبایل در کشور می گذرد حدود ۷۰ هزار اپلیکیشن فارسی تولید شده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه همه توسعه دهندگان و برنامه نویسان این اپلیکیشن ها با هدف راه اندازی یک کسب و کار جدید اقدام به تولید کرده‌اند، تصریح کرد: حجم بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان در سال است که بخش اعظم آن به فناوریهای ارتباطی مربوط می شود. اگرچه درصد سهم نرم افزار از این حجم بازار در حال حاضر بسیار کم است، اما این روند به سرعت در حال تغییر است.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: صنعت فناوری اطلاعات حدود ۲.۵ درصد از سهم GDP کشور را دارد اما پیش بینی می کنیم طی ۵ سال آینده این سهم حداقل ۲ برابر شود. در همین حال حجم پیش بینی شده برای بازار ICT نیز بالای ۹۰ هزار میلیارد تومان است که با شتابی که در حوزه نرم افزار، اپلیکیشن و محتوا دیده می شود، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد را پیش بینی می کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باید در سطح ایران و منطقه شاهد یک رشد ۵ تا ۶ برابری باشیم، ادامه داد: بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات برای رشد به سرمایه انسانی بسیار قوی نیاز دارد؛ سالانه حدود ۲۰۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی در ۶ رشته مرتبط با IT وارد بازار کار می شوند. این سرمایه زمانی که بیرون می‌آید با یک چالش بزرگ روبرو است که این چالش کمبود مهارتهای برنامه‌نویسی است.

جهانگرد با تاکید بر لزوم ارتقای مهارتهای فردی نیروهای جوان و فرهنگ سازی استفاده از زبانهای برنامه‌نویسی مانند جاوااسکریپت و پایتون، گفت: در حال حاضر این زبانها در دانشگاههای کشور به دلیل اینکه یک زبان کلاسیک به حساب نمی‌آیند، تدریس نمی شوند و امیدوارم این موضوع پیگیری شود.

معاون وزیر ارتباطات افزود: گزارشی که بتازگی در خصوص ترندهای زبانهای برنامه‌نویسی در دنیا منتشر شده نشان می دهد که زبانهایی مانند جاوا اسکریپت یا پایتون از محبوبیت زیادی در سطح دنیا برخوردار هستند. به نحوی که برای مثال در فیلم انیمیشن «شاهزاده روم» چیزی بیش از  ۱۲ میلیون خط برنامه استفاده شده است. براین اساس در ایران نیز باید زبانهایی را که برای توسعه خدمات صنعتی به آنها نیاز است، بین نیروهای برنامه‌نویس گسترش داد.

وی از راه اندازی مرکز توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در سازمان فناوری اطلاعات خبر داد که هدف آن ارائه مشاوره و خدمات به فعالان این صنعت است.

به گفته جهانگرد گردش مالی بازار فناوری اطلاعات کشور در حدود 26 هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود که بخش عمده آن مربوط به فناوری های ارتباطی است. اما بخش قابل توجه سخنان وی، تمایل وزارت ارتباطات به تدریس زبان های برنامه نویسی موبایل در دانشگاه ها به منظور افزایش سهم این بازار از تولید ناخالص داخلی بود. نصرالله جهانگرد با بیان اینکه به صورت سالانه 200 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در 6 رشته مرتبط با IT وارد بازار کار می شوند به کمبود مهارت های برنامه نویسی به عنوان یک چالش بزرگ برای این افراد اشاره کرد. همچنین به گفته او مهم ترین زبان های برنامه نویسی موجود در حال حاضر جاوا اسکریپت و پایتون هستند و به دلیل کلاسیک نبودن این زبان ها شاهد آموزش آنها در دانشگاه های کشور نیستیم.

عدم تناسب آموزش های مورد نیاز برای ورود به بازار کار در دانشگاه ها از جمله دغدغه های بزرگ تمامی دانشجویان کشور و تقریبا در همه رشته های دانشگاهی است و اشاره مقامی بلند پایه به این نقطه ضعف نظام آموزش عالی کشور می تواند نقطه روشنی برای گام برداشتن در جهت مدرن سازی سیستم آموزشی در دانشگاه های ایران باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1395/04/01 - 21:58

زبان های مورد استفاده در application های اینترنتی امروز به JavaScript , HTML و کتابخانه هایی از جنس JavaScript محدود شده اند.
تورهای مسافرتی آفری
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
ساحلی‌بازان والیبالیست ایران راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند
درخواست آمریکا از قطر برای اخراج سران حماس
ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
طلای جهانی پس رفت
صداوسیما ادعای هک را رد کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top