تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/05/11 - 18:27
کد خبر: 206091

مشاور شیخ زکزاکی و عضو جنبش اسلامی نیجریه:

رهبری همیشه پیگیر و مراقب شیخ زکزاکی هستند

وی افزود: با توجه به روابط دیپلماتیک ایران و نیجریه من معتقدم دکتر ظریف و ایران می تواند درمان و حتی آزادی شیخ زکزاکی را مطالبه کند زیرا دولت نیجریه هیچ مدرکی علیه شیخ در دست ندارد و همچنین ایشان به پزشک نیاز دارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: انتشار اخبار ناگوار از وضعیت جسمانی شیخ ابراهیم زکزاکی و خانواده ایشان در هفته گذشته موجی از ناراحتی شیعیان جهان را به همراه داشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در همین خصوص پایگاه 598 با شیخ محمد الامین از مشاورین شیخ ابراهیم زکزاکی و از اعضای جنبش اسلامی نیجریه، در خصوص آخرین وضعیت ایشان، سفر محمد جواد ظریف به نیجریه و الگو و مدل فعالیت شیعیان در این کشور گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می آید:

درباره سلامت شیخ زکزاکی (باید بگویم) ایشان مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. دست و پای ایشان گلوله خورده و یکی از چشمان ایشان در جریان روز قتل عام که 18 دسامبر سال 2015 بود از دست رفته است و چشم دیگرشان نیز آسیب دیده. علت هم این است که ایشان بدون هیچگونه مراقبت پزشکی در بازداشت هستند.

مطالبه آزادی و پیگیری وضعیت سلامت شیخ ابراهیم زکزاکی بسیار فراگیر است و دولت را تحت فشار قرار داده و همچنین با توجه به فراگیری کمپین کمیته "زکزاکی را آزاد کنید" در سرتاسر دنیا، دولت چاره ای ندارد مگر اینکه (حداقل) وضعیت سلامت شیخ زکزاکی را فراهم کند.

با توجه به روابط دیپلماتیک ایران و نیجریه من معتقدم دکتر ظریف و ایران می تواند درمان و حتی آزادی شیخ زکزاکی را مطالبه کند زیرا دولت نیجریه هیچ مدرکی علیه شیخ در دست ندارد و همچنین ایشان به پزشک نیاز دارد.

ارتباط ما با ایران بر مبنای دو موضوع است. مبنای این رابطه اقتصادی نیست بلکه اساس ارتباط ما با ایران بر مبنای رهبری امام خمینی است

امام خمینی الگوی قرن حاضر است برای تمام ملت ها و شیخ زکزاکی امام را به عنوان الگوی خود قرار داد. این اولین رابط ما است و دومین رابط نیز ولایت اهل بیت است.

این دو موضوعات اصلی هستند. ایران و جنبش (اسلامی نیجریه) رابطه خوبی دارند اما درباره اینکه این رابطه اقتصادی نیز هست یا نه، چیزی نمیدانم.

رهبر ما امام خامنه ای فقط رهبر ایران نیستند ایشان رهبر تمام افراد مومن و معتقد هستند و یک رهبر خوب باید همیشه هوای تمام پیروان خود را داشته باشد. ایشان شیخ زکزاکی را خیلی خوب می شناسند و همواره پیگیر و مراقب وضعیت ایشان و خانواده ایشان و فعالیت های ایشان بوده اند و ما به خاطر این مسئله بسیار به ایشان احترام می گذاریم و از ایشان ممنونیم. ما از امام خامنه ای و از مردم ایران مخصوصا افرادی که پیگیر این ماجرا هستند بسیار متشکریم.

آیا دولت نیجریه برای شیخ ابراهیم زکزاکی دادگاهی تشکیل  داده است؟
ما کمیته قانونی و حقوق بشر را داریم و تمام گام های قانونی را برخواهیم داشت. من به خانواده ایشان نزدیکم اما به کمیته قانونی زیاد نزدیک نیستم. کمیته قانونی توسط رهبری پیگیری می شود. من امور مربوط به خانواده و دارایی و دیدارهای ایشان را در دست دارم.

در مورد ایده تاسیس شهرک سینمایی توسط شیخ زکزاکی در نیجریه توضویح دهید؟
این یکی از چیزهایی است که نشان می دهد او یک رهبر (خوب) است. یک رهبر دیگران را ترغیب به پیروی می کند.

او می خواست عثمان دن فودیو و فعالیت هایش را ادامه دهد. عثمان دن فودیو نیز یک رهبر بود که حدود صد سال با روش اسلامی حکومت کرد. (شیخ زکزاکی) در امتداد حکومت عثمان دن فودیو حکومت اسلامی تشکیل داد.

او می خواست مردم بدانند اسلام یک نظام (حکومتی) کامل است ومی تواند هرچیزی را اداره کند اعم از اقتصاد و ... و به هیچ چیزی خارج از خود نیاز ندارد... این اساس شکل گیری ایده او برای تاسیس شهرک بود.

علت دیگرش این بود که او می خواست ماکتی از انقلاب داشته باشد. انقلابی که قبلا یک بار به خوبی امتحان خود را (در زمان عثمان دن فودیو) پس داده است و می تواند دوباره تکرار شود.

ریشه ما اسلامی است و غرب تاریخ ما را مخفی کرده. ما می توانیم به قبل و به ریشه خود برگردیم. فیلم خود انقلاب اسلامی را هم می خواست بسازد. اینکه ما برمی گردیم به حکومت اسلامی چیز غریبی نیست  و در ایران این اتفاق افتاده.

در پایان بفرمایید که حرکت جنبش اسلامی در نیجریه در نبود شیخ زکزاکی توسط چه کسانی رهبری و مدیریت می شود؟
جنبش اسلامی درواقع یک پروسه ممتد است بنابراین هیچ چیز نمی تواند آن را متوقف کند. و هیچ چیز نیز متوقف نشده است. مردم هنوز هم می آیند تا به ما ملحق شوند.

اکنون شیخ یعقوب یحیی در حال اداره رهبری است. می بینید که رهبری می تواند نماینده داشته باشد. درست مانند مدلی که پیامبر نشان می دهد که موقعیت پیامبر به امام علی منتقل شد. و برای تمام امامان نیز اینگونه بود و حتی بعد از امام خمینی ادامه پیدا کرد. بنابراین شیخ زکزاکی مقصد نیست. حتی اگر او نباشد اما حرکت ادامه دارد.

اما الان هیچ کسی مثل او نمی شود. کسی هست که فعالیت های ایشان را ادامه دهد. شیخ یعقوب یحیی قائم مقام ایشان است اما مثل زکزاکی نمی شود با اینکه مردم پیروی می کنند (اما حرکت ایشان ادامه دارد.)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تغییر یکی از دبیران هیات رئیسه مجلس
والیبال جوانان ایران به قهرمانی جهان ۲۰۲۵ صعود کرد
ماهنامه خبرنامه کاغذی دانشجویان ایران منتشر شد +دانلود
وحیدی: برگزاری سراسری انتخابات الکترونیک منوط به تأیید شورای نگهبان است
مخبر: مسکن‌سازی را با رویکردی جهادی در دستور کار داریم
صدور احکام اعضای ستاد انتخابات ریاست جمهوری توسط وزیر کشور
فلیک رسما سرمربی بارسلونا شد
تغییر ساعت آغاز مسابقات هفته سی ام لیگ برتر
در چه صورتی ۳ تیم انتهای جدول لیگ برترسقوط می‌کنند؟
کاهش قیمت دلار و سکه در معاملات امروز
تامین ۱۱.۷ میلیارد دلار برای واردات انواع کالا در سال جاری
پتانسیل ایران برای تبدیل به قطب منطقه در حوزه غذا
آماده باش ۲۸۰۰ نیروی اورژانس در مراسم ارتحال امام خمینی (ره)
صادرات تجهیزات پزشکی ساخت هلال احمر به آفریقا
درخواست ۷ نماینده برای رد اعتبارنامه تاجگردون
آخرین وضعیت سلامت حجاج ایرانی در عربستان
مخبر در جلسه هیات دولت: حمایت از بازار بورس تداوم یابد
اعتبارنامه نمایندگان مجلس چگونه تأیید یا رد می‌شود؟
حجت‌الاسلام ابوترابی خطیب نماز جمعه این هفته تهران
سرلشکر باقری: توافق خلع سلاح تروریست‌های اقلیم شمال عراق کاملاً اجرا شود
سخنگوی ستاد انتخابات: اخذ رای در انتخابات با کارت ملی یا شناسنامه انجام می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top